לפני קצת יותר משבעה חודשים, בסוף ספטמבר האחרון, בדיוק שבועיים לפני המתקפה הרצחנית של חמאס על יישובי הדרום, נחתה הפתעה ענקית מכיוון סעודיה. יורש העצר מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל, התיישב מול מצלמות רשת פוקס והודיע ש"בכל יום אנחנו מתקרבים יותר" לעסקה עם ישראל, ו"נראה בקרוב מאוד איך זה עובד".
אלא שהמתקפה של חמאס עצרה את המהלכים. סעודיה, חשוב להדגיש, בדיוק כמו ישראל (ומצרים וירדן), מתעבת את חמאס, את ארגון האחים המוסלמים שממנו צמח, וכל מה שקשור בטרור איסלאמי.
1 צפייה בגלריה
yk13902203
yk13902203
(בלינקן בביקורו בסעודיה, אתמול | צילום: Evelyn Hockstein , איי־פי)
באותם ימי טרום 7 באוקטובר הממשל האמריקני היה בשיא חדש של מגעים עם סעודיה, כאילו מחק מהזיכרון את רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, ולחץ על הסעודים לקפוץ לתוך המים העמוקים, לעסקת נורמליזציה עם ישראל.
מוחמד בן סלמאן אמר אז, בראיון לפוקס, שהוא מקווה כי "נגיע לתמונת מצב שנוכל להקל על חיי הפלסטינים". אלא שהוא התכוון רק לפלסטינים בגדה. את חמאס בעזה יורש העצר לא אזכר אפילו במילה.
ואז הגיעה מתקפת 7 באוקטובר. סעודיה, כדאי לשים לב, היא אחת המדינות הבודדות בעולם הערבי, שלמרות עושרה ויכולותיה לא שיגרה סיוע לעזה: לא מטוסים עמוסי ציוד, לא משאיות, לא ביקשה תיווך מצרי ירדני להעברת שמיכות, תרופות ומנות מזון. רק 40 מיליון דולר, סכום פעוט עבורה, הועברו לאונר”א, לצאת ידי חובה.
סעודיה, שחידשה באותם הימים את הקשרים הרשמים עם איראן, התיישבה על הגדר וצפתה במלחמה. הדוברים הרשמיים דיברו, לעיתים רחוקות, על הצורך בהקמת מדינה פלסטינית, וכיוונו את המוקד לרמאללה. אפילו הבקשות שהגיעו לריאד, והיו לא מעטות, להשתתף במימון הבנייה מחדש של עזה — נענו בסירוב. מנגנוני הביון של סעודיה העדיפו לעקוב אחרי מהלכיה הסמויים של איראן, וחיפשו נתיבי העברת כספים מטהרן לרצועה דרך מדינות שלישיות או סוחרי קש.
לאורך שבעת חודשי המלחמה נשמר קשר מסוים מאוד בין ריאד לירושלים, באמצעות שליחים סעודים בארצות-הברית ובאירופה. במקביל מעניין לגלות, שסעודיה מנהלת מעקב אחרי סיכויו של נתניהו להישאר בשלטון
לאורך שבעת חודשי המלחמה נשמר קשר מסוים מאוד בין ריאד לירושלים, באמצעות שליחים סעודים בארצות-הברית ובאירופה. במקביל מעניין לגלות, שסעודיה מנהלת מעקב אחרי סיכויו של נתניהו להישאר בשלטון. בשבוע האחרון הדוברים הסעודים דואגים להבהיר ש"גם עם נתניהו" יתנהל מארג היחסים.
אז מה בעצם סעודיה רוצה? לשם כך רצוי לעקוב אחרי מסעו הנוכחי של מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן, שהגיע אתמול לפתיחת הוועידה הכלכלית בריאד, אבל הסתגר עם בכירים סעודים, בראשם השליט בפועל בן סלמאן, לדבר מחדש על עתיד היחסים עם ישראל.
הפעם מדובר בעסקה סיבובית: וושינגטון תעניק לריאד מעטפת ביטחונית, תספק נשק, וייחתמו הסכמים לשיתופי פעולה מודיעיניים נגד האיראנים. בתמורה, סעודיה תחדש את המאמץ שנקטע, לנורמליזציה עם ישראל.
