מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, הודיעה כי שיעור ההצבעה נכון לשעה 16:00 אחר הצהריים עומד על כ-47.5% - הנתון הגבוה ביותר לשעה זו מאז 1999. בנוסף, מדובר בעלייה בשיעור 5.2% של מצביעים בהשוואה לאותה השעה בבחירות הקודמות. עד כה 3,224,350 אזרחים הגיעו לקלפי ומימשו את זכותם הדמוקרטית. "אנחנו שמחים על נתוני ההצבעה הללו ומקווים שהם ימשיכו, והגרף יתפוצץ בסוף הערב", אמרה עדס.
נכון לשעה 13:00, אגב, אחוז ההצבעה בצה"ל הינו 44% - גבוה מהשיעור הכללי. בצה"ל החלו להצביע כבר בסוף השבוע האחרון במוצבים קרביים וביחידות מבצעיות.
850 בחירות 2022 דקה אחר דקה

כתבות נוספות

בינתיים, מתגברים הדיווחים על עומסים בקלפיות הנגישות ברחבי הארץ, בעיקר בערים תל אביב, ירושלים, ראשון לציון, חולון ובת ים, שם צעירים רבים שמתגוררים הרחק מכתובת המגורים הרשומה שלהם הגיעו להצביע בקלפי נגישה שקרובה לביתם. בליכוד, נזכיר, קראו לתומכיהם להצביע בקלפיות אלו גם אם אינם בעלי מוגבלות כלשהי - וגורמים בוועדת הבחירות זעמו היום על כך. בין היתר, בקלפי נגישה ברחוב מלכי ישראל בירושלים נגמרו פנקסי תצהירים, ומזכיר הקלפי דיווח על "תור מטורף". גם בבית ספר גרץ בתל אביב נרשם תור ארוך של מצביעים לקלפי נגישה.
העומס בקלפיות הנגישות הוביל לעימות חריף בין עדס לנציג הליכוד עורך הדין אילן בומבך בחדר הסגור: עדס ביקשה להפוך קלפיות רגילות לנגישות, ואילו בומבך התנגד. הנושא בסופו של דבר לא הובא להצבעה בעקבות תיקו בוועדה, אך בסוף הדיון צעקה עדס לעברו של בומבך: "אתה מביא רוח רעה ומחבל בעבודת הוועדה". עדס, נסביר, ביקשה לאשר קלפיות נגישות לפי מידת הלחץ שיווצר במקום - ואילו בומבך דרש לאשר אישית כל קלפי.
לפי ועדת הבחירות המרכזית, אדם שמפאת מצבו הגופני מוגבל בניידות, והקלפי שבה הוא רשום אינה מוגדרת כנגישה, רשאי להצביע בכל קלפי שנקבעה על ידי ועדת הבחירות המרכזית כקלפי נגישה מיוחדת, במעטפה חיצונית (כפולה). בוחר שמוגבלותו לא ניכרת לעין ואין בידו תעודה שמעידה על מוגבלותו, נדרש לחתום על טופס הצהרה בפני מזכיר הקלפי. בוועדת הבחירות הזהירו לקראת יום הבחירות כי הצהרה כוזבת היא עבירה פלילית.
מנכ"לית ועדת הבחירות עדכנה היום גם על כמה אירועים חריגים שהתרחשו עד כה. לדבריה, ביישוב הדרוזי ירכא שבצפון קיים חשד שנלקחה כמות גדולה של מעטפות משולחן הקלפי. על פי החשד, שלושה אנשים נכנסו לקלפי, הסתערו על המזכירים ולקחו את ערימת המעטפות. המשטרה עצרה את שלושתם וחוקרת את האירוע. בעקבות המקרה, שוטרים פוזרו בכל 21 הקלפיות ברחבי היישוב.
ועדת הבחירות החליטה כי לצד הטיפול המשטרתי, שלושה חברי ועדת הקלפי, שהם נציגי סיעות יוצאות של הכנסת, יוחלפו בחברי ועדת הקלפי שאינם תושבי המקום. הצעד נעשה, ככל הנראה, בשל החשד שקיים קשר בין אותם חברי קלפי לגברים שהגיעו וביצעו את המעשה. באירוע נוסף בביתר עלית, מזכיר באחת הקלפיות שידל מצביעים להצביע לרשימה מסוימת. האירוע טופל מיידית, המזכיר הוחלף והוא ייחסם במערכת העובדים של ועדת הבחירות.
