כחצי שנה לאחר שבניהם החיילים נחטפו לעזה, עתידים בני משפחותיהם להיפגש לראשונה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "קבעו איתנו ליום חמישי ונקווה שהפעם זה יקרה, כי את הפגישה הקודמת קבעו וביטלו", אמרה יעל אלכסנדר, אימו של עידן אלכסנדר, חייל בודד ולוחם בגדוד 51 של גולני שמשפחתו מתגוררת בניו ג'רזי.
"התפקיד של נתניהו ושל הממשלה זה להוציא את החטופים מידי הטרוריסטים, אבל רק השבוע, אחרי 170 יום, אנחנו נפגוש אותו", הוסיפה אלכסנדר ושואלת: "זה נשמע הגיוני שעד היום ראש הממשלה לא פגש את הורי החיילים? מה היחס הזה שלו אלינו, ממה הוא פוחד? עם ביידן כבר נפגשתי פעמיים, ונפגשנו עם הרמטכ"ל הרצי הלוי, אז למה עם נתניהו רק עכשיו? בין החיילים החטופים יש את כל העם – דרוזים, רוסים, דתיים וחרדים וכיפות סרוגות, חילונים וחיילים אמריקנים בודדים, והרי כל המדינה הזו מבוססת על צבא. אז הגיע הזמן, סוף סוף, שהשבוע תהיה לנו פגישה עם נתניהו".
4 צפייה בגלריה
yk13857791
yk13857791
חירות נמרודי ויעל אלכסנדר. השבוע ייפגשו לראשונה עם נתניהו
(צילום: ריאן פרויס)
גם חירות נמרודי, אמא של תמיר נמרודי שנחטף ממפקדת התיאום והקישור שליד מחסום ארז, שם שירת כמש"ק חינוך, תולה תקוות בפגישה עם נתניהו. "עד היום ראש הממשלה נמנע מפגישה אישית עם משפחות החיילים החטופים, אז הגיע הזמן", היא אמרה. "מן הראוי שהוא יקבל מול העיניים את הפנים של החיילים שהוא שלח לחזית. אנחנו מקווים שהפגישה תהיה אפקטיבית ושהוא יבין את המסרים שלנו ואת החשיבות של עסקה מקיפה, שלא תשאיר בחוץ את החיילים ואת החללים. חלון ההזדמנויות הוא עכשיו, ואני רוצה להאמין שכל עיכוב עד כה נבע מדיוק של סעיפים אקוטיים בעסקה ולא ממריחת זמן עקב רצון להישרדות פוליטית כזו או אחרת".
אלכסנדר אמרה כי "אם היו שמים את הפוליטיקה בצד, החטופים היו חוזרים מזמן. למשל, אני לא יודעת למה מתייחסים למטה משפחות החטופים כאל קפלניסטים. זה שאנחנו עושים עצרת במוצאי שבת ובאותו זמן עושים עצרת אחרת להפלת ראש הממשלה, זה לא אומר שאנחנו באנו להפיל ממשלות". לדבריה, "אנחנו אזרחי המדינה, הבן שלי הופקר ב-7 באוקטובר. איפה האחריות של בנימין נתניהו ושל ממשלת ישראל להחזיר אותו הביתה? הם הציבו אותו שם, חייל בודד, לוחם גולני, והם צריכים להחזיר אותו ואת כולם".
לשני החיילים אזרחות זרה - לעידן אמריקנית ולתמיר גרמנית - והאימהות אומרות שבעוד מדינת ישראל כמעט ולא מעדכנת אותן, הרי שדווקא מצד גרמניה וארה"ב מגיעים עדכונים שוטפים לגבי שלבי המשא ומתן.
