בית משפט השלום בבאר-שבע האריך בארבעה ימים את מעצרה של צאבח עבד אל סאלם הנייה (57), אחותו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שנעצרה אתמול בחשד לביצוע עבירות של "פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור", "תמיכה או הזדהות בטרור" וכן "החזקת פרסום המסית לאלימות או טרור".
2 צפייה בגלריה
פשיטה על ביתה של אחותו של אסמעיל הנייה
פשיטה על ביתה של אחותו של אסמעיל הנייה
ק"ג מטיל זהב ושטרות שנמצאו בפשיטה
(צילום: דוברות המשטרה )
בדיון על הארכת המעצר קבעה השופטת נועם צוריאל כי קיים חשד סביר שהנייה ביצעה את המיוחס לה, והוסיפה ש"המעשים המיוחסים לחשודה מצביעים על מסוכנותה לביטחון המדינה. עוד אציין את עברה הפלילי בעבירה של יציאה שלא כדין לארצות ערב בשנת 2015". הנייה הורשעה בזמנו בעבירה זו לאחר שהיא ואחותה, ליילה, ביקרו ברצועת עזה ללא אישור. בית המשפט גזר עליהן שמונה חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 20 אלף שקל.
להנייה יש שלוש אחיות המתגוררת בישראל: צאבח, ליילה וחאלידייה. צאבח התחתנה בגיל 14 וסייעה לבעלה לטפל בילדיו כאילו היו שלה. כיום היא נאבקת במחלת הסרטן ומקבלת טיפולים רפואיים. בני משפחתה מספרים שהיא לא דיברה עם אחיה כבר שנים רבות. "אין לה קשר עם עזה או קטאר", הם אומרים, "היא לא מנסה כיום ליצור קשר עם אחיה או מישהו מהמשפחה שלה".
בנוגע למאות אלפי השקלים שנמצאו בביתה, קרוביה הסבירו כי "ברמדאן אוספים הרבה כסף לתת למשפחות נזקקות. הדבר היחיד שמצאו בבית זו תמונה ישנה מאוד של איסמעיל הנייה שהיא שומרת. זו לא עבירה לשמור את התמונה של אחיה בבית. יש לה תעודת זהות ודרכון ישראלי, היא עשרות שנים פה, משרד הפנים, המשטרה ושב"כ יודעים את זה".
שכנה של הנייה הגיבה: “אני בטוחה שהיא לא עשתה שום דבר. זה מעצר לא חוקי”. מכרה נוספת סיפרה ש”מתחילת המלחמה הייתה לה הרגשה שהיא תיעצר בגלל שהיא אחותו של הנייה. וגם אם היא הייתה מדברת איתו, אז מה? הרי הוא אחיה. גם אסירים ביטחוניים מדברים עם המשפחה”.
2 צפייה בגלריה
פשיטת משטרת ישראל על ביתה של אחותו של אסמעיל הנייה
פשיטת משטרת ישראל על ביתה של אחותו של אסמעיל הנייה
תיעוד מעצרה של הנייה
(צילום: דוברות המשטרה )
הנייה נעצרה בשעת בוקר מוקדמת בביתה בתל שבע במבצע שזכה לשם "זריחה מוקדמת". שניים מילדיה נעצרו אף הם אבל שוחררו. בחיפוש בביתה נמצאו מאות אלפי שקלים וכמויות גדולות של זהב, שהיו מוחבאים במקומות שונים בבית. שווי הכספים והזהב מוערך בלמעלה מממיליון שקל.
על פי החשד, האחות פירסמה מאז 7 באוקטובר פוסטים ברשתות החברתיות שכללו הסתה נגד המדינה. דרך הרשתות היא אף יצרה קשר עם ישראלים ועם גורמים בעזה, שלפי הערכת המשטרה חלקם פעילי טרור. הישראלים שהיו עימה בקשר צפויים להיחקר. בנוסף, בעקבות מציאת הכסף והזהב רשויות המס הצטרפו לחקירה.
את החקירה מנהלים חוקרי ימ"ר נגב בשיתוף השב"כ. מפקד מחוז דרום, ניצב אמיר כהן, ציין כי כוחות המשטרה פועלים לטפל במי שמסיתים לאלימות ומעשי טרור כלקח משני פיגועים שביצעו תושבי הנגב, האחד בצומת בית קמה והשני בתחנה המרכזית בבאר שבע. "מספיק רק גפרור אחד כדי להצית את האש", הבהיר גורם במשטרה.
פורסם לראשונה: 00:00, 02.04.24