לאחר תקופה שבה נוטרלו מחבלים רבים, רובם לפני פיגועים שבוצעו ובמהלכם, בימים האחרונים נוצר רצף פיגועים שהאחראים עליהם טרם נתפסו. המשמעותי שבהם הוא פיגוע הרצח של הנער בנימין אחימאיר, תושב ירושלים שגופתו נמצאה בסמוך לחוות מלאכי השלום בבנימין כשעליה סימני אלימות קשים.
2 צפייה בגלריה
בנימין אחימאיר
בנימין אחימאיר
בנימין אחימאיר
(צילום: TPS)
בשב"כ, בצה"ל ובימ"ר ש"י פתחו בחקירה מקיפה בניסיון לאתר את המחבלים שרצחו את אחימאיר. עד כה אין התפתחות דרמטית בממצאי החקירה, והכוחות עדיין מנסים לחבר פרטים שאספו מזירת הפיגוע, כולל איסוף של ממצאים טכנולוגיים.
במקביל, בפיקוד המרכז ממשיכים במצוד גם אחר המחבל שביצע את פיגוע הירי בכביש 55 שבו נפצעה חיילת באורח קשה. המחבל ביצע את הירי על הכביש שאליו הגיע ברכב גנוב שבו היה מטען חבלה. הוא נמלט לאחר הירי לכיוון קלקיליה, ומאז נעלמו עקבותיו.
2 צפייה בגלריה
yk13887160
yk13887160
הפיגוע בכביש 55
לשני האירועים הללו יש להוסיף את פיגוע הירי בצומת סינגי’ל שבבנימין שהתרחש במוצאי השבת, אז ירה מחבל בשוטרת מג"ב שהייתה בפעילות מבצעית בצומת ופצע אותה באורח קל. גורמים בהתיישבות טוענים כי על הצבא להשיב חלק מהמחסומים שנפתחו, וכך לסגור דרכים שהיו חסומות עם פתיחת המלחמה ונפתחו שוב מחדש.
בשנתיים האחרונות יש התגברות של הטרור ביהודה ושומרון והתערבות של גורמי חוץ (איראן וחמאס) שמנסים בכל דרך לערער את היציבות. פיקוד המרכז ביחד עם שב"כ חיזקו את שיתוף הפעולה, מה שממקסם את היכולת לסכל טרור וגם מפגעים שביצעו פיגועים.
בשנה האחרונה נכנסו לתמונה גם יחידת 8200 ואמ"ן באופן רחב יותר, דבר שהביא יכולות איסוף מודיעין נוספות. ההבנה בפיקוד המרכז היא שמרכיב חשוב בהרתעה הוא לקצר ככל שניתן את הזמן מרגע הפיגוע ועד לסיכול או מעצר המחבלים.
הביטוי המבצעי לכך הוא שלצד איסוף המודיעין שמתבצע כל העת, יש יחידות מיוחדות וכלים של חיל האוויר. במקרה שמגיעה ידיעת זהב, יש יכולת להביא כוח סיכול מהיר. לצד זאת, צריך לציין כי המעקב אחר המחבלים הוא מורכב והם פועלים בחשאיות ועם ביטחון מידע גבוה מאוד. "הפנקס של פיקוד המרכז ושב"כ פתוח, כל מחבל שביצע פיגוע נעצר או סוכל מהקרקע או מהאוויר, וזה מסר חשוב מאוד שאף גורם ללא מעט מחבלים להסגיר את עצמם", הסביר גורם ביטחוני.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.04.24