אלפי הקלפיות נפתחו ברחבי הארץ בשעה 07:00 בבוקר בדיוק, כאשר רחובותיה של העיר תל אביב עדיין היו שוממים. רובם המכריע של אזרחי ישראל בחרו לנצל את יום השבתון ליקיצה טבעית ומאוחרת, או לטיולים ברחבי הארץ - לפחות 130 אלף מהם שביקרו באתרי המורשת ובגנים הלאומיים מצפון עד דרום.
קראו עוד:
במועדון הלחימה המטופח בהדרכת הגר פיינר, אלופת העולם הישראלית באגרוף למשקל תרנגול (2009-2012), מתקיים אימון בוקר מיוחד ליום השבתון. המתאמנים והמתאמנות מתרגלים טכניקות, אחרים חובטים אחד בשני בכל הכוח והזיעה זורמת כמו מים.
6 צפייה בגלריה
הגר אלופת עולם
הגר אלופת עולם
אימון בוקר מיוחד, וקלפי. אלופת העולם הגר פיינר
(צילום: אסף קמר)
אנדריי בורדיוג, בן 33 מתל אביב, נותן את כל הכוח באימון המיוחד. "עדיין לא הספקתי להצביע, כי האימון התחיל מוקדם על הבוקר. למעשה אני מתאמן בכל יום אבל אני שמח לנצל את יום השבתון בבחירות לאימון אגרוף מיוחד. אני בטוח הולך להצביע, אבל אני עדיין לא יודע למי להצביע". פיינר, שמאוד שמחה לנצל את יום השבתון לטובת האימון המיוחד, עוברת בין התלמידים ונותנת דגשים. "כשייגמר האימון המיוחד שלנו, אני אלך להצביע ואני מבקשת, מכל אזרחי ישראל לצאת ולממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע - ולהשפיע", היא אמרה.
באופן מפתיע, אלופת העולם האהובה שלנו מכירה את ראש הממשלה המכהן מהימים הרחוקים שלפני כניסתו לפוליטיקה. "הפעם אני הולכת לבחור ביאיר לפיד, אני מכירה אותו עוד מהימים שלו בקראטה. הוא היה טיפוס מרשים", היא אומרת, "לפני כמה שנים טובות התחרתי בזירה נגד לוחמת קראטה מהמועדון שלו והוא היה בפינה שלה ועודד אותה. הוא התאמן הרבה שנים בסגנון קיוקושינקאי, שיטה שנחשבת קשוחה מאוד. אני חושבת שאם הפוליטיקאים היו מתאמנים באומנויות לחימה והייתה זירה בכנסת, הרבה בעיות במדינה היו נפתרות במהירות".
לקראת השעה 09:00 בבוקר, הרחובות המאובקים של תל אביב מתחילים להתעורר. ברחוב אלנבי צמוד לאחד הכספומטים, עדי, הומלס מותש בן 60, שוכב על קרטון ומקבץ נדבות. "אני לא מצביע כי אין לי תעודת זהות. אם הייתה לי אפשרות להצביע, הייתי מצביע לביבי. לאחרונה היו המון ימי בחירות, אני כבר לא זוכר כמה היו, אבל אין שינוי במצב שלי. לאף אחד פוליטיקאי לא אכפת ממני. אני ממשיך לחיות ברחוב כמו כלב. אני מת לשתות קפה, אני רוצה להתקלח, תוכל לעזור לי בבקשה?".
6 צפייה בגלריה
חוף ים בתל אביב
חוף ים בתל אביב
חוף הים בתל אביב
(צילום: אסף קמר)
6 צפייה בגלריה
עדי
עדי
אם היה יכול להצביע, היה בוחר בביבי. עדי
(צילום: אסף קמר)
בשוק הכרמל הסמוך, יש תחושה חגיגית של יום חג. בעלי הדוכנים השונים מסדרים את הסחורה, מנקים את הדוכנים ומכינים מטבעות ושטרות במזומן כדי לתת עודף. מסתבר שיום השבתון של הבחירות הוא יום מעולה לעסקים, והסוחרים בשוק נכנסים ל"היי" מוחלט לקראת הפדיון הגבוה שאמור להיכנס לכיסם.
גילי מנשרוף, בעל דוכן נעליים, מספר: "אני לא הספקתי להצביע עדיין כי קמתי מוקדם לסדר את הסחורה. בהמשך היום אני בטוח אצביע". בניגוד לרוב האוכלוסייה שחוגגת את החופש, מי שבוחר לעבוד ביום הבחירות - זכאי לתשלום של 200% או יותר. מנשרוף מצביע על עובד שלו שמסדר במרץ ערמות של נעלי ג'ורדן שאמורות להימכר בהמשך היום: "תראה איזה עובד חרוץ יש לי, אני נותן לו היום שכר עבודה של 300%. גם את המשפחה שלי אני אפצה על זה שאני עובד, אקנה להם מתנות".
