דיון דרמטי על תקציב הביטחון 2024 נדחה אמש (שלישי) ברגע האחרון, בגלל חילוקי דעות בין השרים הבכירים לגבי היקף תקציב הביטחון ודרישתו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לקבל תשובות והסברים לדרישות מערכת הביטחון.
הדיון המשמעותי בנוגע לתקציב הביטחון אמור היה להיערך היום בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וסמוטריץ'. אמש, ברגע האחרון, קיבלו המשתתפים הודעה מראש המל"ל, צחי הנגבי, שהדיון המתוכנן בוטל.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
"מדינות מקדימות אותנו. הוא מעכב רכישת טייסות"
(צילום: עמית שאבי, JACK GUEZ / AFP, שחר יורמן)
מאחורי הקלעים התנהלו חילופי האשמות באשר לסיבת הביטול. ברקע: עימות חריף בין שר הביטחון לשר האוצר לגבי תקציב מערכת הביטחון. לדברי גורמים פוליטיים, הדיון בנושא נדחה מאחר שגורם בכיר בלשכת שר האוצר הודיע שהשר אינו מוכן לקראתו.
בסביבת סמוטריץ' הכחישו בתוקף את הטענות ואמרו שכל המעורבים הגיעו להסכמה שלפיה הצדדים אינם מוכנים לפגישה – ולכן ראש המל"ל החליט לדחות אותה. "העובדה שלא מכנסים את הדיון ומחליטים על תקציב ובין היתר על רכישת שתי טייסות חדשות לצה"ל – היא פגיעה ממשית בביטחון המדינה", אמר גורם ביטחוני בכיר.
"יש מדינות שמקדימות אותנו בהזמנות טייסות, ואין לנו שום מקום אחר לרכוש טייסות חדשות. זו פגיעה ממשית בביטחון. סמוטריץ' מעכב את רכישת הטייסות". לדברי הגורם, סמוטריץ' דורש שבמסגרת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון תיבחן גם הדרישה של מערכת הביטחון לרכש שתי טייסות.

המאבק סביב התקציב הוביל למחלוקת בין גלנט לסמוטריץ'. שר הביטחון האשים את שר האוצר בהתערבות בענייני תקציב הביטחון ובפגיעה בהיערכות הצבא משיקולים פוליטיים. בישיבת הממשלה האחרונה פרץ ויכוח בין השניים. גלנט הסביר שיש צרכים תקציביים משמעותיים, ושצריך לראות איך מגדילים את תקציב הביטחון, "אין ברירה אחרת". סמטוריץ' דרש שתכונס ועדה לבחינת התקציב, לפני אישורו.
"סוכם שצריכה לקום ועדה תקציבית שתבחן ותראה מה הצרכים", אמר. גלנט השיב: "אני לא צריך להקשיב למי שבא עם אג'נדה פוליטית". שר האוצר מחה: "על איזו אג'נדה פוליטית אתה מדבר? אני דוחה את דבריך על הסף".
במכתב ששלח גלנט לנתניהו הוא האשים ששר האוצר מעכב תקציבים לטובת המשך המלחמה. במכתב טען גלנט שסמוטריץ' מסרב להעביר 600 מיליון שקלים, שנדרשים בין היתר לרכישת אוהלים לאוכלוסייה שמפונה מרפיח ולפתיחת נמל אשדוד להעברת סחורות. "להחלטות השפעה ישירה על המשך המלחמה", ציין.
מלשכת שר האוצר נמסר: "קיבלנו הודעה על ביטול הפגישה על הקמת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון ממזכירות ראש המל"ל, מכיוון שגורמי המקצוע בלשכת הרמטכ"ל, לשכת שר הביטחון וכן גורמי מקצוע אצלנו ביקשו לדחות את הדיון עד לסיום התהליך המקצועי. הוועדה לבחינת תקציב הביטחון היא צורך חשוב לביטחון המדינה ולכלכלה, ושר האוצר אינו מתכוון לוותר על דרישתו להקמתה בהקדם".
בלשכת ראש הממשלה סירבו להגיב. בלשכת שר הביטחון לא התייחסו לנושא.
פורסם לראשונה: 00:04, 08.05.24