הפרסום ב"ידיעות אחרונות" על כך ש-145 חיילי צה"ל נפצעו תוך פחות משבועיים, הכה גלים בתקשורת הפלסטינית. הם מבינים ממנו שגם לחימה מוגבלת למדי (שרחוקה מאוד מהאינטנסיביות של שיא התמרון) מצליחה לגבות מחיר מהצבא. אך הסיפור הגדול הוא מספר הפצועים הכולל, שחצה את ה-3,000 ואמור לזנק עוד בחישוב נפגעי הפוסט-טראומה. למעשה, צה"ל איבד חיילים בסדר גודל של חטיבה, והוא זקוק לכוחות רבים שיחזיקו את קווי הגבול.
כפי שתיארנו כאן במהלך המלחמה, בזכות היכולות המתקדמות של חיל הרפואה והפינוי המהיר, הצבא דווקא הצליח להשיג נתונים יוצאי דופן בהצלת חיים של פצועים. למעשה, פצועים שבעבר היה נקבע מותם בשטח - פונו הפעם במצב אנוש או קשה מאוד, ולכן דרגות הפציעה בבתי החולים חמורות יותר ממלחמות עבר.
אך לא רק זה מוביל אותנו לצורך הדחוף של הצבא בלוחמים. מעבר למילוי השורות החסרות, צה"ל גם חייב לגדול כלקח מרכזי מהמלחמה. במקום ארבעה גדודים שהחזיקו את הקו באוגדת עזה, נצטרך לפחות שמונה כדי לספק לתושבים ביטחון. כך גם בגבול הצפון וכמובן ביהודה ושומרון, שם נמצאים 20 גדודי מילואים מתחילת המלחמה. מי שעוקב אחרי הנעשה בקו התפר באזור השרון ושומע את דרישות התושבים בעקבות האיומים מטול כרם וקלקיליה, יודע שגם לשם יצטרך צה"ל להסיט כוחות גדולים.
קריטי להבין עד כמה מצבת הנופלים והפצועים, לצד כשלים שנוצרו לפני שנים בבניין הכוח והפקרות בנושא מיצוי הגיוס, הובילו אותנו למקום שמחייב צעדים דרמטיים ומיידיים. שורת הפעולות שיש לבצע נמצאת בחלקה באחריות הדרג המדיני, שמעכב אותה, וחלקה באחריות הדרג הצבאי, שאינו יכול לחמוק מאחריות. צה"ל שדחף לצבא קטן וחכם והממשלה שאישרה אותו, מבינים שזו הייתה טעות קשה. רק לוקח להם זמן יקר לתקן אותה.
אז מה צריך לעשות: ראשית יש להאריך את שירות החובה מ-32 חודשים ל-36 כפי שהיה בעבר. זה ייתן לצבא לא רק אוויר, אלא גם יכולת לתכנן טוב יותר את השירות שתלוי כיום בצווי מילואים.
הארכת השירות ממתינה לחקיקה יחד עם הסעיף השני והחשוב, שהוא גיוס החרדים. כיום מתגייסים כ-1,200 חיילים חרדים בשנה, מתוך פוטנציאל של 12 אלף בשנה. אמנם ישנה התעוררות מסוימת בקרב הציבור החרדי, כפי שראינו בגיוס לפני חודש, אבל מדובר במספרים קטנים.
בלי קשר להמתנה לחוק הגיוס, בשיחה עם "ידיעות אחרונות" מודים בכירים במטכ"ל הנמצאים בקשר מתחת לרדאר עם ראשי המפלגות החרדיות, כי הצבא לא עשה מספיק כדי להביא את החרדים
בלי קשר להמתנה לחוק הגיוס, בשיחה עם "ידיעות אחרונות" מודים בכירים במטכ"ל הנמצאים בקשר מתחת לרדאר עם ראשי המפלגות החרדיות, כי הצבא לא עשה מספיק כדי להביא את החרדים - ולכן, לפני שקוראים להם לבוא צריך לבנות את התשתיות המתאימות, להתאים את תנאי הקבלה ולמעשה להתחיל מלמטה. כפי שפירסמנו בעבר, התוכנית לגיוס חרדים מתחילה בשלבי המיון לצבא וכוללת מבחנים ייחודיים לחיילים החרדים שהתחנכו בישיבות, ואפשר יהיה לנצל את האיכויות שרכשו שם, גם אם לא למדו לימודי ליבה. במקביל, פועלים בצבא להכשרת מאבחנים פסיכוטכניים, שכן רוב המערך הזה מופעל בידי נשים. הצבא מתכנן להקים בסיס טירונים ייחודי לחרדים, והרמטכ"ל אף הציע להקים ישיבה בגבול ירדן.
הפעולה השלישית שיש לעשות היא צמצום מקבלי הפטור בקרב שאר האוכלוסייה. כ-33 אחוזים מהגברים המחויבים בגיוס אינם מתגייסים, מחציתם הם מקבלי פטור תורתו אמונתו. בתוך כמעט 17 האחוזים הנותרים יש עלייה משמעותית בקרב מקבלי הפטור הנפשי - וכאן הצבא חייב לפעול כדי למנוע מתחזים רבים שקונים את הפטור באמצעות חוות דעת חיצוניות.
הפעולה הרביעית מתייחסת לסוגיית מיצוי השירות הקרבי, וזה תפקידם של ראשי הרשויות ומערכת החינוך. עד המלחמה היינו עדים לירידה עקבית במוטיבציה לשירות קרבי, בעיקר בקרב גברים. אחת הערים שבלטו בגיוס הנמוך לקרבי היא תל-אביב ובה, כמו גם בערים אחרות, נדרשת עבודה משותפת של מערכת החינוך, הרשות המקומית וצה"ל, כדי לשפר את המצב. בגיוס האחרון אגב חל שיפור, אך צריך לוודא שהמגמה החיובית נמשכת.
דבר נוסף שיש לטפל בו הוא הנשירה תוך כדי שירות צבאי. על פי נתוני אגף כוח אדם (אכ"א) מדובר בכ-15 אחוזים בממוצע רב-שנתי, כשהרוב - שני שליש - משתחררים בשנה הראשונה לשירות, רובם על סעיף נפשי. למעשה, כמעט 50 אחוזים מהגברים המחויבים בגיוס לא מגיעים לבקו"ם כדי להשתחרר ולהיות חלק ממאגר המילואים.
ומכאן לנשים: 45 אחוזים אינן מתגייסות לצה"ל, ומדובר בנתון קיצוני ובעייתי. רוב מקבלות הפטור עושות זאת על ידי הצהרת דת (35 אחוזים מהסך הכללי), אך למעשה מספר הנשים החרדיות ובנות הציונות הדתית אינו מגיע יחד לנתון הזה. בשנים האחרונות יש דווקא עלייה במספר הנשים המגיעות ממסגרות המוגדרות כחינוך ממלכתי-דתי ומתגייסות לשירות משמעותי, והמוטיבציה עולה כל העת. כאן צריכים להיכנס ראשי הציונות הדתית ולעודד גיוס לצה"ל על חשבון השירות הלאומי. זה צו השעה, בדיוק כפי שהם והחברה החילונית דורשים מהנהגת הציבור החרדי לעשות.
פורסם לראשונה: 00:00, 27.05.24