על אף שבישראל התנגדו לכך, ארצות הברית החליטה לשלב את קטאר בהקמתו ובהפעלתו של המזח הימי בחופי עזה, שמיועד לסיוע הומינטרי לתושבי הרצועה.
על פי גורם ישראלי בכיר, כשנודע הדבר לבכירים בירושלים הם הביעו התנגדות למהלך, אלא שהאמריקנים לא ממש התחשבו בעמדה הישראלית והודיעו שמבחינתם קטאר היא חלק מהפרויקט. "נמל בעזה במעורבות קטארית היה חלום של חמאס וחבל שבישראל לא הבינו בזמן את חומרת הדברים ועצרו אותם", אמר גורם ישראלי.
1 צפייה בגלריה
yk13848428
yk13848428
חבילות סיוע מועברות דרך הים לעזה, השבוע
(צילום: ISRAEL DEFENSE FORCES , רויטרס)
בשבוע שעבר השתתף מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בשיחת ועידה עם מקביליו מקפריסין, קטאר, בריטניה, איחוד האמירויות, האיחוד האירופי והאו"ם כדי לתאם את הפעלת המסדרון הימי. באופן תמוה בשיחה הזאת לא השתתף נציג ישראל. מי שכן לקח בה חלק היה שר המדינה של קטאר, מוחמד בן עבדולעזיז אל-ח'וליפי.
גורם ישראלי בכיר אמר: "האמריקנים כבר רצים עם זה קדימה. יש תיאום של ישראל מול קפריסין, ויש את המהלך האמריקני של הקמת המזח והובלת הפרויקט והם החליטו לכלול גם את קטאר למרות עמדתנו המסתייגת. אפשר רק לקוות שזה יימנע בסוף. אסור לתת לקטאר אחיזה בנמל כלשהו בעזה".
בקואליציה הביעו מורת רוח מההחלטה, וחברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית אמרה כי "בעיניי קטאר היא המממנת, היא חלק מהאירוע של הטבח שקרה לנו. היא לא פרטנר נכון, היא פסולה, אבל גם חמאס פסול - והינה עושים איתו עסקאות. אני גם נגד הסיוע ההומניטרי שמחלקים שם". חבר הכנסת מתן כהנא מהמחנה הממלכתי אמר ל-ynet כי "הסיוע ההומניטרי כשהאנשים שלנו נמצאים עמוק בפנים שם, בתנאים קשים, הוא כמו אגרוף בבטן - אבל משבר הומניטרי בעזה רק ישרת את הצרכים של חמאס".
ובינתיים, לא רק ארה"ב פועלת בניגוד לדעתה של ישראל. שרת החוץ של קנדה, מלאני ג'ולי, הודיעה אמש כי ממשלתו של ג'סטין טרודו לא תאפשר עוד ייצוא נשק לישראל. אתמול קרא בית הנבחרים בקנדה לעצור את משלוחי הנשק, וג'ולי הדגישה כי על אף שהחלטתו לא מחייבת, ממשלת קנדה החליטה לעצור משלוחים עתידיים. בקהילה היהודית בקנדה תקפו את ההחלטה ואמרו שהיא מערערת את זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חמאס.

"רק אני יודע להגיד לאמריקנים לא"

בישיבת ועדת חוץ וביטחון אתמול התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתנהלות מול ארה"ב ואמר: "אתה לא יכול להיות ראש ממשלה אם אתה לא יודע להגיד 'לא' לארה"ב. אם הייתי מדבר על שתי מדינות לשני עמים ומוותר על תקיפה ברפיח אז הייתי ביחסים מצוינים עם האמריקנים. ראש ממשלה אחר היה עושה זאת, מרוויח אותם אבל מפסיד את ישראל במערכה מול חמאס".
"רק אני יודע להגיד לאמריקנים 'לא'", הדגיש נתניהו. "אני עומד חזק מאוד מול האמריקנים", הוסיף ותקף בעקיפין את השר בני גנץ, מבלי לנקוב בשמו: "אני מצפה מכולם לעמוד מאחורי המדיניות הזאת. צריך להגיד 'לא' ומי שלא יכול להגיד 'לא' לארה"ב - שלא יהיה ראש ממשלה".

בישיבת הוועדה אתמול התייחס נתניהו גם להצעות האמריקניות לתקוף מהאוויר ברפיח ולא לבצע פעולה קרקעית: "ראינו כשארה"ב לחמה בפיליפינים, בתא שטח עם הרבה פחות אנשים ובתנאים אורבניים קלים בהרבה הם גרמו לאבידות כבדות הרבה יותר משעשינו בעזה. (מאה אלף הרוגים) אין מנוס מכניסה קרקעית".
אמש הודיע נתניהו שהוא נענה לבקשתו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, וישגר בשבוע הבא לארה"ב את השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ואת ראש המל"ל צחי הנגבי, כדי לדון בתוכנית צה"ל לפעולה ברפיח. למשלחת יתלווה גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן. הלילה הודיעו בפנטגון כי גם שר הביטחון יואב גלנט יגיע לוושינגטון, וייפגש עם שר ההגנה לויד אוסטין.
בעניין החטופים אמר נתניהו בוועדה: "אנחנו יודעים לנהל משא ומתן. אסור לתת ישר את הכל, כי הצד השני ירצה רק עוד ועוד". נתניהו אמר שהוא מחויב לשחרור החטופים, אבל ציין: "אני לא יכול להגיד אם ייצא מזה משהו או לא".
ביחס לרשות הפלסטינית אמר נתניהו שלהחזיק את הרשות הפלסטינית בעזה משמעו להכניס גוף שמחויב להשמדת ישראל: "אין הבדל ביעד בין החמאס לרשות הפלסטינית. שניהם מחנכים לטרור ומשלמים לטרור".
יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, התייחס ליום שאחרי: "אם כוח שפוי לא ישלוט ברצועה – איראן תשלוט. אם איראן תשלוט ברצועה – איראן תשלוט גם בירדן תוך זמן קצר. זו מציאות של איום קיומי אדיר, שפשוט לא נוכל לקבל או לחיות איתו. מדינת ישראל תהיה מאוגפת בכל גבולותיה על ידי איראן ושלוחיה. זו מציאות בלתי מתקבלת על הדעת".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.03.24