היום (שני) יקיים המטה הכללי את דיון השיבוצים הנרחב ביותר מאז תחילת המלחמה ובו ימונו כ־50 קצינים בכירים לשורה של תפקידים, ביניהם קצין המודיעין של פיקוד הדרום שהתפטר מתפקידו בשל יחסים אסורים עם קצינה, ועוד שורה של מפקדי חטיבות ויחידות נוספות. על הרקע הזה עלתה שוב הביקורת האם הרמטכ"ל והמטכ"ל הנוכחיים, שאחראים למחדל המלחמה, יכולים למנות את שדרת הפיקוד הבאה?
בהצהרה שנשא אתמול השיב הרמטכ"ל, הרצי הלוי, לביקורת הזו: "כמפקד הצבא יש לי את כל הסמכות והאחריות לשלוח היום, ובכל יום, אנשים לשדה הקרב - וכמובן גם למנות אנשים", אמר. "חשוב לי לומר, צה"ל הוא הארגון הגדול במדינה, הוא נמצא במלחמה, ואת הרצף צריך להמשיך. יש לנו אנשים שנפגעו - ואנו נדרשים להחליף אותם".

דבריו של הרמטכ"ל נאמרו אתמול לאחר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להביא לישיבת הקבינט המדיני־ביטחוני החלטה לעצירת סבב המינויים בצה"ל. סמוטריץ' כתב לנתניהו: "בימים האחרונים התפרסם כי בכוונת הרמטכ"ל לבצע סבב מינויים בפיקוד הבכיר מרמת אלוף־משנה ומעלה. הטענה שנשמעת כדי לתרץ את הדחיפות כביכול לביצוע המינויים תוך כדי המלחמה, היא כי המלחמה מתארכת זמן רב וכי הקצינים בתפקידים השונים מצפים לקידום וחלקם לא יישארו במערכת ללא השיבוץ החדש. אנו מעניקים גיבוי מלא לפיקוד הנוכחי של צה"ל ויתר גופי הביטחון בכל הנוגע למלחמה עד הניצחון, גם כאשר אנחנו לא מסכימים עם כל החלטה שלהם. אולם לא ניתן לנצל את האמון והגיבוי הזה לדברים אחרים. לפיקוד הנוכחי של צה"ל יש מנדט אחד בלבד - לנצח במלחמה. הא, ותו־לא. אין להם מנדט לעצב את צה"ל של השנים הבאות ולהוביל את התיקון".
במסגרת המינויים, הרמטכ"ל החליט שלמרות ההמלצות של מפקד אוגדה 98 תת־אלוף דן גולדפוס וחוות הדעת של אלוף (מיל') נעם תיבון הוא לא מתכוון להחזיר את סגן־אלוף אפרים תהילה לשדרת הפיקוד כמפקד חטיבה כעת, וזה אולי יקרה בסבב הבא בקיץ, על ידי הרמטכ"ל הבא שיעצב את הצבא.
2 צפייה בגלריה
yk13845310
yk13845310
סא"ל אפרים תהילה | צילום: דובר צה"ל
אתמול נחשף ב-ynet שאלוף (מיל') תיבון – שעמד בראש ועדת המומחים שחשפה שורת כשלים ביחידת אגוז אחרי מותם של מפקדי הפלגה רב־סרן איתמר אלחרר ורב־סרן אופק אהרון ז"ל מירי חברם בשוגג – קורא להשאיר בצבא את מפקד היחידה, לשעבר סא"ל תהילה. "תהילה עמד במבחן האש, קפץ ב־7 באוקטובר להילחם, תפס פיקוד והוביל את היחידה בלחימה", אמר תיבון ל־ynet.
סא"ל תהילה, שלא הודח מצה"ל בעקבות מות שני הקצינים מיחידתו בתקרית הירי הדו־צדדי בינואר 2022, הודה כעבור כמה חודשים ששיקר לנציגי צה"ל ורשות הטבע והגנים בנוגע לשריפה שפרצה, אחרי שלבנת חבלה הופעלה במהלך אימון של יחידת אגוז ברמת הגולן. הרמטכ"ל דאז, רב־אלוף אביב כוכבי, החליט באוקטובר 2022 שתהילה לא ימלא עוד תפקידים בצה"ל - וישרת במשרד הביטחון עד לפרישתו מהשירות.
למרות ההחלטות בעניינו, סא"ל תהילה קפץ לשדה הקרב ביום מתקפת הפתע של מחבלי חמאס ב־7 באוקטובר. כעבור כמה שעות נפצע מחליפו בפיקוד על יחידת אגוז, סא"ל מ', בקרב על קיבוץ כיסופים. בהיעדרו של מ', פיקד על היחידה קודמו בתפקיד, תהילה. לפי כל גורמי המקצוע, הוא עשה זאת בהצלחה.
2 צפייה בגלריה
yk13845311
yk13845311
אל"מ אבינועם אמונה
((צילום: דובר צה"ל))
עוד נודע ל-ynet שאל"מ אבינועם אמונה לא יקודם בדיון הזה למפקד חטיבה סדירה כפי שרצה ויצטרך להמתין לסבב הבא, לרמטכ"ל חדש, או שיחליט לפרוש מצה"ל כפי שחשב בעבר.
לפני כשנה, בעת שהיה מפקד המכללה לפיקוד טקטי ומפקד חטיבת החרמון, קיבל אל"מ אמונה נזיפה פיקודית אחרי שנפגש עם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ללא תיאום ואישור כנדרש. הרקע לפגישה היה אפשרות למינויו של אמונה למפקד המשמר הלאומי המתגבש.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.03.24