בצל הסערה סביב החלטת שר החינוך יואב קיש לבטל את פרסי ישראל בתחום המדע ובצעד מעורר מחלוקת להעניק השנה רק פרס בקטגוריית "תקומה", בדקנו כיצד ייראו השנה שאר אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות, בצל מאורעות 7 באוקטובר.
נתחיל בשורה התחתונה - כל האירועים שהכרנו מימי הזיכרון והעצמאות יתקיימו השנה כרגיל, אם כי ברור שהתכנים שבהם יושפעו דרמטית בגלל אירועי 7 באוקטובר. גורמים שמעורים בהכנות לימים האלה אומרים כי אין ספק שבתכנים של האירועים ייעשו התאמות, אבל הטקסים יתקיימו כחלק מהחוסן הלאומי. "הריטואלים הלאומיים צריכים להתקיים והשאלה רק באיזה אופן מציינים את 7 באוקטובר".
1 צפייה בגלריה
טקס משואות ערב יום העצמאות 75
טקס משואות ערב יום העצמאות 75
יהיו רגעים שמחים, אך לא כבכל שנה. טקס הדלקת המשואות בשנה שעברה
(צילום: שלו שלום)
הטקס המרכזי - טקס הדלקת המשואות - יוארך השנה בכ-45 דקות ויחל בשעה 19:00. הסיבה לכך: הקדשת הזמן הנוסף לאירועי זיכרון לציון 7 באוקטובר. הטקס יתחיל בהדלקת 12 אבוקות בדרום הארץ - בקיבוצים, מושבים, בסיסי צה"ל ואתר מסיבת הנובה. הדלקת האבוקות תועבר בשידור חי בטקס שייערך בהר הרצל ובמהלכו ישיר הזמר עומר אדם.
הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות תבחר באנשים שלפחות חלקם קשורים לאירועי 7 באוקטובר, אם מדובר בחטופים שהוחזרו, אנשי כיתות כוננות שנלחמו בגבורה, נציגי כוחות הביטחון שלחמו ברצועה, נציגי ארגוני מתנדבים ונוספים. השנה ישנן 6,500 המלצות ולוועדה צפויים דיונים מורכבים מאוד כיצד לבחור את 12 המשיאים. ישנה כוונה גם לבחור בנציג התפוצות, שהשנה גילו סולידריות יוצאת דופן עם אזרחי ישראל אחרי 7 באוקטובר.
מסתמן שהשנה לא ידליקו זיקוקי דינור בטקס המשואות כדי להתחשב בהלומי הקרב מהמלחמה הזו ומהקודמות. בטקס יהיו גם רגעים שמחים, אך לא כבכל שנה. לא ברור עדיין אם ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף בטקס, והוא צפוי לקבל החלטה סמוך לאירוע בהתאם להתפתחויות. גורם בסביבת נתניהו אומר כי כל האופציות פתוחות.
טקסי יום הזיכרון יתקיימו כרגיל בכל רחבי הארץ ויתנו ביטוי גם לחללים הרבים מאירועי 7 באוקטובר, אך לא ישכחו גם החללים מהמערכות הקודמות. טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל והטקס בכותל יהיו באוריינטציה של האירועים בדרום. למחרת - טקס החיילים המצטיינים בבית הנשיא יתקיים כרגיל. מספר החיילים המצטיינים יישאר 120. גם בטקס הזה לא מן הנמנע שנראה ייצוג משמעותי לחיילים שנלחמו במלחמת חרבות ברזל.
גם חידון התנ"ך יתקיים כרגיל. טקס חלוקת פרס ישראל יתקיים, אך כאמור יוענקו השנה פרסים בקטגוריית תקומה בלבד. נשיא המדינה יצחק הרצוג עוד לא קיבל החלטה אם להשתתף בטקס זה.
שר החינוך קיש החליט כאמור לבטל את הענקת פרסי ישראל בכל תחומי ההצטיינות והידע השנה, לאחר שדווח כי השר דחה את הענקת הפרסים השנה כדי למנוע מיזם ההייטק איל וולדמן, שמעורב במחאה נגד הממשלה, זכייה בפרס בקטגוריית היזמות. קיש הכחיש את הדברים, אך וולדמן טען שלשום בוועדת המדע של הכנסת כי "השר לא פעל על דעת עצמו, אלא על פי הוראות מגבוה". הבוקר שורת פרופסורים ישראלים עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה, וביקשו צו ביניים שיאסור על פיזור הוועדות הציבוריות - אלו שמגבשות את ההמלצות על הזוכים בקטגוריות השונות.