זה קרה שלשום בערב. הרמטכ"ל הרצי הלוי זימן ללשכתו את תא"ל עופר וינטר לפגישה שבה הודיע לו כי הוא משחרר אותו מצה"ל. במקביל, קיים הלוי עוד שתי שיחות דומות עם שני קצינים נוספים בדרגת תא״ל: יניב אללוף, שהיה מפקד אוגדת יהודה ושומרון, ותא״ל יורם כנפו, ראש מטה אגף כח אדם. לכאורה, שיחות שבשגרה שמקיים רמטכ”ל עם קצינים בדרגת תא"ל שלא קודמו לשולחן המטה הכללי. אלא שסיפורו של תא"ל וינטר שונה בתכלית ובהתאם גם התנהלה השיחה בינו להלוי, שבמהלכה השמיע הקצין הבכיר ביקורת כלפי התנהלות הרמטכ"ל מולו.
וינטר הופתע ביום ראשון בבוקר כשקרא כאן זה שהרמטכ"ל ושר הביטחון צפויים להודיע לו על סיום שירותו בצה"ל. זה לא שהוא חשב שיקודם לאלוף, כי הרמטכ״ל לא זימן אותו לראיון מקדים, אבל נעלב מכך שלא עדכנו אותו בהחלטה והוא נאלץ לקרוא על כך ורק לאחר מכן לקבל זימון לקומה ה-14 בקריה.
1 צפייה בגלריה
yk13917971
yk13917971
תא"ל וינטר
(צילום: אביהו שפירא)
העלבון הזה ישב על עוד שני דברים חשובים, לא רק שהרמטכ״ל הלוי לא קידם את וינטר מאז כניסתו לתפקיד בינואר 2023, הוא גם השפיל אותו כשלא מצא לו תפקיד כלשהו במערכה בעזה. זאת כאשר כל קצין מילואים שהשתחרר שובץ לסגל, כחלק מהמאמץ המלחמתי. חייבים לציין כי אין היום קצין לובש מדים שמכיר את עזה יותר טוב מוינטר. מפקדי האוגדות תא"ל דדו בר כליפא ותא"ל איציק כהן היו פקודיו בכל המבצעים ברצועה ב-20 השנים האחרונות. הוא נלחם שם כמפקד הסיירת ומפקד גדוד הסיור של חטיבת גבעתי, וכשהיה מפקד דובדבן הוריד את היחידה מיהודה ושומרון לעזה, ואחר כך כמפקד החטיבה הצפונית באוגדת עזה וכמפקד החטיבה הסגולה במבצע צוק איתן.
לפני עשר שנים הצטרפתי אליו לאחד המבצעים בחירבת חזאעה והגענו לבית שעליו פיקד רס"ן בניה שראל ז"ל, מפקד הסיירת. שם נחשפתי לתכונה אחת יוצאת דופן בצורה בלתי רגילה של וינטר, בהשוואה לקצינים אחרים, והיא היכולת לתת לפקודיו ביטחון תוך כדי מלחמה. כשראו שהוא נכנס לבית שהפך מרכז לחימה, ניכר שהפכו בטוחים יותר ביכולתם.
וינטר בשלב זה שותק. בדיוק כפי ששתק אחרי שהותקף בעבר, גם כאשר הטענות כלפיו היו מופרכות. זה קרה באירוע שבו נטען כי ביטל את הופעתה של שרית חדד כי התנגד לשירות נשים. הוא אמנם לא התנגד לזמרת, אלא ביקש לשמוע את עמדת החיילים ואכן מי שהופיעה לבסוף הייתה רוני דלומי אבל את הביקורת הוא חטף. ביקורת נוספת ספג בעקבות הקרב שבו נהרגו פקודיו רס"ן בניה שראל, סגן הדר גולדין וסמר ליאל גדעוני ז״ל.
