דברי הרב הראשי לישראל, הראשון לציון יצחק יוסף – "אם יכריחו אותנו ללכת לצבא ניסע כולנו לחוץ לארץ" – התקבלו באיפוק רב ומפתיע בקואליציית נתניהו. מחשש להתפרקותה או טלטלתה של הקואליציה, או מתוך התחשבות בהסכמי דת אחרים, דוגמת מינוי רב ראשי חדש או רבני עיר שונים, שמרו רוב שחקני המפתח בקואליציה על שתיקה. אלו שכן התבטאו עשו זאת באופן כללי ומאופק.

שניים מבכירי הקואליציה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבשבועות האחרונים בורחים כמו מאש מעיסוק בסוגיית חוק הגיוס והשוויון בנטל, היו זהירים מאוד גם הפעם. בן גביר לא השמיע כל עמדה, וסמוטריץ' אמנם הגיב, אך תומכיו ראו את תגובתו כמאופקת מדי וכלא משקפת את הלך הרוח בציבור שאותו הוא מייצג. "אמירות אחרות מנוגדות לתורה, מכאיבות ומוסיפות בלב פצע על פצע, אני מקווה שמי שאמר אותן ישכיל להבין את טעותו, לחזור בו ולהתנצל", כתב סמוטריץ' בחשבון הטוויטר.
הקונפליקט של השניים ברור: מצד אחד הם מייצגים את משרתי המילואים מהציונות הדתית שהשתלבו כחוד החנית במלחמה הנוכחית. מנגד, הם הולכים יד ביד לאורך שנים עם עולם התורה וציבור המאמינים שמרגיש רדוף תמידית.
2 צפייה בגלריה
יתגייסו או ירדו? חרדים מגיעים ללשכת הגיוס
יתגייסו או ירדו? חרדים מגיעים ללשכת הגיוס
יתגייסו או ירדו? חרדים מגיעים ללשכת הגיוס
(צילום: מוטי קמחי)
לא צריך להיות שחקן פוליטי מיומן כדי להבין מה עלולה לחולל הסוגיה לקואליציית ה-64, שמאז נבחרה לא סיפקה ולא נהנתה מרגע אחד של שקט. אירוע חוק הגיוס הוא גם כך תפוח אדמה לוהט שלא ברור איך אפשר לצנן אותו כרגע, ואף אחד לא מעוניין לשפוך עוד דלק למדורה הזאת. אלא שלמרות הניסיון להתרחק מהנושא ככל הניתן, מלחמת הזרמים העתיקה בין החרדים לאנשי הציונות הדתית מעמידה לראשונה את בן גביר וגם את סמוטריץ' באחת הדילמות הקשות שלהם, ואולי אפילו בשעת מבחן קריטית.
מול אובדן הסבלנות של צעירי הציונות הדתית בנוגע לתקציבי הישיבות ולשירות בצה"ל - סמוטריץ' ובן גביר יצטרכו להכריע באיזה צד הם. כל החלטה שלהם עלולה לייצר השלכות פוליטיות רחבות. על עצמם או על הקואליציה. בן גביר וסמוטריץ' לא היו היחידים. רוב רובה של הקואליציה נקטה באותה גישה.
קול בודד כמעט בחזית היה של ח"כ חדש יחסית, אוהד טל מהציונות הדתית, משרת פעיל במילואים, שהגיב בחריפות וביטא קולות שנשמעים בקרב מובילי דעת קהל בזרם שאותו הוא מייצג. "עצוב ואף מביש שהרב הראשי של מדינת ישראל מתבטא כך, ועוד בזמן מלחמה", אמר. "במלחמת מצווה הכל יוצאין ואפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה".‏
2 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אין זו הפעם הראשונה שח"כ טל פועל בניגוד להלך הרוח הכללי במפלגתו. בזמן שרוב חברי הכנסת במפלגה נכנעים לשיקול הקואליציוני, טל מביא את קולו של רוב האלקטורט שבשמו הוא נשלח. לא מזמן קרא לשלול תקצוב מישיבות שבחוריהן לא משרתים בצבא - אמירה שאם הייתה נשמעת מפי יו"ר מפלגתו, סמוטריץ', יכולה הייתה להוביל למשבר קואליציוני חריף. אבל טל הוא מיעוט שבמיעוט. ח"כ שמחה רוטמן לדוגמה, מהדמויות הבולטות ביותר במפלגת הציונות הדתית, השווה את אמירתו של הרב הראשי לאלה שנשמעות מהצד השני של המפה, או מארגונים כמו אחים לנשק, ותהה מה ההבדל בין אלה לבין אלה, למרות שהם אינם נושאי משרה ציבורית.
לשאלות סביב המשך כהונתו של הרב ואם הוא צריך לסיים את תפקידו על רקע הדברים שאמר סירב רוטמן להשיב, בטיעון שכהונתו ממילא על סף סיום והדיון מיותר. עמדה עקרונית שתרחף מעל מוסד הרב הראשי גם לבא אחריו - הוא סירב להשמיע.
אבל רוטמן לפחות דיבר. היתר גזרו על עצמם שתיקה או זרקו לחלל האוויר סיסמאות כלליות על אמונתם בארץ ישראל. בסיעות החרדיות הגנו על האמירה ובש"ס, שרבים מחברי הכנסת שלה בהווה ובעבר שירתו בצה"ל ושלחו את ילדיהם לשרת, תקפו את לפיד שבשתיקתו במהלך תקופת המחאה נגד המהפכה המשפטית, עודד למעשה סרבנות.
גם בליכוד, מפלגה שאת השרים וחברי הכנסת שלה קשה להאשים בשתקנות יתר, נעלמו, או יותר נכון נאלמו אתמול דום. אחד הבודדים שהעז להגיב היה שר החינוך יואב קיש. "שירות בצבא ההגנה לישראל הוא זכות גדולה. לחיות במדינת ישראל זוהי זכות גדולה לא פחות", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "הדור שלנו זכה שהוא יכול להגן על עם ישראל ועל המדינה. כשאנו נלחמים על זכותנו לחיות כאן, כל עם ישראל צריך להיכנס מתחת לאלונקה".
לא סתם אלה שביקרו את הדברים היו מתי מעט. אמירתו של הרב יוסף נחתה על המערכת הפוליטית בתזמון רגיש מאוד: מצד אחד ציבור משרת גדול שעצביו רופפים, ומנגד קואליציה שמחזיקה בציפורניים, ושסוגיה כזו עלולה לטלטל אותה עד לכדי פירוק.
עם בן גביר, יודעים כולם, עוד אפשר למתוח את החבל פה ולקרוע אותו משם, כי די ברור שהוא לא יוותר על מקומו סביב שולחן הממשלה. אבל בענייני דת, מדובר בחבית חומר נפץ פוליטי, שיכולה להתפוצץ בכל רגע. ש"ס היא לא בן גביר, וכבודו של הרב לא דומה לאירועים קואליציוניים אחרים.
פורסם לראשונה: 00:00, 11.03.24