6 צפייה בגלריה
גילי מנשרוף
גילי מנשרוף
גילי מנשרוף. ישלם 300% ויפצה את המשפחה
(צילום: אסף קמר)
אני שואל את העובד אם הכסף שווה את העבודה ביום שבתון לאומי, ומיד מתחילה מקהלה עליזה וקולנית המשבחת את בן גביר. אחד מהם מסביר לי את האסטרטגיה: "אני יודע שגם בן גביר וגם סמוטריץ' לא היו בצבא, אבל גם לפיד לא היה קרבי וגם ליברמן לא היה איזה גנרל מוצלח. אני ליכודניק שרוף ואני מצביע לבן גביר כדי לחזק את ביבי מבחוץ".
בדוכן המיצים הטבעיים המפורסם של תקווה מתחיל להשתרך תור של אנשים. מיץ רימונים אדום בוהק מחוזק בשורש ג'ינג'ר טרי הוא המשקה המבוקש ביותר ליום הבחירות. תקווה עסוקה מעל הראש בטחינה וקילוף. "אני שמחה על יום הבחירות, ואני קוראת לכל האנשים לצאת ולהצביע. היום יגיעו לשוק המוני בני אדם, אבל אני עצמאית ועובדת יחידה בדוכן כך שהפדיון שלי יהיה זהה לפדיון של יום רגיל".
6 צפייה בגלריה
תקווה
תקווה
עסוקה מעל הראש. תקווה בדוכן המיצים
(צילום: אסף קמר)
תקווה מסרבת לשתף אותנו במי היא הולכת לבחור, גישה שבאופן די מפתיע חוזרת על עצמה בקרב בעלי הדוכנים בשוק. אחד הסוחרים שמסרב להזדהות אומר: "במצב הפוליטי הנפיץ של היום, אני לא רוצה לעצבן אף לקוח פוטנציאלי ולהכריז על השתייכות לאחד המחנות, אני לא רוצה שיחרימו אותי. אני עושה עסקים עם כולם. עצוב שהגענו למצב הזה. אגב, אני ליכודניק מאז שנולדתי והיום בפעם הראשונה אני הולך להצביע לבן גביר".
שעת צהריים מוקדמת בחוף הים היפיפייה של תל אביב. השמש הנעימה מתקרבת למרכז השמיים והים מתמלא באזרחים שבחרו לבלות את יום השבתון הלאומי בים. אגב, עונת הרחצה הסתיימה - אין מצילים בחוף והרחצה בים מסוכנת. בעז פסטרנק, תושב פתח תקווה, משתזף בהנאה על החוף. "קמתי מוקדם, וברגע שפתחו את הקלפי בשעה 07:00 בבוקר שלשלתי את הפתק בלי תור. הצבעתי ליאיר לפיד ועכשיו אני פה. החזאים הבטיחו גשם אבל אני בבגד ים, מצידי שככה ימשיך החורף".
6 צפייה בגלריה
בעז פסטרנק
בעז פסטרנק
הצביע ראשון על הבוקר. בעז פסטרנק
(צילום: אסף קמר)
על כיסא נוח להשכרה יושבת רוני עם בנה הצעיר, איל בן ה-10. "הצבעתי בבוקר ובאנו לים. אני לא רוצה לשתף במי בחרתי, אני מעדיפה לשמור על חשאיות". דווקא הבן, איל, שהוא ללא זכות הצבעה, מגלה בקיאות בעולם הפוליטי. "אם הייתי יכול לבחור, הייתי בוחר בהדר מוכתר כי אנחנו צעירים בוערים ואנחנו רוצים דירה, והיא כוכבת טיקטוק רצינית". מיד מתחיל סשן חיקויים משעשע של הדר מוכתר - "ביזיון! מסכימים?", וכולם צוחקים. האם מביעה דאגה מההשפעה הדרמטית של האפליקציה הממכרת על חיי הצעירים במדינת ישראל, אבל בנה הצעיר נותן פרשנות פוליטית מדויקת: "טיקטוק זה לא דבר רע, יש אותו לכולם. גם לביבי וגם לגנץ וגם ליאיר לפיד יש טיקטוק".
ובשאר רחבי הארץ, כאמור, כ-130 אלף בני אדם בחרו לטייל ולבקר בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים. בין האתרים הבולטים היום היו הגן הלאומי קיסריה עם כ-5,800 מבקרים, בגן הלאומי ירקון תל אפק ובשמורת הטבע עין גדי ביקרו כ-4,200 מבקרים בכל אחד מהאתרים, הגן הלאומי אשקלון עם כ-3,700 מבקרים, הגן הלאומי מצדה עם כ-3,400 מבקרים, הגנים הלאומיים אפולוניה ובית גוברין עם כ-2,400 מבקרים בכל אחד מהאתרים.