בסוף, אחרי כל הסעיפים שמרכיבים את המסמך המבזה שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" ונקרא "טיוטת חוק הגיוס", אין אלא להכריז בצה"ל: כדור הארץ וממשלת ישראל כבר לא. גם אם החוק ישונה כדרכם של חוקים אחרים, הרבה פחות נפיצים ורגישים, עצם העובדה שהאותיות התחברו למילים והמילים למשפטים והם הפכו למסמך רשמי, הוא רגע מדהים שבו השלטון מכריז על התנתקות חד־צדדית מהמרחב הישראלי על כל היבטיו: הביטחוני, הכלכלי, החברתי, המוסרי. זו לא "טיוטת חוק" אלא התפרקות מוחלטת.
מהזווית הצבאית, החוק הזה לא עונה על אף אחד מהצרכים הדחופים של הצבא, ובוודאי לא על הפערים האסטרטגיים בשנים הקרובות. כפי שפורסם כאן לראשונה לפני מספר שבועות, הצבא זקוק בבהילות ל-7,000 חיילים נוספים, מחציתם לוחמים, עקב היקף ההרוגים והפצועים, בגוף ובנפש, שלא יוכלו לחזור לתפקידיהם ערב המלחמה. דרושים גם כ-7,500 קצינים ונגדים. כן, גם פוסט-טראומה היא פציעה, כזאת שאינה נכללת בנתונים הצה"ליים אבל היא בהחלט מונעת מלוחמים לחזור לשרת, למרות שאין דבר שהיו רוצים יותר. התוצאה היא אותה תוצאה, כמו חלילה פגיעה בלתי הפיכה בגפיים: פחות לוחמים זמינים.
הכותרת
למה צה"ל עדיין לא הצליח לגייס את הצעירים החרדים?
25:56
1 צפייה בגלריה
yk13854288
yk13854288
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לכן, מבחינת הצבא, גיוס חרדים הוא בכלל לא עניין מוסרי, למרות שגם הנושא הזה מטריד את הקצונה הבכירה, כי לך תשכנע צעירים וצעירות לסכן את חייהם בזמן שמגזר שלם לא נדרש להיכנס מתחת לאלונקה: הסיפור הוא מתמטיקה פשוטה של אתגרים אדירים מול משאבים חסרים. כדי לקיים את ה"ההגנה" ב"צבא ההגנה לישראל", צה"ל צריך לגדול משמעותית.
כרגע לא רק שקווי הגבול בלבנון ובעזה נמצאים במלחמה כבר כחצי שנה, גם הגבול הירדני התחמם מאוד וכידוע ביהודה ושומרון לא רגוע עוד לפני המלחמה. מול כל אלה, ולא ייאמן שצריך לכתוב את זה שוב ושוב, 1,200 מתגייסים חרדים בשנה מתוך פוטנציאל של 12 אלף, כשרק 5,000 מהם מוערכים כ"תלמידי חכמים". כפי שנוהגים לחשב מה ניתן היה לממן בכספים מסוימים במקום מטרות מגזריות ואינטרסנטיות, חשבו על השינוי שייגרם אם 7,000 גברים יתגייסו מדי שנה וימשיכו לשרת במילואים.
ובניגוד לכל מיני הבלים שנכתבים, גם כיום יש בצבא מסגרות מתאימות לשירות חרדים, המסוגלות לקלוט מספרים הרבה יותר גבוהים. למי שמתעניין בנתונים ולא רק מהגג כדי להגן על הפטרונים שלו, להלן נתוני אכ"א על גיוס חרדים למסלולים הקרביים הייעודיים: גדוד נצח יהודה - 114 מתגייסים בלבד. פלוגת "תומר" בגבעתי - 34. פלוגת "חץ" בצנחנים - 23. פלוגת "מגן נגב" בחיל האוויר - 12. במחלקת בני הישיבות של גולני שולבו חמישה מתגייסים בלבד. לא מיותר לציין שהמספרים המביכים הללו לא קרובים ליעדים שהציב לעצמו צה"ל, שכבר לא יכול להעלים עין. או כפי שאומר זאת קצין בכיר: "קודם שיתחילו למלא את המסגרות הקיימות, אחר כך נמשיך בהקמת מסגרות חדשות".

