לארצות־הברית יש עניין לבנות מזח ימי צף מול חופי עזה מארבע סיבות עיקריות. הראשונה, מזח ימי יאפשר פריקת מטענים גדולים וכמויות של סיוע הומניטרי, שגדולות פי עשרה ויותר מהכמויות שמגיעות כרגע לרצועה במשאיות, וחלקן הגדול נבזזות.
הסיבה השנייה היא שמזח מול חופי צפון עזה, שם יש לישראל שליטה ויחסית אין בו אוכלוסייה צפופה שתסתער על המטענים, יבטיח שהסיוע יגיע ישירות לארגוני הסיוע הפועלים בתוך הרצועה — בלי תיווך של חמאס ומשפחות הפשע.

1 צפייה בגלריה
yk13834146
yk13834146
כך ייראה המזח בעזה
(צילום: U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia' Smith)
סיבה שלישית היא הצורך הנואש של ממשל ביידן לרצות את הבוחרים של המפלגה הדמוקרטית, מוסלמים ותומכי פלסטינים, ולהראות להם שארה"ב מכניסה סיוע לרצועת עזה למרות התנגדות האגף הלאומני בממשלת ישראל. כך תשתפר תדמיתו של הנשיא ביידן בעיני הבוחרים הצעירים מהאגף הפרוגרסיבי של מפלגתו, שמאיימים לא להצביע עבור הנשיא הדמוקרטי.
סיבה רביעית, הממשל האמריקני הבין שנתניהו שבוי בידי השרים בן גביר וסמוטריץ' ונחלץ לעזור לו. כך יוכל נתניהו להצדיק את הכנסת כמויות הסיוע ההומניטרי הגדולות בתכתיב ישיר של הממשל בוושינגטון.
המזח הימי האמריקני מול חופי עזה אינו הפרויקט היחיד שמנסה להביא סיוע דרך הים. כבר בימים הקרובים עתיד להגיע סיוע לעזה שיועמס על כלי שיט קטנים בקפריסין, שם ייבדק על ידי אנשי ביטחון ישראלים. כדי להכניס כמויות גדולות של סיוע צריך מזח צף, שדרכו אפשר יהיה לפרוק כמויות גדולות של אספקה ולשנע אותן אל החוף במהירות רבה.
לצבא ולצי האמריקני יש ציוד ותוכניות מוכנים להקמת מה שהם קוראים "יכולת אחודה להעברת אספקה אל החוף". היכולת הזו, שמורכבת ממזח צף המתחבר אל החוף ואוניות אספקה שגם אליהן מחובר מזח צף, נועדה לשימוש במקומות שבהם המארינס נוחתים ואין שם נמל זמין לאספקה לכוחות.
הפעם הבולטת ביותר שבה צבא ארצות־הברית, יחד עם הצבא הבריטי, הקימו נמל צף כזה, הייתה במלחמת העולם השנייה כשנוצר צורך להעביר אספקה לכוחות בעלות הברית שנחתו בחוף נורמנדי בצרפת והביסו את הנאצים
הפעם הבולטת ביותר שבה צבא ארצות־הברית, יחד עם הצבא הבריטי, הקימו נמל צף כזה, הייתה במלחמת העולם השנייה כשנוצר צורך להעביר אספקה לכוחות בעלות הברית שנחתו בחוף נורמנדי בצרפת והביסו את הנאצים. הבעיה של נמל צף כזה — שמורכב בעצם משני מזחים, אחד בלב ים והשני מחובר לחוף — היא הרגישות שלו לסערות בים. קשה להפעיל מזח כזה כשהים סוער ואפילו רוגש.
דובר הפנטגון אמר בליל שבת שהמשלוח הראשון של אספקה דרך הנמל הזה יתחיל להגיע לחוף בעזה בעוד כ־60 ימים ובשיא תפקודו יספק כשני מיליון מנות סיוע הומניטרי ביום. דובר הפנטגון טרח להדגיש כי חיילים אמריקנים לא יעלו לחוף וכף רגלם לא תדרוך ברצועת עזה כדי להבטיח לאזרחי ארה"ב, שהממשל אינו מתכוון להסתבך במלחמה מזרח־תיכונית נוספת עם רגליים על הקרקע.
עובדה זו חשובה מאוד לישראל ולצה"ל, מפני שאם חיילים אמריקנים היו נמצאים על החוף בעזה או פעילים בחלוקת הסיוע בעצמם, הדבר היה מגביל את חופש הפעולה של צה"ל בלחימה. עניין זה תואם עם האמריקנים כנראה בעת ביקורו של גנץ בוושינגטון. יכול להיות שאם בהמשך ייווכחו האמריקנים והארגונים הבינלאומיים שגם הנמל הצף לא פותר את הבעיה של חלוקת המזון ושאר הסיוע ההומניטרי לתושבים, הם יידרשו לשים רגל על הקרקע בעזה.