התוכנית לקיים את מרבית אירועי יום העצמאות כבכל שנה מעוררת תחושות קשות בקרב בני משפחות החטופים שעדיין מוחזקים בשבי, ורבות מהן אף נמצאות בקשר רציף עם השרה מירי רגב, האחראית על טקס הדלקת המשואות. עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, אמרה כי "אם הוא לא יחזור עד הטקס - לא ידליקו משואות".
1 צפייה בגלריה
טקס המשואות בשנה שעברה ומשפחות חטופים בצעדה לירושלים
טקס המשואות בשנה שעברה ומשפחות חטופים בצעדה לירושלים
טקס המשואות בשנה שעברה ומשפחות חטופים בצעדה לירושלים
(צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images, שלו שלום)
היא הוסיפה כי "לא יהיה טקס משואות בלי החטופים. אעשה הכל כדי שהטקס לא יצא לפועל. שיתעסקו בלהחזיר חטופים ולא בהדלקת משואות". גם מכבית רעות, דודתם של התאומים גלי וזיו ברמן מכפר עזה, חשפה תחושות דומות: "איך נגיע ליום העצמאות בלי שהאהובים שלנו יחזרו אלינו? איזה 'לתפארת מדינת ישראל'? על מה יש להתפאר השנה?
"אנחנו בסיוט. אפילו את חגיגות פורים תכף אני לא יכולה לדמיין. אנחנו מבינים שמבקשים לעשות טקס כדי לשמור על החוסן, אבל צריך לאזכר אותם כל הזמן, זה המינימום שצריך", אמרה.
בנוסף, פורסם כי הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות תפנה גם לחטופים ששבו מעזה בבקשה להדליק משואה, והמשפחות מקוות כי יהיו ביניהם גם חטופים שישובו בעסקה חדשה, עליה מתקיים משא ומתן בימים אלה. חלק מהמשפחות גם פנו לשרה רגב בבקשה כי חלק מ-12 האבוקות שיודלקו בטקס יוצבו באזורי הקרבות, בהם שטח מסיבת נובה ברעים ושכונת "דור צעיר" בכפר עזה.

בקשת המשפחות מגיעה על רקע ההחלטה לערוך התאמות בתכני האירועים, שצפויים כאמור להתקיים השנה כרגיל על אף שיושפעו מאירועי שבעה באוקטובר. הטקס המרכזי למשל, טקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות, יוארך השנה ב-45 דקות ויחל בשעה 19:00. הסיבה לכך היא הקדשת זמן נוסף לאירועי זיכרון וציון מאורעות מתקפת הפתע.
עוד מסתמן כי השנה לא ידליקו זיקוקי דינור בטקס המשואות כדי להתחשב בהלומי הקרב מהמלחמה הזו ומהקודמות. בטקס יהיו גם רגעים שמחים, אך לא כבכל שנה. לא ברור עדיין אם ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף בטקס, והוא צפוי לקבל החלטה סמוך לאירוע בהתאם להתפתחויות. גורם בסביבת נתניהו אומר כי כל האופציות פתוחות. למחרת, יתקיימו כרגיל טקס החיילים המצטיינים בבית הנשיא וחידון התנ"ך.
פורסם לראשונה: 00:00, 06.03.24