4 צפייה בגלריה
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם חברי קבינט המלחמה הישראלי בבסיס הקריה בתל אביב
 מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם חברי קבינט המלחמה הישראלי בבסיס הקריה בתל אביב
"מה היחס הזה שלו אלינו? ממה הוא פוחד?". נתניהו
(צילום: David Azagury, US Embassy Jerusalem )
האמריקנים עושים איתנו המון שיחות", סיפרה אלכסנדר. "הם התקשרו אלינו מיד אחרי 7 באוקטובר וגם ביום ראשון התקשרו אלינו מוושינגטון, גם ממחלקת המדינה וגם מה-FBI ועדכנו. באותו זמן הייתה בישראל הכפשה של ארה"ב בנושא אי הטלת הווטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בדבר הפסקת האש ושחרור כל החטופים, אבל לא כך הם פני הדברים. אז כן, אנחנו גמורים ושבורים, אבל מתוקף היותנו אזרחים אמריקנים - לפחות יש לצידנו מבוגר אחראי שיכול להרגיע, לתת את החיבוק ולהבטיח שהוא כאן מהסיבות הנכונות של שחרור החטופים, שזה מה שהאמריקנים מנסים לעשות מהיום הראשון".

לוקש "הניצחון המוחלט"

"אני מאמינה ויודעת שהאמריקנים עושים הכול, אבל צריך להפעיל לחץ על בנימין נתניהו ועל הממשלה שהוא עומד בראשה, שיגלו אחריות לחיי כל מי שבשבת הזו הופקר על ידי המדינה", אמרה אלכסנדר. "אתם אחראים להחזיר את החטופים ולא ברור למה זה לא קרה מזמן. אני שמחה בשביל כל מי שחזר, אבל אני רוצה את הבן שלי. איפה הוא?", היא שאלה בקול שבור, ומיד התעשתה. "היה עוזר לי לדעת שגורמים חיצוניים כמו הצלב האדום היו פוגשים את החטופים, ומשקפים להם את המאמצים להשבתם הביתה, וגם נותנים להם את התרופות ששלחנו. יש שם חולים, מבוגרים וגם צעירים".
לדבריה, "אנחנו אומרים הכל לאמריקנים ולוחצים אותם, כי אנחנו אזרחים שלהם ומותר לנו. היינו גם בדוחא וראש הממשלה של קטאר אמר לי שצריך להפעיל לחץ על ישראל. עניתי לו שינסה גם הוא להפעיל לחץ על מי שצריך".
היא סיפרה על פגישתה עם ביידן. "הוא היה מאוד אמפתי ואמר שיעשה הכול. אני מאמינה לו שכל בוקר הוא בודק את הסטטוס של החטופים. ברור שהוא ציוני ובעד ישראל, אבל לכולם בעולם כבר נמאס מהמלחמה והסלוגן של נתניהו 'הניצחון המוחלט', אין דבר כזה. זה לוקש שהוא מספר לכל המדינה. ב-7 באוקטובר המדינה הפסידה הפסד מוחלט, ועד שהוא לא יחזיר את כל ה-134, כולל החללים - אין ניצחון למדינה שבורה וקרועה עם אזרחים שאיבדו את האמון. ולכן, מי שלא בא לעצרות ומסתכל עלינו כאילו אנחנו גוף פוליטי, צריך להבין שזה יכול היה לקרות לכל אזרח במדינה שהיה יכול להיחטף".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"היה מאוד אמפתי ואמר שיעשה הכול". ביידן
ומה היא תגיד לנתניהו בפגישה? "נשאל אותו שאלה פשוטה מאוד: איך הוא מתכוון להביא עסקה, שאפילו אם תהיה מתגלגלת תכלול את כולם, ושאנחנו יכולים לסמוך עליו", אמרה. לדבריה, "בגלל המתווכות, אני מאמינה שתהיה עסקה. אני סומכת על ארה"ב שלא תוותר, יש אינטרסים גם למצרים וקטאר להראות הצלחה. אני חייבת לסמוך עליהם שיסגרו את זה, ואני מקווה שמצד הקבינט שלנו לא יחבלו בעניין.
"גם חמאס מקשיחים עמדות כל הזמן. מתחילת המלחמה הם דיברו על המחירים, ישראל מנסה לתת קונטרה, וככה זה במשא ומתן. גם חמאס וגם ישראל עושים ברקסים, ובשביל זה יש את המתווכות שמנסות לסגור את כל הפערים". נמרודי מוסיפה: "זו לצערי מהותו של משא ומתן. אני רוצה לקוות שהדיונים הם באמת על דברים אקוטיים, ואני מצפה מהמתווכות לתפוס עמדה יותר תקיפה וברורה מול חמאס ולהחזיר אותו לשולחן הדיונים".

