2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
"תארו לעצמם שהיינו רואים כאלה מקרי רצח ביישובים יהודיים". גלאון
(צילום: מוטי קמחי)
ברקע הרצח הכפול אמש (שני) של מנאר חג'אג' ובתה חדרה בת ה-14, שנורו למוות מתחת לבניין מגוריהן בלוד, יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה ב-ynet radio למצב הפשיעה בחברה הערבית, ואמרה לאודי סגל ולדוריה למפל כי "יש עשרות רבות של נרצחים ערבים ישראליים, ולמרות שהמשטרה עושה בשנה האחרונה מאמץ, יש לה אתגר מאוד מורכב כי יש אי-אמון בין האזרחים הערבים לבינה". לדעת גלאון, אחת הדרכים לפתור את אי-האמון היא מינוי מפכ"ל ערבי.
גלאון הסבירה את עצמה, ואמרה כי "אני חושבת שאנחנו צריכים לשנות את התפיסה ולהעמיד לרשותם של ערביי ישראל את גופי האכיפה, לתת להם את ההרגשה שאנחנו בעדם. אני מבינה שקשה לאזרחים הערבים לקבל באהבה משטרה שהתייחסה אליהם עד לפני שנתיים כאויבים. יש עכשיו שינוי, אבל זה עדיין לא מספיק". היא ציינה כי לא מספיק למנות רק מפכ"ל ערבי, אלא גם צריך "לגייס מפקדי מחוז ערבים וכמות גדולה של שוטרים ערבים".

2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
"ברור לי שהוא לא יישאר בתפקידו". המפכ"ל קובי שבתאי
(צילום: שאול גולן)
יו"ר מרצ אמרה כי כרגע אין לה מועמד ערבי לתפקיד המפכ"ל, אבל "ברור לי שהמפכ"ל הנוכחי קובי שבתאי לא יישאר, גם בגלל ועדת מירון. חוץ מזה, לדעתי הוא לא צריך להשאיר בכל מקרה - הוא מונה על ידי אמיר אוחנה, וכולם יודעים שזה מינוי פוליטי".
כשנשאלה אם מינוי מפכ"ל ערבי לא מהווה גימיק, גלאון אמרה כי "ערביי ישראל הם 20% מהמדינה, זה בוודאי לא גימיק. תארו לעצמכם שהיינו רואים כאלה מקרי רצח ביישובים יהודיים, היינו עוברים על זה לסדר היום? הינו עוברים על מספר כזה בשקט? היינו מעלים על טיל מדינה שלמה".
האם המשטרה היא באמת האשמה? אין בעיות עמוקות של נורמות בחברה הערבית?
"גלעד ארדן, שהיה בזמנו שר לביטחון הפנים, אמר אמירה איומה על כך ש'החברה הערבית היא חברה מאוד אלימה, זה בתרבות שלהם'. אני חושבת שאלו אמירות שאין להן מקום, במיוחד בתקופה הזו. אני חושבת שארגוני פשע קיימים גם בחברה היהודית, והאלימות נובעת מאוזלת יד של המשטרה שלא נכנסה לכפרים הערביים המשך שנים ,שלא טרחה לפענח. מבחינתם, שיהרגו אחד את השני".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.