האיראנים חטפו בומבה, לא פחות. חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון חסן מהדווי, ביום שני בשגרירות איראן בדמשק – בתקיפה דרמטית שיוחסה לישראל – יחד עם סגנו וקצינים נוספים, הוביל את המנהיג העליון, עלי חמינאי, להבטיח: "ישראל תתחרט". אחריו הצטרפו גורמים בכירים נוספים באיראן שהבטיחו נקמה.
איך היא תיראה? אין שום גורם בישראל שיודע להתחייב על כך. ישנן הערכות שונות בקריה, אבל כמו שלמדנו – צריך לקחת הכל בערבון מוגבל. בעבר, כשהאיראנים הוכו על ידי ישראל גם במדינתם וגם על אדמת סוריה, הם לא תמיד עמדו באיום הנקמה. אולם הפעם, אומר גורם ישראלי בכיר שהיה אחראי לחלק מהפעולות, לא נכון לזלזל באיומים אף שגם הוא אינו יודע להעריך באיזה אופן תבחר איראן להגיב.
בחיל האוויר הגבירו עוד יותר את הכוננות ותיגברו את מערך ההגנה האווירית. לישראל יש את המערך הטוב בעולם בהגנה הזו, מערך שהדהים את האיראנים בביצועיו – בעיקר של מערכת החץ במספר יירוטים מורכבים – והאיראנים מנסים ללמוד את הביצועים שלה
לפני שנעסוק באפשרויות נאמר שבחיל האוויר הגבירו עוד יותר את הכוננות ותיגברו את מערך ההגנה האווירית. לישראל יש את המערך הטוב בעולם בהגנה הזו, מערך שהדהים את האיראנים בביצועיו – בעיקר של מערכת החץ במספר יירוטים מורכבים – והאיראנים מנסים ללמוד את הביצועים שלה. גם מערכת כיפת ברזל שידרגה את יכולותיה במלחמה הזו תוך שימוש מושכל במיירטים במסגרת כלכלת החימושים. נכון, היו לאחרונה כמה פספוסים של כלי טיס בלתי מאוישים ששוגרו לדרום הארץ, אבל צריך להסביר שיש קושי אמיתי ליירטם ושאין שום מדינה בעולם עם יכולת מוכחת שהיא יודעת לעשות זאת. לפעמים הציפייה גבוהה מיכולת הביצוע.
כאמור, לאיראנים יש כמה אפשרויות תגובה מתקיפה ישירה מאדמתה בטילים על ישראל, דרך הפעלת השלוחים שלה בסוריה, תימן ועיראק, עבור בהפעלת חיזבאלללה שעד כה נמנעה מלעשות זאת באופן מלא ואף ריסנה אותו כדי לא "לבזבז" אותו לטובת הפלסטינים, וכמובן פגיעה בבכירים ישראלים או בנציגויות ישראליות בעולם, בבחינת עין תחת עין.
מכל מקום זו הפגיעה הכואבת ביותר לאיראנים עובר לחיסולו של פחריזאדה, שיוחסה לישראל, על אדמת איראן. זו פגיעה באיש החשוב ביותר אחרי קאסם סולימני, מי שבנה את הכוח שלהם בסוריה והלבנון מול ישראל. גם עבור חיזבאללה מדובר במכה קשה, שכן מאז חיסול עימאד מורניה אין באמת רמטכ"ל לארגון הטרור השיעי, ומהדווי היה מי שסייע לנסראללה.
די מפתיע שאחרי גל החיסולים על אדמת סוריה בשבועות האחרונים בחר מהדווי לנוע בדמשק בשעה שיועצים איראנים אחרים התקפלו משם. לכן על ישראל "לשחק" עכשיו חזק בהגנה ולדעת להגיב באופן הנכון אל מול פעולת תגמול, אם וכאשר תהיה כזו.
1 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
הגנרל האיראני חסן מהדווי שחוסל בדמשק
(צילום: AP / Omar Sanadiki)

בהקשר ההגנתי, שר הביטחון יואב גלנט כינס אתמול תרגיל לבחינת מוכנות העורף האזרחי בחיפה, אזור רגיש וחשוב אל מול הזירה הצפונית. במסגרת התרגיל, כך נמסר מלשכת השר, נבדק הקשר בין השלטון המקומי, משרדי הממשלה וגופי הביטחון וההצלה, בדגש על מעבר מהיר משגרה לחירום. שר הביטחון הדגיש כי האפשרות שישראל תתמודד עם תרחיש מלחמתי לאור הצורך להשיב את תושבי הצפון לבתיהם - גוברת.
בתרגיל לקחו חלק שר החינוך יואב קיש, שר הרווחה יעקב מרגי, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר, מפקד פיקוד העורף האלוף רפי מילוא, ראש רח"ל יורם לרדו וראשי הערים וגורמים נוספים במערכת הביטחון. בסיום התרגיל אמר גלנט: "אנחנו מגבירים את המוכנות שלנו, ולצד זה אנחנו גם מרחיבים את הפעולה שלנו אל מול חיזבאללה, ואל מול גופים אחרים שמאיימים עלינו. אנחנו צריכים להיות ערוכים ומוכנים לכל תרחיש ולכל איום, כנגד אויבים קרובים וכנגד אויבים רחוקים". "כמי שאחראי על כך שהמשק בשעת חירום יפעל, המסר שאני רוצה להעביר לציבור: מוכנות ודריכות בכל הנושאים. הדבר הזה חיוני על מנת שנדע להיערך למקרה ומשהו יקרה, בין אם ביוזמת אויב, ובין אם ביוזמתנו", הוסיף גלנט. "יש חשיבות מכרעת לאופן שבו העורף נערך בסביבת חיפה. למסר המחייב ולהתייצבות כאיש אחד יש חשיבות רבה, לא רק מבחינת הביצוע, אלא גם מבחינת ההקרנה למיליוני אנשים".
ודווקא כאן צריך לשאול את שר הביטחון גלנט מדוע הוא לא מאשר עדיין את העלאתו של קמפיין המוכנות למלחמה של פיקוד העורף, שעליו דיווחנו השבוע. הקמפיין מוכן, צולם, ואפילו נרכשה כבר מדיה עבורו. הוא מציל חיים, וכמו שאמר אתמול בכיר בצה"ל: "אף אחד עוד לא מת מזה שהיה מוכן למלחמה". בימים האחרונים הציבור עט על גנרטורים וציוד חירום ומפלס השמועות בציבור בשמיים. כל רשות מקומיות מפיצה הנחיות משל עצמה, חלקן מחמירות וחלקן כלל אינן קשורות לתרחישי הייחוס.
כפי שפירסמנו, גלנט ביקש סקר כדי לבחון את עמדת הציבור לגבי מלחמה בצפון בתקופה הקרובה, ולא בטוח שזה הדבר הנכון כעת. עם כל הכבוד, לפי רמת ההיסטריה ביממה האחרונה, הציבור לא צריך שאלות לגבי עמדותיו, אלא הכנה מסודרת לכל אפשרות שלא תבוא. סקר עושים כשיש זמן, לא כשאנשים בדרך להסתער על רשתות השיווק בשביל אריזות בקבוקי מים.
והערכה לדרג הפוליטי: האיראנים רואים מה מעסיק את הישראלים גם אחרי 7 באוקטובר. לפי רמת האמוציות, במקום בחירות בספטמבר, נקבל יום העצמאות במקלטים.