קרוב ל-300 תלמידי אגף נוער בסיכון ואגף חינוך מיוחד הלומדים בקריית שמונה ממתינים להתערבות בג"ץ לאחר שדרשו, באמצעות האגודה לזכויות האזרח, לקבל התאמות והקלות בבחינות הבגרות בשל המצב הביטחוני, ולאחר שנעקרו מבתיהם והפסידו חומר לימודי רב – אבל המדינה לוקחת את הזמן.
1 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
שר החינוך יואב קיש
(צילום: דנה קופל)
בשבוע שעבר עתרו התלמידים נגד שר החינוך יואב קיש, מנהל אגף הבחינות הארצי ומנהלת מחוז צפון במשרד החינוך ודרשו מהם להסביר מדוע לא ייבחנו בבחינות בגרות פנימיות המבוססות על חומר הלימודים המצומצם שאותו הספיקו ללמוד, בדומה לתלמידי התיכונים בעוטף עזה. מדובר בתלמידים שמתאפיינים בלקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז ובעיות רגשיות שנלוות להן, שבשגרה מקבלים מענה חינוכי מותאם: הם לומדים בכיתות קטנות, עם הרבה שעות תגבור, חניכה ויחס אישי. מענה זה קרס לחלוטין בעקבות המלחמה והפינוי מבתיהם.
במקום להשיב לעתירה, ביקשה המדינה ארכה של שבוע עד למתן תגובתה, והתלמידים כבר הפסידו את בחינת הבגרות בלשון שנדרשו לעבור ללא התאמות למצבם. שלשום בערב ביקשה הפרקליטות ארכה של שבוע נוסף במענה, אך משמעותה של הדחייה היא שגם את הבגרות במתמטיקה ייאלצו התלמידים להיבחן כרגיל. אתמול התנגדה האגודה לזכויות האזרח לבקשת הארכה, וביקשה שיתקיים דיון דחוף בעתירה בטענה כי עיכוב מתן התגובה יוביל לכך שהיא תהיה לא רלוונטית.
בחודש שעבר שר החינוך קיש הצהיר כי תלמידי קריית שמונה ייבחנו רק על חומר הלימוד שלמדו. לדבריו, "אין כוונה ולא נאפשר מציאות שבה תלמיד מגיע לבחינה על חומר שלא למד ולא הכיר". השר קיש אמר אז את הדברים בניגוד לדרישת אנשי משרדו, שקבעו כי תלמידי קריית שמונה שנעקרו מבתיהם וממסגרות החינוך שלהם עקב המלחמה ייבחנו ככל תלמידי המדינה, ויזכו רק לפקטור ולהתאמות כמו תוספת זמן וכדומה. מאבקם של התלמידים והוריהם סוקר בהרחבה ב-ynet.
מנתונים שהוצגו למשרד החינוך עלה כי רק 37.5% מתלמידי מב"ר בקריית-שמונה ו-9.5% מתלמידי כיתות אתגר בשכבת י"ב צפויים לסיים את שנת לימודיהם האחרונה עם תעודת בגרות מלאה.
עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח אמרה כי "אם לא די בכך שמשרד החינוך לא טרח לספק מענה הולם לתלמידים לאחר שמערך החינוך הייחודי קרס לחלוטין, הוא גם לא ממהר להשיב לעתירה ומורח זמן. טובת התלמידים לא עומדת לנגד עיניו".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.05.24