עדס עדכנה על אירועים נוספים ברחבי הארץ. בעמק יזרעאל הגיע אזרח לקלפי וראה ששמו מחוק, ולאחר מכן התגלה בדיעבד שהיו שני מצביעים באותה הקלפי עם שם זהה. בכרמיאל התגלע ויכוח בקלפי לגבי כמות הפתקים, מה שגרר אירוע אלימות במקום והתערבות של גורמי המשטרה. בעכו, לדבריה, אישה ניסתה להתחזות בתעודת זהות שלא שלה, ותטופל במשטרה לאחר שהמפקדת תיעדה את האירוע במצלמה. בטייבה, נאמר כי תושבים זרקו רהיטים על חברי ועדת הקלפי, באירוע שמטופל על-ידי המשטרה.

21 צפייה בגלריה
יאיר וליהיא לפיד
יאיר וליהיא לפיד
ראש הממשלה לפיד מצביע בקלפי בתל אביב
(צילום: תומר אפלבאום, פול הארץ)
21 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש האופוזיציה נתניהו מצביע בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
21 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
יו"ר המחנה הממלכתי גנץ מצביע בראש העין
(צילום: טל שחר)
21 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' מצביע עם משפחתו בקדומים
(צילום: שאול גולן)
21 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
דרעי מצביע בשכונת הר נוף בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
21 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט מצביע ברעננה
(צילום: נדב אבס)
נשיא המדינה יצחק הרצוג, שהגיע עם רעייתו מיכל לביקור בוועדת הבחירות המרכזית בזמן פרסום אחוזי ההצבעה בשעה 11:00, אמר כי "הנתונים מביאים לידי ביטוי את אמון הציבור בתהליך הבחירות - תהליך דמוקרטי, ראוי, שוויוני ומכבד". לאחר מכן, קרא הנשיא לציבור "לצאת להצביע - תצאו להצביע ולהשפיע, לכל קול יש השפעה".
בשעות הראשונות לאחר פתיחת הקלפיות, ראשי המפלגות ופוליטיקאים נוספים הגיעו להצביע. ראש הממשלה יאיר לפיד הצביע בקלפי בתל אביב, ואילו ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הצביע בירושלים. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הצביע בקלפי ביישוב נוקדים בגוש עציון שבו הוא מתגורר, יו"ר ש"ס אריה דרעי הצביע בקלפי בשכונת הר נוף בירושלים ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הצביע בקריית ארבע.
חוץ מהם, הצביעו גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יו"ר העבודה מרב מיכאלי, יו"ר רע"מ מנסור עבאס, יו"ר חדש-תע"ל איימן עודה, יו"ר מרצ זהבה גלאון, יו"ר הבית היהודי איילת שקד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, יו"ר בל"ד סמי אבו שחאדה, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי), ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ מירי רגב (הליכוד), שר המשפטים גדעון סער (המחנה הממלכתי) וח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל).
21 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף בדרכו לקלפי
(צילום: שלו שלום)
21 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן מצביע בקלפי בנוקדים
אביגדור ליברמן מצביע בקלפי בנוקדים
ליברמן מצביע עם אשתו בנוקדים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
21 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מיכאלי מצביעה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
21 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
יו"ר רע"מ עבאס מצביע במרר
(צילום: גיל נחושתן)
21 צפייה בגלריה
 זהבה גלאון
 זהבה גלאון
גלאון בקלפי בפתח תקווה
21 צפייה בגלריה
סאמי אבו שחאדה
סאמי אבו שחאדה
יו"ר בלד אבו שחאדה מצביע עם משפחתו
(צילום: מוטי קמחי )
21 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
יו"ר הבית היהודי שקד מצביעה בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
אחרי שהצביע, ראש הממשלה לפיד קרא לאזרחי ישראל להצביע: "תלכו היום להצביע בשביל העתיד של הילדים שלנו ובשביל העתיד של המדינה שלנו". ליברמן אמר בתום הצבעתו כי "אנחנו אופטימיים מאוד, ואני קורא לכל אזרחי ישראל לצאת ולהצביע". גנץ אמר: "זה יום בחירות מאוד חשוב וקריטי למדינת ישראל. כל קול חשוב, תמשיכו לעודד".
מחוץ לקלפי, יו"ר ש"ס דרעי אמר כי "אם כולם יעשו כמוני ויבואו להצביע אז יהיה לנו 61, ואם לא אז נצטרך ללכת עוד הפעם לבחירות". נתניהו הוסיף על דבריו של דרעי ואמר לאחר שהצביע: "אני קצת מודאג, אבל אני מקווה שנסיים את היום בחיוך".
