שר החוץ הירדני, איימן ספדי (62), בן העדה הדרוזית, הוא ממש לא כוס התה של גורמים צבאיים ומדיניים בישראל. הוא מתבטא בנוקשות ארסית כלפי ישראל, אומר את הדברים הבוטים שהמלך עבדאללה לא יגיד, ולמרות כל כישוריו והתמצאותו באירועים - ויש כאלה - הוא מעולם לא נחשב לחובב ישראל. גם לא בתקופה שקדמה לנתניהו.
אני מכירה את איימן ספדי עוד מהימים שבהם כיהן ככתב לא בכיר ביומון הסעודי "אל-חיאת" בירדן. יחד יצאנו לחפש (ומצאנו) את האזרח הירדני שהחליט לקרוא לבנו הבכור "רבין", על שמו של ראש ממשלת ישראל.
מאז, טיפס ספדי לתפקידים בכירים, כעורך ה"ג'ורדן טיימס" באנגלית, כיועצו של הנסיך חסן, אחר כך יצא לכמה שנים לתפקידי ייעוץ במפרץ הפרסי וחזר ב-2017 לתפקיד שר החוץ וסגן ראש הממשלה. הוא השר הוותיק ביותר בממשלת ירדן, ונהנה מאמונו המלא של המלך עבדאללה.
ספדי מכהן כיום כ"פה" של המלך. ביום ראשון הוא קרא בדחיפות לשגריר האיראני בממלכה, כדי להבהיר לו שירדן, אחרי מתקפת הטילים והכטב"מים בשטחה, לא מתכוונת להפוך לגרורה איראנית כמו סוריה, לבנון ועיראק. מאחורי הדברים עמדה התחייבות אמריקאית חד-משמעית להירתם לסייע לירדן אם תותקף פעם נוספת בידי איראן. ואכן, שעות ספורות אחרי הפגישה עם השגריר האיראני בעמאן, עיתון המקורב למשמרות המפכה הודיע: "ירדן על הכוונת".
בעוד תושבי העיירה א-רמת'א משתעשעים בחלקיקי כטב"מים ומל"טים שנפלו בשטחם, ומציעים בלגלוג "למכור אותם לכל מי שיציע מחיר אפסי", השלטונות בירדן מבהירים: "הורדנו גופים שנשלחו אלינו מהאוויר ממדינה זרה". בלי אזכור לברית בין סעודיה, הנסיכויות, ארצות-הברית וישראל בבלימת המתקפה הפתאומית של איראן.
ירדן לא רק נקלעה לעימות בין איראן לישראל, אלא מצאה עצמה בתוך מערבולת של גינויים חריפים ברחוב. ראיתי שוב ושוב תמונה של המלך עבדאללה ברשתות החברתיות, לבוש מדי צה"ל עם סמל ישראל על כתפיו, לצד דרגות סגן אלוף של צה"ל. התגובות מעורבות, ויש גם הקוראים לו "גיבור". ובתוך כך, איראן ממשיכה לתקוף את ירדן ומכנה אותה "הסייענית של הציונים". סוכנות הידיעות האיראנית פארס לא מהססת להזהיר את בית המלוכה בעמאן: "אתם על הכוונת, אם עוד פעם תתערבו או תתגייסו".
לא לשכוח את הגבול הארוך בין ירדן לישראל, כמו את העובדה שיותר ממחצית תושבי ירדן הם ממוצא פלסטיני, ובראשם המלכה רניה שלא חסכה ביקורת חריפה מישראל במהלך המלחמה בעזה. עכשיו יוצאים המפגינים לא רק למתחם שגרירות ישראל בעמאן, אלא גם לשגרירות ארצות-הברית בשכונת עבדון היוקרתית.
ירדן הלחוצה, בצדק, קוראת לתושביה להתעדכן רק מכלי התקשורת הנשלטים בממלכה, להמעיט בשימוש במדיה החברתית, זאת שמשרטטת עכשיו, בלגלוג ארסי, דגל ישראל ענק שמרחף בשמי עמאן
גורמים רשמיים בעמאן מציגים תמונה - לא לגמרי בלתי מדויקת - שהצעדים הירדניים נועדו למטרות הגנה, לשמור על ריבונותה של ירדן. אנחנו לא מגיני ישראל, ולא בובות במשחק המסוכן הזה, הם אומרים. אבל, כבר למחרת המתקפה, ארה"ב הודיעה שבכוונתה להעלות את הסיוע הכספי לירדן, וישראל תגדיל לפחות פי שניים את מכסות מי השתייה לממלכה. ירדן הלחוצה, בצדק, קוראת לתושביה להתעדכן רק מכלי התקשורת הנשלטים בממלכה, להמעיט בשימוש במדיה החברתית, זאת שמשרטטת עכשיו, בלגלוג ארסי, דגל ישראל ענק שמרחף בשמי עמאן.
כוויית וקטאר דחו בקשה אמריקאית להשתמש בבסיסי חיל האוויר האמריקאי בשטחיהן כדי לתקוף את איראן. בירדן, חבורה גדולה של מפגינים פלסטינים אירגנו תהלוכה וצעקו לעבר בית המלוכה: "איפה צבא הכבוד" (כראמה בערבית). משחק המילים הכפול נחרת היטב במסדרונות המלוכה: זה לא רק "צבא הכבוד" שמצטרף עכשיו, תחת מסווה, לברית נגד איראן, אלא גם אזכור לקרב כראמה, קרב הכבוד, שבו אילץ צבא ירדן את ישראל ב-1968 לסגת מפעולה בשטחה נגד הפלסטינים.
מרים, "בלי שם משפחה בבקשה", סטודנטית שנה ג' בפקולטה למשפטים, מתארת את ליל הכטב"מים בשמי ירדן: "אני לא תומכת באיראן. ויש לי הרבה מאד השגות על ההתנהלות של המשטר ומשמרות המהפכה כלפי אזרחי מדינתם. זה לא היה קורה אצלנו, בירדן. אבל אני מתנגדת לפעילות הירדנית נגד האיראנים. זה לא יעבור חלק, הם יתקפו אותנו ויעשו צרות מסוריה ולבנון, וניאלץ להישען כל הזמן על האמריקאים, שהם מאד-מאד לא אהודים אצלנו בממלכה". מוחמד שאתילה, גם הוא סטודנט למשפטים, בא בטענות קשות למפקדי הצבא הירדני שאיפשרו את שיתוף הפעולה, בשטחי הממלכה, נגד איראן. "האיראנים מזהירים עכשיו שירדן היא התחנה הבאה? אני מאמין להם. אחרי הכל, ירדן היא ממלכה קטנה עם צבא חזק, אבל אם האיראנים יחליטו לתקוף, כל אחד מאיתנו ישלם מחיר כבד".
סוף-סוף סעודיה יוצאת לאור, ומשגרת רמז עבה למעורבותה נגד איראן. זאת סעודיה שהכריזה לפני שנה על חידוש היחסים עם איראן, ועדיין לא הכריזה על נורמליזציה עם ישראל. זאת גם סעודיה שיחסיה עם ירדן צוננים עד קפואים מאז חשיפת ניסיון ההפיכה נגד המלך עבדאללה בעמאן, והמאמץ הסעודי להושיב על כס המלוכה את אחיו למחצה, הנסיך חמזה. עכשיו סעודיה מוכנה להודות בהשתתפותה החשאית בסיכול המתקפה, ואולי המהלך הזה יוביל להידוק היחסים עם המלך עבדאללה, ולסיוע הכלכלי שירדן זקוקה לו כל כך.
פורסם לראשונה: 00:00, 17.04.24