על אף סירובו של יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, יולי אדלשטיין, להעביר למשרד מבקר המדינה חומרים מהוועדה בראשותו, במשרדו של מתניהו אנגלמן לא דואגים: "המבקר מכבד את החלטת הוועדה, והנחה את צוותי הביקורת לאתר בגופים המבוקרים את המסמכים הרלוונטיים על דיווחיהם לוועדה".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ומתניהו אנגלמן
יולי אדלשטיין ומתניהו אנגלמן
אדלשטיין "נעל" את הוועדה בפני המבקר אנגלמן
(צילום: אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
"גם אם יו"ר הוועדה 'נעל' אותה בפני משרד מבקר המדינה, רוב המסמכים הרלוונטיים יגיעו בסופו של דבר לאנשי המבקר, שכן משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, המל"ל, הצבא, שב"כ, המוסד ועוד - לא יוכלו להתחבא מאחורי החוק. הם מחויבים למסור למבקר כל דבר שברשותם", אמר אתמול מקור משפטי בכיר.
כחלק מהביקורת על הממשלה ועל מערכת הביטחון, פנו לאחרונה אנשי משרד מבקר המדינה לאדלשטיין, בבקשה לקבל פרוטוקולים וחומרים חסויים מהוועדה בראשותו. אנגלמן הדגיש שאין בכוונתו לקיים ביקורת על הכנסת – דבר שאכן אין בסמכותו לעשות – אלא להיעזר במסמכים מהוועדה לצורך הביקורת על הדרג המדיני והצבאי. דוגמה לביקורת כזו היא קביעת אחריות אישית של הגורמים המדיניים והצבאיים למחדלים שהובילו ל-7 באוקטובר. המבקר ביקש לבחון את דיווחיהם לוועדת החוץ והביטחון, וכן לבדוק מהן הפעולות שנקטו אותם גופים מבוקרים, לאור הדיונים בוועדה.
השבוע נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" שאדלשטיין סירב להעביר את המסמכים למשרד המבקר - בטענה שאין לו סמכות לבקר את הכנסת, ושכל בדיקה אחרת מלבד ועדת חקירה ממלכתית היא "טיוח". בינתיים, החלו עובדי משרד המבקר לאסוף חומרים מסווגים ממשרד ראש הממשלה, ממשרד הביטחון, מהשב"כ ומהמוסד, והם פועלים להכנת ביקורות על כ-70 סוגיות שונות שנוגעות לפעולות הדרג המדיני, הצבאי והאזרחי לפני 7.10, במהלך יום הטבח, ולאחריו – במלחמה.
מקורות משפטיים בכירים מעריכים שגם אם תקום ועדת חקירה ממלכתית, הרי שמהניסיון של "ועדת מירון", ברור שיידרשו לה שנים של עבודה, וגם אז מסקנותיה יהיו נתונות לוויכוח ציבורי מצד הפוליטיקאים. לכן, לטענת הגורמים, ברור שביקורת של המבקר נחוצה, כדי לא לטייח את המחדל האיום שהתרחש. "גודל המחדל מעורר פלצות", אמרו. "תחילתו בדרג המדיני ובדרג הצבאי, המשכו בדרג האזרחי של אחרי 7 באוקטובר". השבוע נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" שהסנגוריה הצבאית מצמידה סנגורים לכל קצין, וזאת עבור התחקירים הפנימיים שנערכים בצה"ל, מחשש שדבריהם ישמשו נגדם בוועדת חקירה ממלכתית, אם תקום.
2 צפייה בגלריה
הכתבה מיום 5.3.2024
הכתבה מיום 5.3.2024
לטענת אדלשטיין, כל דבר חוץ מוועדת חקירה ממלכתית הוא "טיוח"
החשש בקרב גורמים משפטיים הוא שהתחקירים הפנימיים של הצבא, שיבוצעו לפני כניסת מבקר המדינה לבדיקה, ובוודאי טרם הקמת ועדת חקירה ממלכתית, יקבעו "יישור קו" ותיאום עמדות בין בכירי הצבא - דבר שעלול לשבש את הבדיקות האובייקטיביות החיצוניות. "לכן, קיימת חשיבות כבירה לשיתוף פעולה מהיר בין הצבא למשרד המבקר. זאת הדרך היחידה שבה בכירי הצבא יבהירו שאין בכוונתם 'לכסת"ח', ושהם באמת ובתמים מתכוונים לתת תשובות לשאלות קשות. הם, כמו הדרג המדיני", הסבירו הגורמים.
ממשרד מבקר המדינה נמסר: "טבח 7 באוקטובר מחייב ביקורת עצמאית ובלתי תלויה. כחלק מהליכי הביקורת כלפי הדרג המדיני והדרג הצבאי, ולצורך קבלת תמונה שלמה יותר על המחדלים שהובילו ל-7 באוקטובר, ביקש משרד מבקר המדינה לעיין בפרוטוקולים של ועדת החוץ והביטחון. עם זאת, בניגוד לדרג המדיני, לדרג הצבאי ולדרג האזרחי, הכפופים לביקורת ומחויבים למסור את אשר יתבקשו, הכנסת ריבונית ואינה מחויבת לכך. בשל כך, אף שמבקר המדינה סבור שאין בבקשתו כל פגיעה בריבונות הכנסת, הוא מכבד את החלטת הוועדה והנחה את הצוותים לאתר את המסמכים הרלוונטיים על דיווחיהם לוועדת חוץ וביטחון, בגופים המבוקרים".
פורסם לראשונה: 00:00, 08.03.24