"תמשיכו לתמוך בנו"

נמרודי אמרה כי היא הייתה בטוחה שתהיה עסקה הרבה יותר מהר. "אחרי השוק הראשוני מהטבח הנורא וכמות החטופים, הנחנו שעסקה תהיה על השולחן הרבה יותר מהר, שההתנהלות תהיה שונה, אבל לצערי מיהרו לצאת בהצהרות מאוד בומבסטיות של חיסול חמאס, בלי לחשוב על ההשלכות הן על החטופים והן על היום שאחרי", אמרה נמרודי, שסיפרה כי תמיר היה אמור לצאת לקצונה בפברואר. "הוא בכלל לא יודע שהוא קיבל את הזימון. יש ארבעה סרטוני חטיפה של תמיר וקלוז אפ על הפנים שלו, יושב מבועת וחסר אונים, ואני כאמא רואה את זה ולא יכולה לעזור לו".
שפתיה רעדו, אבל היא חנקה את הבכי והמשיכה: "הבן שלי נחטף יחף, בלי משקפיים, ובסרטונים רואים שהוא מתגונן כדי שלא יכו אותו בפנים. עד שראיתי אותו הולך ומתרחק אל מעבר לקירות הבטון. זו הפעם האחרונה שקיבלנו אות חיים ממנו ואין לילה שהתמונה הזו לא מלווה אותי. איך אפשר להמשיך לחיות בעולם שיש בו רוע כזה, להמשיך ולגדל את שתי הבנות שלי? הקטנה עוד לא חזרה לבית הספר, ובכל פעם שאני יוצאת מהבית היא שואלת אותי אם אחזור.
4 צפייה בגלריה
מחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחאת משפחות החטופים בתל אביב
"כולם רוצים לראות אותם בבית". מחאת משפחות החטופים
(צילום: REUTERS/Alexandre Meneghini)
"כיוון שלתמיר יש אזרחות גרמנית פגשנו את נשיא גרמניה והשגרירות מלווה אותנו, כולל פגישות אישיות. גם את הרמטכ"ל פגשנו מספר פעמים, הוא יוזם את הפגישות, בדרך כלל בפאנל רחב עם ראש אכ"א, ראש השב"כ ועם דובר צה"ל, אבל איפה הממשלה? זה שחברי הקבינט לא הופכים את העולם כדי להחזיר את החטופים זה מזעזע אותנו. מזעזע שחברי הכנסת חושבים בכלל על פגרה. באמת נראה לכם הגיוני לצאת להפוגה, כשאתם נבחרי העם ועוד לא החזרתם את החטופים?"
על כך שיש תחושה כי כבר אין קונצנזוס לגבי החזרת החטופים נמרודי אמרה: "יש דעות שונות גם בתוך משפחות החטופים, אבל זה לא אומר שלא כולם רוצים לראות אותם בבית. יש מחלוקת לגבי הדרך, האם צבאית או מדינית? האם להפעיל עוד מנופי לחץ על חמאס? אני למשל חושבת שלא שמים מספיק דגש על היום שאחרי. אם העולם וגם הפלסטינים ישמעו תוכנית ליום שאחרי, יכול להיות שתהיה התגייסות יותר גדולה לחסל את חמאס. אבל כשאין החלטות, דברים מתמסמסים ומאבדים את דעת הקהל. לציבור בישראל חשוב לי להגיד: תמשיכו לתמוך בנו".
נמרודי אמרה כי הוא תשאל את נתניהו: "האם אתה יודע שיש לילות שאני בוכה ברמה של כאבי גוף, כי אתה לא מאמין שזה מה שקורה לילד שלך? שאני נלחמת כדי לקחת אוויר, כי אין מקום בריאות?". אלכסנדר הוסיפה: "אבל אין ברירה אלא להיות חזקים עם מחשבות טובות ולא לרדת באנרגיות. חטופים שיצאו בנובמבר מסרו שראו את עידן בחיים וזה מעודד אותנו. כל המשפחות נלחמות להחזיר את כולם הביתה".
פורסם לראשונה: 00:00, 27.03.24