מגינים אך לא מוגנים: רק בשבוע שעבר ספג בסיס חיל הים באילת פגיעה ישירה של כטב"ם ששוגר מעיראק על ידי מיליציות פרו-איראניות וחדר דרך ירדן, אך בצה"ל לא ממהרים למגן מחנות צבאיים באזור העיר הדרומית, וחיילים נדרשים בכל אזעקה להשתטח בתעלות פתוחות.

אילת הפכה מתחילת המלחמה, וביתר שאת בשבועות האחרונים, למוקד מרכזי של מטחי כטב"מים מתאבדים וטילי שיוט. בתחילה הם שוגרו בעיקר על ידי החות'ים בתימן, ולאחרונה הם מגיעים יותר מעיראק, בניסיון לפגוע במטרות אסטרטגיות בעיר. בזמן שבטהרן מחריפים את האיומים לנקמה על חיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק בשבוע שעבר, פעולה שמיוחסת לישראל, ובתקשורת הזרה מדווחים שהתגובה תגיעה בדמות נחילי כטב"מים מתאבדים וטילי שיוט - מתברר כאמור כי לא כל הבסיסים באזור ממוגנים.
חיילים מבסיסי האוגדה המרחבית 80 שבהרי אילת מעידים שחרף תלונותיהם למפקדים הם עדיין לא קיבלו מיגוניות, ושבכל אזעקה שנשמעת הם נדרשים לרוץ לתעלות בצידי הבסיס ולהשתטח בהן, משל היו בשטח פתוח ולא במחנה קבע מסודר. "החיילים שם חשים מופקרים. הם שומעים את הדי הפיצוצים אחרי כל אזעקה, ומבינים שהם גם מסומנים כבסיס חשוב שקל למצוא את נקודת הציון שלו ובקלות יכולים להפוך למטרה", אומרים הורים לחיילים במקום. "יש הגנה אווירית חזקה באזור, גם של טילי חץ וכיפה ימית, אך היא אף פעם לא הרמטית".
2 צפייה בגלריה
yk13881251
yk13881251
חיילים משתטחים על הרצפה. "ההגנה האווירית אף פעם לא הרמטית"
(חיילות בתעלה בעת אזעקה)
2 צפייה בגלריה
yk13880995
yk13880995
התעלות שבהן משתטחים החיילים בזמן אזעקה
אוגדה 80 היא אוגדה גדולה בגזרת גבול מצרים, שאחראית על הגבול המערבי ומפקדת האוגדה, ובקרבתה מוצבים נוספים ללא מיגון מסודר. בצה"ל מעריכים כי חלק גדול מהשיגורים לאילת או לערבה מכוונים לבסיסים צבאיים, ואומרים כי הצבא האמריקני הבטיח שימשיך לסייע בהגנה ומטוסיו יגלו ויירטו שיגורים לישראל, גם מאיראן, אם וכאשר. עם זאת, חלק מהאיומים במטחים אלו חדרו גם את חומת ההגנה האמריקנית, וזוהו ויורטו על ידי מערך ההגנה האווירית של צה"ל. במקרים חריגים גם נרשמו פגיעות ישירות.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאחר בחינת הנושא, אושרה פריסה והתקנה של מיגוניות ומערכות התרעה במוצבי אוגדה 80 ובמפקדת האוגדה בגבול המזרחי. צה"ל פועל לספק לחיילים את המעטפת הבטוחה ביותר לבצע את תפקידם".
יש לציין כי הפריסה, שתכלול עשרות מיגוניות במיליוני שקלים, תהיה מדורגת ולא כל המוצבים באזור יקבלו תחילה את המיגוניות, אלא רק אלו שנחשבים מאוימים יותר.
פורסם לראשונה: 00:00, 11.04.24