3 צפייה בגלריה
נתניהו ולפיד. אסטרטגיות שונות
נתניהו ולפיד. אסטרטגיות שונות
נתניהו ולפיד. אסטרטגיות שונות
(צילום: אלכס קולומויסקי, מארק ישראל סלם)
להתפרקות הרשימה המשותפת, כנראה האירוע המשמעותי ביותר עד כה בבחירות 2022, יש השלכות לא מעטות. בגוש המרכז-שמאל ייחלו לרגע שחד"ש ותע"ל יתפצלו מבל"ד, הפלג הקיצוני ברשימה המשותפת - אולם לא דמיינו שזה יקרה ביום חמישי, ולא היו מוכנים לתרחיש כזה.
התחושה שם, לפחות כרגע, היא אמביוולנטית. מצד אחד פרישת בל"ד עשויה להכשיר שותפות של גוש המרכז-שמאל עם מנהיגי הרשימה שנותרו - איימן עודה ואחמד טיבי - אך מנגד מקנן החשש שהפירוק יגביר את התסכול בחברה הערבית ויפגע אנושות באחוזי ההצבעה הנמוכים ממילא.

3 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
תומא-סלימאן, עודה וטיבי. לקראת שיתוף פעולה עם יש עתיד?
(צילום: יואב דודקביץ')
גורמים בכירים ביש עתיד אומרים כי לפיד לא היה מעורב בפיצול, אבל בעבר הוא שוחח לא פעם עם טיבי ועודה והבהיר להם שעם הקיצוניות של בל"ד לא ניתן לקדם שותפות. נקודת המוצא ביש עתיד היא שלבל"ד ממילא יש מעט מצביעים וככל ששיתוף הפעולה עם החברה הערבית מתרחב, כך הולך ונחלש כוחה בהתאמה.
כחלק מהאסטרטגיה, יש עתיד מפעילה מטה שטח רחב בחברה הערבית שמטרתו להגדיל את אחוזי ההצבעה במגזר, לאו דווקא עבור מפלגתו של לפיד. המסר הכללי הוא: לא משנה למי, רק צאו להצביע. כל זאת, מתוך הבנה שאחוזי הצבעה גבוהים ישרתו את הגוש ויקשו על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו להגיע ל-61 מנדטים. במסגרת מטה השטח מועסקים רכזים ופעילים שמעבירים את המסרים בשפה הערבית. חלוקת העבודה היא באמצעות מטות ותחומי אחריות וכוללת טלמרקטינג, שיחות שכנוע, חוגי בית ופעילות מדלת לדלת.
3 צפייה בגלריה
תמונה שפורסמה בטוויטר של בנימין נתניהו
תמונה שפורסמה בטוויטר של בנימין נתניהו
עיבוד הפרסום שפרסם נתניהו. רמז לכך שבליכוד חושבים שלפיד פעל לפיצול המשותפת
(צילום: מתוך טוויטר)

בליכוד, במקביל, עוקבים באופן זהיר אחר ההתרחשויות. שם מבינים שהמשחק עם החברה הערבית עדיין עדין, ובשל כך מסרבים להכניס את הידיים לבוץ. תחילה סברו בליכוד כי לפיד הוא שהוביל לפיצול כדי להכשיר שותפות עם חד"ש ותע"ל, ולאחר מכן השתכנעו שמדובר במשבר אותנטי - אולם לא כזה שמעורר זעם בינתיים ברחוב הערבי. שם מתפרש הפילוג ככזה שנבע ממשחקי אגו.
הערב פרסם נתניהו עיבוד תמונה שבה נראים ראש הממשלה לפיד לצד יו"ר תע"ל אחמד טיבי ויו"ר רע"מ מנסור עבאס, בתוך הבולען שנפער בנתיבי איילון. אם תרצו, רמז לכך שבליכוד חושבים שלפיד פעל למען פיצול המשותפת, כדי להכשיר שותפות בממשלה הבאה לא רק עם רע"מ.
האסטרטגיה של הליכוד לא צפויה להשתנות בעקבות פירוק המשותפת, וכדי לא לקחת סיכון עיקר המאמץ ימשיך להיות המרצת בוחרי ימין. בליכוד מבינים שהתערבות חיצונית בנעשה בחברת הערבית עלולה להיות מסוכנת מבחינתם, או במילים אחרות - אין להם כל כוונה לייצר אירועים מתסיסים.
שני מסרים היו לקמפיין הליכוד, ואיתם ימשיכו במפלגה גם הלאה. הראשון - הגוש בהובלת לפיד לא יכול להקים ממשלה בלי האחים המוסלמים, מסר שנראה לפחות בנקודת הזמן הזאת יעיל בימין. השני - רק הליכוד יכול להקים ממשלה יציבה לארבע שנים. כמו במערכות הבחירות הקודמות האתגר יהיה דומה: להוציא את המצביעים האדישים מהבתים.