אם האמירה הזאת משדרת שהצבא לא מתכונן לשינוי שהוא בעצמו דורש, ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי באגף כוח אדם גובשה תוכנית מיוחדת לקליטת מתגייסים חרדים במסגרות נוספות, והיא מתחילה בשלבי המיון לצבא. תחת ראש אכ"א הנוכחי, אלוף יניב עשור, בוצעה רפורמה מקיפה בכלי המיון, לרבות ביטול מבחני הקב"א והישענות על מבחני דירוג פסיכוטכני ראשוני (דפ"ר) שהותאמו לעידן הנוכחי.
השינוי נועד לצמצם פערים חברתיים שגרמו עוול לנוער מהפריפריה וליצור כלי מדידה שיבטאו באופן מדויק ויעיל את היכולות הקוגניטיביות של טובי בנינו ובנותינו. בהתאם, ייבנו מבחנים ייחודיים לחיילים החרדים שהתחנכו בישיבות וניתן יהיה לנצל את האיכויות שרכשו שם, גם אם לא בהכרח למדו לימודי ליבה. הדבר גם יכול לעודד מוטיבציה, לאחר שראשי המגזר שנמצאים בקשר עם קצינים התלוננו שיחידות כגון 8200 סגורות בפני תלמידי ישיבות.

אבחון פסיכוטכני עם גברים

בצבא ערים גם למורכבות החרדית הקשורה בשירות משותף לנשים וגברים. בשלב הגיוס, למשל, רוב האבחון הפסיכוטכני מבוצע על-ידי נשים, שיושבות בחדר סגור עם כלל המועמדים והמועמדות לשירות צבאי, דבר שלא יעלה על הדעת במגזר החרדי. בצה"ל נערכים לכך ויכשירו יותר גברים למלאכה.
אבל ברובד האסטרטגי, אם הצבא ירצה לקלוט עוד גברים חרדים הוא יידרש להתאמות יותר מהותיות: מרמת הכשרות ועד נוכחות נשים ביחידות שונות. "המהלך הזה", אומר קצין בכיר, "יחייב ויתורים מהחברה החילונית". אלא שגם צה"ל מצוי בקונפליקט: העלייה הדרמטית במיצוי הפוטנציאל של נשים בצה"ל קיימת לא רק במערך הלוחם אלא גם בהדרכה ובשדרות הפיקוד. השאלה איך צה"ל ישלב בין המגמות היא כוכבית גדולה על הפנטזיה לגייס עוד אלפי גברים שלא מוכנים להסתכל בעיניים של אישה.
במסגרת הפתרונות היצירתיים, כבר פורסם לאחרונה על מוכנות הרמטכ"ל להקים ישיבה חרדית בגבול "נוח", למשל בבקעת הירדן. כעת אנו מפרסמים שהצבא מוכן ללכת אפילו יותר רחוק: הקמת בסיס הכשרות חרדי עם כל התנאים הנדרשים, ומשם להוציא חיילים ליחידות השונות. בימים אלה מתנהל פיילוט בחיל האוויר בתחום הדירים התת-קרקעיים (דת"ק), היכן ששומרים על כשירות כלי הטיס: המתגייסים עוברים הכשרה ללא נשים ומשם עוברים לשרת בבסיס רמת דוד.
מבחינת צה"ל, השינויים הללו אינם מובנים מאליהם, ומטרתם היא לא רק למצות את פוטנציאל הגיוס החרדי אלא גם כדי להזים טענות כגון שהצבא סגור בפני החרדים. "אנחנו מעוניינת להרחיב את הגיוס מכלל החברה", אומר בכיר במטכ"ל, שהדגיש כי "הצבא יצטרך לבחון גם סוגיית מתן הפטורים משירות כמו הבריאותי והנפשי בחברה החילונית. אנחנו חייבים להגדיל את המסגרות הלוחמות ואי אפשר להגדיל עוד יותר את הנטל על המילואימניקים. לכן נשנה את תהליכי מיון והערכה, נשפר את התשתיות, נפתח בסיסי הכשרה ייחודיים והתאמות במתקנים הקיימים, אבל זה מחייב נכונות בחברה החרדית להתגייס". הבכיר מוסיף: "עד היום האחריות בנושא גיוס חרדים הוטלה על צה"ל, אבל בסוף הצבא כפוף למציאות הפוליטית והיא לא השתנתה כבר 75 שנה. האמת היא שלא יכולנו לעשות יותר מדי. עכשיו מגיע רגע האמת, וגם שם המדינה תצטרך להחליט איך היא רוצה להיראות. הצבא יהיה מוכן".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.03.24