העצימות בלחימה ברצועת עזה פחתה באופן משמעותי וכעת שתי גזרות אחרות ומשמעותיות יותר פתוחות מול ישראל: איראן שהיא הדחופה והמיידית, וחיזבאללה שקשורה באיראן, אבל גם בעזה, לאור התחייבות מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה – וגם שם נרשמה התחממות אתמול.
לגבי איראן התובנות במטכ"ל הן שאיראן הייתה משוכנעת שהפגינה הצלחה מבצעית לצד הישג אסטרטגי, אבל ככל שחולף הזמן גם הם מבינים שמדובר בכישלון מבצעי.
2 צפייה בגלריה
yk13888880
yk13888880
הפגיעה במכוניתו של איסמאעיל יוסוף באז, אתמול
השאלה היא איך ישראל תמנף את ההישג האסטרטגי שלה, למשל בלגיטימציה בינלאומית בסוגיית רפיח, החטופים וגם לבנון, והאם הדרג המדיני אולי יחליט שמטרות המלחמה ישתנו בעקבות ההתפתחות עם איראן.
הצבא דוחף לפעולה נגד איראן. הרמטכ"ל, הרצי הלוי, כבר אמר זאת בקולו ומפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, משמיע גם דעה נחרצת בדיונים. הסיבות, בין היתר, הן שברור ברמת ודאות גבוהה שאיראן ניסתה להחריב את בסיס נבטים של חיל האוויר, ושאלמלא מערך ההגנה האווירית והקואליציה הבינלאומית שנבנתה ייתכן והיה מצליח, וכך צריך להסתכל על האירוע. "האיראנים תקפו אותנו בצורה אגרסיבית עם למעלה מ-500 חימושים", אמר שר הביטחון יואב גלנט. "אף טיל שיוט או כטב"ם לא הגיעו לישראל ומתוך למעלה מ-100 טילי קרקע-קרקע, ארבעה נפלו בישראל - כתוצאה מעבודת ההכנה שעשינו עם השותפים שלנו והפעולה האיכותית של צה"ל על כל המערכות שלו".
2 צפייה בגלריה
yk13888881
yk13888881
"מח"ט חוף" של חיזבאללה, יוסוף באז
במקביל גובר הלחץ הבינלאומי על ישראל שלא לבצע את התקיפה, ובכך לא לאבד את התמיכה הרחבה של הקואליציה הבינלאומית. מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, שוחח עם השר בני גנץ ואמר לו כי ארה"ב אינה רוצה לראות הסלמה נוספת במצב. אבל בדרג המדיני דוחפים לפעולה. לגבי אופיה, נמתין ונראה. בישראל גם לוקחים בחשבון את האפשרות שערב חג הפסח קרב, ושהזמן אוזל. בצפון האש גוברת. אחרי ששלשום נפצעו ארבעה לוחמים מסיירת גולני בפעולה חוצת גדר, שוגרו ביממה האחרונה עשרות רקטות לעבר בסיסי צה"ל, ביניהם למירון ולבסיס נוסף שבו, לטענת חיזבאללה, נמצאת כיפת ברזל. בנוסף, שני כטב"מי נפץ של חיזבאללה שחדרו מלבנון, התפוצצו בצהריים באזור בית הלל שבאצבע הגליל, ושלושה ישראלים נפצעו באורח קל.
מנגד הצליח אתמול צה"ל לחסל שני מפקדי שטח בכירים בחיזבאללה. הראשון הוא מפקד גזרת החוף של חיזבאללה, איסמאעיל יוסף באז, שחוסל בתקיפת רכב באזור צור. "באז שימש כגורם בכיר וותיק בזרוע הצבאית של חיזבאללה, במספר תפקידים. דרגתו הנוכחית מקבילה לדרגת מפקד חטיבה. במסגרת תפקידו עסק באז בקידום ותכנון שיגורי רקטות וטילי נ"ט לעבר מדינת ישראל מאזור החוף בלבנון, ובזמן המלחמה הוא ארגן ותכנן מתווי טרור שונים לעבר ישראל", נמסר מדובר צה"ל. מאוחר יותר אתמול חוסל מפקד שטח נוסף, מוחמד חסין מוצטפא שחורי, מפקד יחידת הרקטות והטילים של הגזרה המערבית בכוח רדואן של חיזבאללה.
הדרג המדיני עדיין לא הציב את לבנון בתוך מטרות המלחמה, כך שלא ברור אם למשל לבנון תבוא לפני רפיח. אבל ככל שמתרחקים מעסקת חטופים, כך מתקרבים לאפשרות של יממות קרב בלבנון כדי להחזיר את התושבים בצפון לבתיהם לפני ה-1 בספטמבר
בסך הכל צה"ל פוגע בלא מעט מפקדי שטח בולטים בחיזבאללה, שסופר כמעט 300 הרוגים מתחילת המלחמה. לסיכום ניתן לומר שהדרג המדיני עדיין לא הציב את לבנון בתוך מטרות המלחמה, כך שלא ברור אם למשל לבנון תבוא לפני רפיח. אבל ככל שמתרחקים מעסקת חטופים, כך מתקרבים לאפשרות של יממות קרב בלבנון כדי להחזיר את התושבים בצפון לבתיהם לפני ה-1 בספטמבר.