תגובות לא אחראיות. אם דמיינתם שראיתם כבר כל מה שאפשר להעלות על הדעת בכל מה שנוגע להתנהלותה של הממשלה הזו, באו הימים האחרונים: שורה של מדינות באירופה הודיעו שיכירו במדינה פלסטינית, ובתגובה קיבלנו שלל מהלכים שאולי רק מומחים למדעי ההתנהגות יצליחו להסביר. וזה לא מצחיק. ראשית שר הביטחון יואב גלנט, שהכריז אתמול על ביטול ההתנתקות בשלושה יישובים בצפון השומרון: שא-נור, גנים וכדים. אחריו הגיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שעלה להר הבית והודיע שההר שייך רק לישראלים. ואז הגיע שר האוצר סמוטריץ', שלגביו נחשף כי בכוונתו להחליט על הקמת 10,000 יחידות דיור ביהודה ושומרון ולא להעביר לרשות הפלסטינית כסף שמגיע לה. בקיצור: החבורה הזאת בועטת בהתחייבויות הבינלאומיות של ישראל.
במקום להתמודד, נוזפים. הכעס הוא יועץ רע, בוודאי כשהדברים נוגעים ליחסים בינינו לבין מדינות העולם. שר החוץ ישראל כ"ץ, למשל, במקום לנסות ולהתמודד עם ההכרה במדינה הפלסטינית, נזף בשגרירים שלהן וקרא לשגרירים שלנו לחזור הביתה. אם זה לא היה מגוחך, אולי היינו צוחקים. וזה עוד כשזוכרים את האמירה של נתניהו שלפיה ממילא אין לנו היום שגרירים שמסוגלים להסביר אותנו באנגלית בסיסית. השוקת המדינית ריקה. די אם נזכיר את אבא אבן, שמעון פרס, שלמה בן עמי - איפה הם ואיפה ישראל כ"ץ וגלעד ארדן.
ליגה נמוכה אחרת. כל מה שקורה לנו עכשיו קשור לדמות אחת: בנימין נתניהו. היו שנים שבהן הוא ייצג אותנו באמריקה, במרכז האו"ם בניו-יורק, ואכן היה "ליגה אחרת" - רהוט, מנומק ומשכנע. למרבה הצער, בהופעותיו האחרונות בטלוויזיה בארה"ב הוא נראה בעיקר מעורר חמלה. מי שדוחה את הברית האזורית שמוצעת לו לצד הסעודים, תמורה להסכמה לדיון על מתווה למען הפלסטינים, מתאים יותר לליגה למקומות עבודה מאשר לליגה עליונה. אבל ראו איזו אירוניה: היועצת המשפטית לממשלה, שנתניהו וחבורתו ניסו לרמוס, מתייצבת לצידם במלוא עוצמתה כדי להגן עליהם.
מזה לא תצא עצמאות. ניתן להניח שהדיבורים על צווי המעצר לא יבשילו למהלך מעשי, גם משום שניתן יהיה להוכיח את האבסורד: אנחנו הצד שהותקף בפראות על-ידי הטרוריסטים מעזה, וזכותנו להגן על עצמנו. עם זאת, חשוב שנפנים שמאיתנו העולם מצפה שנשמור על דיני המלחמה ועל זכויותיהם הבסיסיות של הפלסטינים. וחשוב שהפלסטינים יזכרו: בסופו של דבר הם ייאלצו לחיות כאן לצידנו, בסוג של חופש, וזה יקרה רק אחרי שישבו איתנו וינהלו משא ומתן על עתידם. ההכרזות של מדינות אירופה לא יקדמו אותם במילימטר לעצמאות.
שמעון שיפרשמעון שיפרצילום: טל שחר
בצד שלנו, הגיע הזמן שמנהיגינו ייטלו את היוזמה - אחרת כולנו נשלם מחיר כבד במישור הבינלאומי. אם נתניהו ימשיך להתעקש על הברית עם סמוטריץ' ובן גביר, הוא יגלה שנחתה עליו ברית הגנה בין אמריקה לערב-הסעודית שבמרכזה פיתוח של כורים גרעיניים. נתניהו, שחשב שאפשר להתעלם מהפלסטינים, לומד בדרך הקשה ביותר עד כמה הוא טעה - ואנחנו ממשיכים לצלול לתהום שאין לה תחתית.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.05.24