בצאתו מהקלפי, אמר יו"ר בל"ד אבו שחאדה כי "אנחנו מרגישים תמיכה מהרחוב וחיבוק מהמצביעים שלנו מהצפון עד הדרום", ואילו יו"ר מרצ גלאון אמרה כי יש חשש שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה, והודתה: "אנחנו מאוד לחוצים". יו"ר הבית היהודי איילת שקד, שמפלגתה לא עברה את אחוז החסימה באף סקר, אמרה לאחר שהצביעה כי "אנשים מאוד רוצים להצביע לנו אבל חוששים מאחוז החסימה ומהסקרים".
ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הגיע גם הוא להצביע בקלפי בעיר מגוריו רעננה. "אני קורא לכל אזרחי ישראל לצאת להצביע - זו זכות גדולה", אמר ראש הממשלה לשעבר. "אחרי למעלה מעשור בפוליטיקה, זו הפעם ראשונה שאני מתבונן על הדברים מהצד. אני רוצה לומר לכל אזרחי ישראל: כולנו מחנה אחד - כולנו עם ישראל. החל מהשעה 22:00 בלילה נניח מאחור את הסלוגנים והשנאות, אנחנו נצא למלאכת איחוי הקרעים וחיבור מחדש של כולנו בעזרת השם לממשלה גדולה ורחבה - ממשלת אחדות".
תקרית חריגה ראשונה בקלפיות אירעה כבר הבוקר בבית שמש, כשחברי ועדת הקלפי בבית ספר בשכונת רמת בית שמש ב' בעיר הגיעו לכיתות והבחינו בריח חריף שנודף מהן. על פי החשד, חרדים קיצוניים נכנסו הלילה לבית הספר ושפכו בתוך הכיתות נוזל בעל ריח חריף במטרה לשבש את ההליך ולמנוע את פתיחת הקלפיות במקום. הקלפיות הועברו לקרוואנים שנמצאים בתוך בית הספר והן נפתחו כסדרן בשעה 07:00 בבוקר. המשטרה פתחה בחקירה. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, אמרה לאולפן ynet: "זה מסוג הדברים שאנחנו יודעים להתמודד איתם, נקווה שלא יהיו עוד אירועים חריגים".
21 צפייה בגלריה
מצביעים בתל אביב
מצביעים בתל אביב
מצביעים בקלפי בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
21 צפייה בגלריה
מצביעים בקלפי בירושלים
מצביעים בקלפי בירושלים
מצביעים בקלפי בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
21 צפייה בגלריה
ועדת הבחירות המרכזית של הכנסת
ועדת הבחירות המרכזית של הכנסת
מרכז הבקרה בוועדת הבחירות המרכזית
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)

21 צפייה בגלריה
בחירות 2022 מצביעים קלפי מצביע הצבעה לוד
בחירות 2022 מצביעים קלפי מצביע הצבעה לוד
מצביעים ברחבי הארץ
21 צפייה בגלריה
גור רימון
גור רימון
(צילום: רן רימון)
21 צפייה בגלריה
בדרך לקלפי - יאורית מצרית
בדרך לקלפי - יאורית מצרית
(צילום: סער הס)
בתוך כך, ברשתות החברתיות התפרסם סרטון של איש לבוש חולצת מרצ בקלפי בנתניה, שהצמיד תפילין לאשכיו. במפלגה מיהרו להתנער ממנו, טענו שמדובר במתחזה והוסיפו שהגישו תלונה במשטרה. מהמשטרה נמסר כי החשוד, בן 61, עוכב לחקירה. בהמשך פורסם בטוויטר ציוץ ובו תמונות של פעילי מרצ מניחים תפילין בתגובה לאותו ביזוי.
גם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו פרסם ברשתות החברתיות ציוץ בטוויטר שבו כתב כי "אחוזי ההצבעה נמוכים במעוזי הליכוד", לצד תמונה של "קלפי ליכוד" בחולון שנראה ריק ולידו תמונה של "קלפי שמאל" בתל אביב שנראה עמוס - רק שארגון "בודקים" חשף כי נתניהו למעשה מחזר תמונה שבה השתמש כבר באחת ממערכות הבחירות שהתקיימו ב-2019.
פורסם לראשונה: 15:40, 01.11.22