1. הקואליציה תחזור לממדיה הטבעיים: מתי גנץ יפרוש?
מיד אחרי פרוץ המלחמה גדלה הקואליציה והגיע ל-76 מנדטים עם הצטרפות המחנה הממלכתי לממשלה. הקואליציה הרחבה נתנה ביטחון לקואליציית הימין-חרדים, אולם ההערכה היא כי בכנס הקיץ השר בני גנץ יפרוש ויחזיר את הכנסת לקואליציית ימין מלא-מלא. פרישת גנץ לצד ביקורת חריפה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על הממשלה וניהול המלחמה עלולות להחיש את התפרקותה של הקואליציה ולפירוק הממשלה. הסיכוי לכך אינו גבוה במיוחד דווקא בשל המלחמה הקשה שמנהלת ישראל מול שתי חזיתות. אבל דבר אחד בטוח: כנס הקיץ צפוי להיות סוער.
3 צפייה בגלריה
yk13928061
yk13928061
מוקש פוליטי. חרדים בלשכת הגיוס
(צילום: רפי קוץ)
2. חוק הגיוס
המוקש הפוליטי המשמעותי ביותר שבפניו נמצאת הקואליציה ערב פתיחת כנס הקיץ. חוק שמושכים אותו שנים ארוכות מצליח לערער את היחסים גם בתוך ממשלת ימין מלא-מלא. ראש הממשלה בנימין נתניהו והחרדים הגיעו למבוי סתום על מתווה חדש לחוק החרדים. נתניהו עשה השבוע תרגיל פוליטי והודיע כי יתמוך בחוק הגיוס של ממשלת השינוי שהגיש שר הביטחון לשעבר בני גנץ.
החרדים התנגדו בזמנו לחוק וכיום הם תומכים בו. גנץ לעומת זאת מתנגד בטענה שהצרכים של צה"ל שונים אחרי 7 באוקטובר. החרדים בלחץ כי נשללו מישיבות תקציבים. גם מתוך הליכוד נשמעה ביקורת על החוק שמציע נתניהו - "הזמנים השתנו", אמר בכיר בליכוד, "גם נתניהו יודע את זה". האם חוק הגיוס יעבור בכנסת הקיץ? הסיכוי לכך הוא בהחלט גבוה. מה כן? נתניהו מרוויח זמן.
3 צפייה בגלריה
yk13928034
yk13928034
יחסים מתוחים עם ראש הממשלה. גלנט
( צילום: דנה קופל)
3. יואב גלנט והאופוזיציה הפנימית בליכוד
שחקן משמעותי בזירה הפוליטית יהיה שר הביטחון יואב גלנט. אולי האיש השנוא ביותר בקרב תומכיו של נתניהו. מלחמת 7 באוקטובר הביאה גם לרתיחה ביחסים בין ראש הממשלה לשר הביטחון שלו. גלנט הוא שחקן משמעותי מאחר שהחלטה על פיטוריו או התפטרותו עלולה לחלוטין להשפיע גם על מה שקורה בתוך הליכוד. אין היום "מורדים" בליכוד, אבל ישנה אופוזיציה פנימית לנתניהו שעימה נמנים בין היתר גלנט, השר ניר ברקת, יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין ועוד כמה ח"כים מהשורות האחוריות.
מאחורי הקווים מתחממים גם שרים שאינם נמנים עם מחנה "הביביסטים", כמו אבי דיכטר וגילה גמליאל. לכאורה צריך 5-4 ח"כים בליכוד כדי להציב אולטימטום לקואליציה של נתניהו. ה-DNA של הליכוד הוא לא כזה. מצד שני, נתניהו נמצא באחד מרגעי השפל שלו מבחינה פוליטית. האם מרד פנימי או התארגנות להדחת נתניהו אפשרית? כרגע הסיכוי נמוך, אבל מאחורי הקלעים השיח הזה קיים.
3 צפייה בגלריה
yk13928035
yk13928035
אינטרס לעימות מול נתניהו. בן גביר
(צילום: דנה קופל)
4. בן גביר וסמוטריץ'
כאב ראש אמיתי גם לאופוזיציה וגם לנתניהו. לבן גביר יש אינטרס להעצים את העימות מול נתניהו על רקע המלחמה. הוא רק מרוויח מנדטים, אבל מפלגות הקואליציה הנוכחית קורסות על פי הסקרים. לסמוטריץ' אין אפילו במה לאיים - הציונות הדתית נמצאת על סף אחוז החסימה.
אבל בכירים בקואליציה טוענים כי השניים גורמים נזק בינלאומי לישראל בהצהרות קיצוניות או ברעיונות בלתי מציאותיים. למרות הביקורת החריפה מתוך הליכוד על השניים - נתניהו תלוי בהם. הם רשת הביטחון האחרונה של הממשלה שלו לאחר פרישת גנץ. לכן בן גביר מרשה לעצמו לאיים על נתניהו ולצייץ שחמאס וביידן חברים. הרכב קואליציוני הכולל מפלגות ימין וחרדים פוגע גם במאבק של ישראל על הלגיטימיות של המלחמה בעזה.
5. האופוזיציה
האופוזיציה הנוכחית לא תוכל להפיל את הקואליציה. אופוזיציה הטרוגנית שאין לה בעל בית אחד. לאופוזיציה ככלל קשה להפיל קואליציה הומוגנית, אבל בהרכב האופוזיציה הנוכחי - במיוחד. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מוביל סיעה של 24 מנדטים, אבל הוא לא מצליח לאחד סביבו את מפלגות האופוזיציה האחרות, כמו ישראל ביתנו, המחנה הממלכתי ומפלגת העבודה. האופוזיציה הנוכחית יכולה להטריד ולהציק, אבל לא יותר מזה. אם קואליציית החלומות של נתניהו תתפרק - זה לא יהיה בגללה.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.05.24