בכירים במפלגות החרדיות מותחים ביקורת על נתניהו, ולמעשה גם על עצמם, וטוענים כי בתמיכתם באופן מלא במהפכה המשפטית הפקירו למעשה את חוק הגיוס במשך חודשים ארוכים — ולבסוף הפסידו בנושא הקריטי עבורם.
לדברי גורמים ביהדות התורה וש"ס, ראשי מפלגות החרדיות הצטרפו למהלכים של נתניהו ושר המשפטים יריב לוין לגבי המהפכה המשפטית למרות שלא היה להם עניין גדול בנושא, למעט פסקת ההתגברות. "היינו הפראיירים של נתניהו עם הרפורמה המשפטית, אבל בסוף הפסדנו את חוק הגיוס", סיפר הגורם החרדי.
3 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
גולדקנופף, נתניהו ודרעי. האשמות נגד רה"מ על כך שסכסך בין החרדים לבין עצמם
(צילום:יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, שלו שלום )
"תמיד אמרו לנו שלא תהיה בעיה עם חוק הגיוס כי יעבירו ברפורמה המשפטית את פסקת ההתגברות, כך שכל חוק שלנו על הגיוס היה מתגבר על החלטת בית המשפט העליון. היו צריכים להעביר את החוק הזה בתחילת הקדנציה בלי מורדים ובלי רפורמה משפטית. כבר לפני שנה היינו יכולים להעביר את החוק הזה".
גורם בכיר ביהדות התורה אמר: "לוין גרר אותנו למריבה לא שלנו בזמן שהבנים שלנו נותרו ללא הסדר חוקתי". גורם בכיר בש"ס האשים כי הליכוד הצליח לסכסך בין החרדים עצמם. "הליכוד הם האשמים הבלעדיים", אמר הגורם. "התאהבו במריחות ובדחייה. במקום להוביל מהלך שיתקבל יפה ולפחות כלפי חוץ ייראה כצעד ורצון להיות חלק ולתת יד בשוויון בנטל, הם בחרו להיגרר אחרי העמדות הקיצוניות של פרוש וחבריו. עכשיו בליכוד חולמים על איזה נס שלא יקרה".
יחד עם זאת, במפלגות החרדיות לא ממהרים לדבר על פרישה או פירוק הקואליציה והממשלה. על פי אחד הגורמים, חלק מהשיח ביום חמישי היה מאוד רגשי וטעון ולכן נוצר הרושם כי הדברים עלולים להוביל לפירוק. במהלך סוף השבוע אמר גורם בעולם החרדי: "אין שיח על פרישה כי זה לא ייתן שום דבר. זה רק ישרת את היועצת המשפטית לממשלה שרוצה להפיל את הקואליציה הזו".
אבל הכעס על ממשלת נתניהו יכול להתגבר אם החרדים לא יראו חקיקה באופק. הדרישה כרגע של המפלגות החרדיות לדרוש מנתניהו שיתחייב על 64 ח"כים כדי להעביר את חוק הפטור הגיוס ברוב קולות הקואליציה. "אם תוך חודשיים לא נראה התקדמות משמעותית לחוק הגיוס – אז באמת נוכל לדבר על פירוק הקואליציה".

רוח גבית לבחירות

בכירים בליכוד טוענים, כי יו"ר ש"ס אריה דרעי זועם מאוד על ההתנהלות של ראש הממשלה נתניהו בעניין חוק הגיוס. אותם גורמים בליכוד אומרים כי דרעי מתואם עם שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בסוגיית הקדמת הבחירות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
גנץ וגלנט. טענות שהם מתואמים עם דרעי
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
"הסיפור הפוליטי הוא התאום בין גלנט, גנץ ודרעי", אמרו הבכירים בליכוד. "דרעי רוצה לפרק את הממשלה כדי למנף את משבר הגיוס", המשיכו הבכירים, "הוא מאמין שגם בממשלה הבאה הוא יוכל להתמנות לתפקיד שר. הוא מתוסכל מהמצב שלו עכשיו. דרעי רוצה בחירות כי הוא מבין שהאירוע הזה נותן לו רוח גבית לבחירות. גם לליכוד יש 'נחמה' בפירוק הממשלה על רקע חוק הגיוס. כי אז ההתפרקות היא לא המלחמה, לא הקבינט, לא החטופים. זה רק כי החרדים רצו את חוק הגיוס".
בליכוד הגיבו לטענות ומסרו: "הדברים אינם נכונים".

ביקורת בעיתונות החרדית: "איננו מתגייסים"

בעיתונות החרדית תקפו בסוף השבוע בחריפות את בג"ץ ומערכת המשפט, אך גם לא חסכו ביקורת מראש הממשלה נתניהו. בעיתון "המבשר", המזוהה עם אגודת ישראל, נכתב: "בקרב המפלגות החרדיות ניכרת מורת רוח רבה מגרירת הרגליים של ראש הממשלה נתניהו עד הרגע האחרון כשלא עמד בהבטחתו מאז כינון הקואליציה להסדיר את מעמד בני הישיבות".
3 צפייה בגלריה
עיתון מפלגת ש"ס
עיתון מפלגת ש"ס
עיתון מפלגת ש"ס ביום שישי. מתקפה נגד בג"ץ
במאמר בעיתון החרדי נמתחה ביקורת גם על שופטי בג"ץ: "השופטים, ככלב ששב על קיאו, חוזרים ופועלים שוב נגד כל מה שריח הקדושה והיהדות נודפת ממנו".
ב"הדרך" - העיתון המזוהה עם ש"ס - מתחו ביקורת חריפה על השופטים, ובכותרת הראשית נכתב: "בג"ץ נגד עולם התורה". בהמשך נכתב: "שופטי בג"ץ ממשיכם בדורסנותם האקטיביסטית ומרימים יד בתורה משה בהחלטה אומללה הנוטלת בחטף ממדינת ישראל את זכות החזקת התורה, המגינה על עצם קיומה".
ב"המודיע" - הביטאון של מפלגת אגודת ישראל - נכתב כי מדובר בהחלטה קיצונית יותר מעמדת היועצת המשפטית לממשלה.
בכותרת הראשית של "יתד נאמן" - המשמש בטאונה של "דגל התורה" - נכתב "זדים הליצוני עד מאוד, מתורתך לא נטיתי". מדובר בפסוק בפרק קי"ט בתהילים. בעיתון תקפו בחריפות את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה: "על פי חוות דעתה הסובייקטיבית, לומדי התורה הפכו לעריקים".
כזכור, בצו הביניים קבעו ממלא מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית ונעם סולברג כי בשל פקיעת תוקפו של החוק, לא ניתן יהיה להמשיך בהעברת תקציבים לישיבות עבור תלמידים שקיבלו צו גיוס ולא התגייסו. מדובר בצו דרמטי ביותר, שמשפיע על פי ההערכות על רבבות תלמידי ישיבות מגיל 18 ועד 26 – הגיל שבו אחרי דחיות השירות שקיבלו מדי שנה, על בסיס סעיף "תורתו אומנותו" בחוק הקודם, התקבל הפטור הסופי והמוחלט משירות בצבא.
פורסם לראשונה: 00:00, 31.03.24