וינטר שתק שנים ארוכות והיה לויאלי למפקדיו אלוף פיקוד הדרום סמי תורג’מן ומפקד אוגדת עזה תא״ל מיקי אדלשטיין, ורק לפני שלוש שנים בהרצאה המכללות הצבאיות סיפר לקצינים שבכלל התנגד להכנסת הכוחות לרפיח בהפסקת אש מחשש לחייהם, כי כבר נהרגו מספר לוחמים בהפסקות האש המרובות בצוק איתן. "קשרנו לחיילים את הידיים, בכך שהכנסנו אותם תחת אש", אמר אז ועמד בפני סירוב פקודה לשני מפקדיו שלבסוף הכריחו אותו לתת לסיירת את הפקודה לצאת למבצע ברפיח.
וינטר ספג ביקורת חריפה גם בגלל ״דף מפקד״ שבו השתמש בשפה דתית-אמונית בניסיון לדרבן את חייליו. כשרואים כיום את הסרטונים של המפקדים בשטח, הטקסט שלו אז נראה תמים. זה קשור לשינויים החברתיים שעברו על הצבא וגם לרשתות החברתיות, אבל בזמן אמת הסגנון של וינטר לא עזר לו: לא הניכור של האליטות הישנות במטכ״ל וגם לא חיבוק הדב הפוליטי מימין.
לצד וינטר כמח"ט גבעתי, לצד מפקדי חטיבות הסדירות אורי גורדין בנח"ל, רסאן עליאן בגולני, אליעזר טולדנו בצנחנים, כולם אלופים כבר מספר שנים. מי שייבש אותו הוא הרמטכ"ל גדי איזנקוט ששלח אותו לתפקיד מטה שלוש שנים בפיקוד המרכז ואף מנע ממנו להיות מזכיר צבאי לראש הממשלה. איזנקוט גם הקפיץ מעליו את תא"ל ירון פינקלמן שהחליף אותו כמח"ט גבעתי, ומינה אותו למפקד אוגדה 98. הרמטכ״ל כוכבי הוציא אותו מהמקפיא כמחליפו של פינקלמן והלוי החזיר אותו להקפאה עד אתמול.
ייתכן ובעיני איזנקוט והלוי וינטר אינו קצין מצטיין, אבל די ברור שהוא עולה על רבים וטובים אחרים שקודמו על פניו והיה לו מקום בשולחן המטכ״ל, שאת יכולותיו כבר ראינו במחדל השבעה באוקטובר ובניהול המלחמה עד כה
ייתכן ובעיני איזנקוט והלוי וינטר אינו קצין מצטיין, אבל די ברור שהוא עולה על רבים וטובים אחרים שקודמו על פניו והיה לו מקום בשולחן המטכ״ל, שאת יכולותיו כבר ראינו במחדל השבעה באוקטובר ובניהול המלחמה עד כה. הוא לא עוכב בגלל הכיפה אלא בגלל אופיו. כשהלוי החליט לא למנותו לפני שנה כתבתי: ״הוא לא נופל מרוב המטכ"ל של הלוי, שהוא אפור ומדבר לרוב בקול אחד. הכנסת וינטר לשורותיו הייתה נכונה לא רק מקצועית, אלא גם כדי שתהיה רוח שחושבת התקפית, מחוץ לקופסה. זה היה גם מסר ליתר הקצונה בצבא שאין חיסולי חשבונות".
כרגע וינטר משתחרר אמנם באופן מיידי, אבל זה לא אומר שהסיפור שלו בהנהגה הישראלית נגמר. הרמטכ״ל החדש שצפוי להחליף את הלוי בזמן הקרוב יכול למצוא לו מקום במטכ"ל. אם לא, הפוליטיקה מחכה לו, כיוון שמדובר אולי בקצין היחיד שבאמת נכס אלקטורלי. בהחלט ייתכן שהוא גם מחכה לה.
פורסם לראשונה: 00:00, 09.05.24