המלך הירדני עבדאללה, נעלם בליל התקיפה האיראנית. לא ראו אותו, קולו לא נשמע, וכל הפעילות הצבאית שביצעו טייסי חיל האוויר הירדני, כאילו התנהלה בלעדיו. כאילו כשהמלך, המפקד העליון של מנגנוני הביטחון, הצבא והמודיעין הירדניים, פעל מאחורי הקלעים. אני קוראת את כותרות העיתונים בירדן, שם כתוב כאילו עב"מים חדרו לשמיים וירדן הצליחה להוריד אותם בלי נזקים. פה ושם נפלו חלקיקים אבל לא ניגרם נזק. בדיוק כמו בישראל.
קל לנחש שהתמונה של המל"טים והכטב"מים האיראניים, יחד עם טילי היירוט שעטו מעל מסגד אל-אקצא בירושלים, תחום אחריותו של בית הממלכה הירדני, זיעזעה אותו.
1 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי עמאן
יירוטים בשמי עמאן
יירוטים בשמי עמאן
(צילום: רויטרס)
עוד לפני התקיפה האיראנית אתמול, ומעבר כלי הטיס בשמי ירדן, המלך עבדאללה הבהיר כי לא ייתן לאיראנים "לשחק" בשטח ירדן, כמו שהם עושים בעיראק, בסוריה ובלבנון. בראיון לכלי תקשורת מערבי, ולעיתון ירדני, המלך עבדאללה הודיע כי דעתו אינה נוחה, בלשון המעטה, מהפעילות של קציני משמרות המהפכה שמפעילים את המיליציות עיראקיות, בני חסותם, נגד ירדן.
אתמול, בבת אחת, נחשפו יכולות היירוט של מטוסי חיל האוויר הירדני. המטוסים הגנו על שמי הממלכה ותקפו את המל"טים האיראניים. לרגע אחד נדמה היה ששיתוף הפעולה הגלוי והסמוי בתקופת רבין והמלך חוסיין חוזר לעידן עבדאללה ונתניהו.
אבל לא. בית המלוכה הירדני עדיין מחזיק בטן מלאה נגד נתניהו. איש אקדמיה ירדני הגדיר אתמול את הסכמי השלום, הגז, האנרגיה והמים "ניירות שתחובים עמוק בתוך מגירה נשכחת, ומעלים אבק".
יחד עם זאת, מטוסים ירדניים הגיחו מבסיסיהם כדי לירות במל"טים שכוונו לישראל. המידע המצומצם מדגיש כי מרבית התקיפות לא התבצעו בשטחה של ישראל. ירדן גם הכריזה על סגירת השמיים והפסקת פעילותו של נמל התעופה בעמאן לטיסות יוצאות וחוזרות, בדיוק באותן השעות שבהן נעצרו הטיסות בנתב"ג, מאחת עשרה בלילה עד אחת עשרה בבוקר.
אי-אפשר "להאשים" את המלך עבדאללה ב"התאהבות" פתאומית בראש הממשלה נתניהו. דובר ממשלת ירדן, מוהנד אלמוביידין, גם יצא להבהיר בתקשורת, ש"הצעדים שבהם נוקטת ירדן הינם כורח המציאות החריגה"
אי-אפשר "להאשים" את המלך עבדאללה ב"התאהבות" פתאומית בראש הממשלה נתניהו. דובר ממשלת ירדן, מוהנד אלמוביידין, גם יצא להבהיר בתקשורת, ש"הצעדים שבהם נוקטת ירדן הינם כורח המציאות החריגה". בהתייעצות שקיימו בכירי השלטון אמש הודגש כי ירדן המוסלמית-סונית החליטה לנקוט במהלכים נגד איראן המוסלמית-שיעית. זאת כדי לא להפוך למדינת חסות כמו עיראק, ולא לאפשר לסוכני משמרות המהפכה להסתובב חופשי בשטחיה כמו בלבנון, בסוריה, או לנהל מגעים שמשפיעים לרעה על אזרחי הרצועה כמו עם הג'יהאד האיסלאמי וחמאס. ועכשיו, גם עם סודן, שאיראן מפתה את השליט הצבאי שלה בכמויות אדירות של נשק וציוד צבאי.
אין ויכוח שהתייצבותה החד-משמעית, לכאורה, של ירדן לצד ישראל , נגד איראן, תיחשב ותוגדר בכל מילון דיפלומטי כהפתעה ענקית. שיתוף הפעולה הוא לא רק מעניין ונולד בהפתעה, אלא בעיקר נוסך אופטימיות. שימו לב, דווקא שיתוף הפעולה הזה, נגד האיראנים, מחזק את הסיכוי שיושג הישג משמעותי עם הסעודים. אבל קשה להאמין, אלא אם יתחולל נס פתאומי, שיתרחש שינוי עמוק ביחסי הארמון בעמאן ללשכת ראש הממשלה בירושלים. הפערים עדיין גדולים והיחסים מתוחים בשני הצדדים. ירדן מקווה, שעכשיו ישראל תמשיך, לכל הפחות, להזרים לה מי שתייה ומים לחקלאות, ולא תציב קשיים בדרכן של משאיות הפירות והירקות מהגדה המזרחית אל הגדה המערבית. ישראל יודעת שהמצב הכלכלי בירדן בכי רע. כשהצד המלכותי גדוש בהתחשבנויות עם ישראל, והפנקס במשרד ראש הממשלה מלא בתלונות, לא קל לגשר על הפערים. ואפילו אם שני הצדדים קוראים היטב אחד את השני, לא נראה שהשמיים הפתוחים בממלכה, נגד איראן, יוכלו לגשר על מחלוקות עמוקות שנמשכות כל כך הרבה שנים.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.04.24