רק אתמול, באותה ועידה כלכלית בריאד, הפתיע ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, כשהודיע כי "לישראל מגיע ביטחון" וכי הרשות הפלסטינית מחויבת לשתף פעולה, מהצד הביטחוני, עם מדינת ישראל. גם שר החוץ המצרי התבטא בדרך נוחה לאוזניים ישראליות, והבהיר ש"ישנה הצעה שהונחה על השולחן" לגבי עסקת חטופים, וכי הוא מקווה ש"שני הצדדים יקבלו אותה". זאת הדרך הדיפלומטית המצרית ללחוץ על חמאס, ששיגר אתמול משלחת רמת דרג לקהיר, אבל תשובתו מעורפלת.
ועדיין מרחפת סכנת המתקפה הישראלית על רפיח, האמריקנים מתנגדים, המצרים לחוצים למנוע, וראש הממשלה נתניהו לא מתחייב. ככה זה נראה: בלי רפיח, לא ניתן להרגיע את עזה. עם רפיח, צפויים עוד נפגעים ישראלים. וכאילו לא ידענו, בחמאס הודיעו אתמול אחרי הצהריים שאנשיהם מחפשים נתיב חדש למשא ומתן, בכוונה להלחיץ עוד יותר את ישראל.
גם אם ח’ליל אל-חיה ומוסא אבו-מרזוק, בכירי חמאס, נותנים תחושה של התקרבות לסופו של המשא ומתן, התשובה עדיין בידי יחיא סינוואר, שלא ממהר.
א-סיסי, נשיא מצרים, שמנהל את המשא ומתן באמצעות ראש המודיעין המיומן עבאס כאמל, חוזר ומבהיר שארצו לא מתכוונת לאפשר לפלסטינים לעבור בהמוניהם לסיני. רק מי שיש ברשותם עשרת-אלפים דולר למבוגר ו-2,500 דולר לילדה או ילד עד גיל 16, יוכלו לחצות את מעבר רפיח אל הצד המצרי.
שר החוץ המצרי ניצל אתמול את הבימה הבינלאומית בריאד כדי ללחוץ על חמאס לשחרר 33 חטופים ישראלים. בתמורה, מצרים וארצות-הברית מתחייבות לבלום את התוכנית לפלוש לרפיח.
בלינקן פנה אתמול ישירות לסינוואר - קבל את "התוכנית הישראלית הנדיבה", ומיד כרך שלושה רכיבים: הפסקת אש לשנה, שחרור חטופים ישראלים תמורת אסירים פלסטינים, ביניהם גם "אסירים כבדים" והתחלת שיקום ובנייה מחדש של עזה. בחמאס, מדגיש בלינקן, חייבים להחליט מהר.
מעניין לא פחות לעקוב אחרי המשך מסלול טיסותיו של מזכיר המדינה האמריקני. מסעודיה הוא יצא אתמול לירדן, לפגישה עם המלך עבדאללה וראשי המנגנונים. עמדתם הלא פומבית של בכירי השלטון בממלכה, בראשם המלך עבדאללה, עברה שינוי מאז מתקפת הטילים האיראניים והקואליציה אד-הוק שהקימה ארצות-הברית להפיל את "הגופים השמימיים" בתוך ירדן.
לשמחת כולם לא נגרמו נזקים, וירדן הרשמית למדה לקח קשה כשאיראן הבהירה ש"גם אתם על הכוונת". כבר תקופה ארוכה מסתמן חשש ירדני ממתקפה איראנית בשטח הממלכה. איראן לא מסתירה את כוונותיה לספח את ירדן אל עיראק, סוריה וחיזבאללה בלבנון. אם יצליחו, ירוויחו קיצור דרך משמעותי לשטחי ישראל וממלכת סעודיה.
ובכל זאת, ירדן מעדיפה, משיקולים ביטחוניים, להמשיך לשבת על הגדר ולשלוח את שר החוץ איימן ספדי להחמיר בהתבטאויות נגד ישראל. בכירי המנגנונים ובית המלוכה בעמאן יודעים שישראל מחויבת לירדן, גם אם היחסים בין נתניהו למלך עבדאללה, ולהפך, נראים רע. מותר לנחש, שעוד יגיע הרגע שבו הממשל האמריקני יתפנה לארגן מחדש גם את היחסים האלה.
פורסם לראשונה: 00:00, 30.04.24