כבר תקופה שחברת בואינג, שנחשבה לענקית תעופה מהחשובות בעולם, מתמודדת עם שורת טענות על התנהלותה ובעיות בטיחות של מטוסיה. אתמול (רביעי) בשני דיונים שהתקיימו בעניין בסנאט, הטיחו עובדים של החברה בעבר ובהווה האשמות חמורות לגבי נוהלי הבטיחות בחברה המיתולוגית.

בדיון המרכזי שמעה ועדת המסחר של הסנאט את סם סאלהפור, מהנדס שעובד כיום בבואינג, שטוען כי חלקים מהחלק החיצוני של מטוסי ה-787 דרימליינר אינם מהודקים כראוי ועלולים בסופו של דבר להתפרק. לדבריו, התהליך שאותו נקטה בואינג להצמדת חלקים מהמטוס יחד הותיר פערים גדולים יותר מהמותר בסטנדרטים של בואינג, מה שעלול לסכן את עמידות המטוס.
סאלהפור שלח מסמכים למינהל התעופה הפדרלי, אחרי שלדבריו בואינג התעלמה מהחששות שהעלה ומנעה ממנו לדבר עם מומחים על תיקון הליקויים. בין היתר הוא טוען כי עובדי מפעל "קופצים על חלקי גוף של מטוסי 777 כדי ליישר אותם". לדבריו, החברה התעלמה לגמרי מהדאגות שהעלו עובדים לגבי האיכות והבטיחות בייצור מטוסי הדרימליינר במפעל החברה, וכי הוא סבור שבואינג צריכה לקרקע את כל המטוסים האלה.
2 צפייה בגלריה
yk13890555
yk13890555
מטוס בואינג 787
(צילום: אי־פי, Mic Smith)
עד נוסף, אד פירסון, מנהל לשעבר בבואינג, אמר בדיון: "מה שקורה בבואינג זו שערורייה חסרת תקדים. התגובה של החברה לטענות של עובדים מקצועיים ומסורים היא טיוח פלילי".
בדיון הושמעה גם הצהרה בכתב של רוי ארווין, מנהל איכות שפרש בשנת 2020 ואמר שעובדים שעבדו על מטוסי ה-787 דרימליינר חששו להצביע על בעיות: "אמרו לי, 'אין לנו מספיק זמן לעשות פעולות מתקנות, אז אל תציע'", אמר ארווין ל"וול סטריט ג'ורנל'". לדבריו, "ההתעקשות שהחברה תטפל בבעיות היא מסוכנת - לא בהכרח תפוטר, אבל תעבור לתפקיד הרבה פחות חשוב".
ארווין טוען כי פקחי בטיחות זכו לבונוסים ככל שאישרו יותר מטוסים, ולחצו לזרז את הבדיקות. לדבריו, מנהלים לחצו לעיתים קרובות על צוותים לוותר על תיקונים, אם המחיר היה עיכוב בלוח הזמנים.
2 צפייה בגלריה
yk13890788
yk13890788
מתחייב לומר אמת. סאלהפור
(צילום: AFP, MANDEL NGAN)
בנוסף, הוא סיפר כי מותו של ג'ון בארנט, מנהל איכות נוסף שהעלה חששות לגבי בואינג, גרם לו להחליט להתבטא בפומבי. "אני יודע שאם גם אני הייתי נשאר שם, כנראה הייתי חוטף שבץ מוחי". מותו של בארנט, שנמצא ירוי במכונית בדרום-קרוליינה, נחקר כהתאבדות.
סאלהפור וארווין הם שניים משורה של עובדי בואינג שהחליטו לשבור שתיקה אחרי התקרית בינואר שבה נקרעה דלת של 737 Max במהלך טיסת אלסקה איירליינס. לאחר האירועים, משרד המשפטים פתח בחקירה פלילית בנושא.
בדיון מוקדם יותר שמעה הוועדה מחברי פאנל מומחים שמצאו פגמים חמורים בתרבות הבטיחות של בואינג. אחד העדים בדיון היה חוויאר דה לואיס, מרצה לאווירונאוטיקה ב-MIT שאיבד את אחותו במטוס בואינג 737 MAX 8 שהתרסק באתיופיה ב-2019.
בואינג מכחישה את כל טענותיהם של סאלהפור וארווין, וטוענת כי היא משתפת פעולה עם החקירות. לפי החברה, הטענות לגבי השלמות המבנית של ה-787, כולל טענתו של סאלהפור כי עובדים קפצו על חלקי גוף של המטוס, הן "שקריות". שני מהנדסים בכירים של בואינג אמרו השבוע שבכל בדיקות המטוסים האחרונות לא התגלו ממצאים של עייפות או סדקים.