ההסכם ברשימה המשותפת כבר נראה סגור אמש (חמישי), אבל דקות ספורות לתום הגשת הרשימות החלה דרמה של ממש, שהסתיימה בפילוג שעשוי להכריע את גורל הבכירות. גורם בכיר במשותפת טען כי בל"ד הציבה דרישות חדשות, איימה לרוץ בנפרד - ולהפתעת כולם, מימשה את האיום. עוד לפני כן בחדר המשא ומתן בין הצדדים נשמעו צעקות, כשהשעות נקפו והדד-ליין להגשת הרשימות הלך והתקרב.

5 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
"הפרויקט של המשותפת מאוד חשוב לנו". אנשי חד"ש-תע"ל מגישים את רשימתם
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
5 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
אנשי חד"ש-תע"ל. מחויכים, למרות הסכנה הטמונה באחוז החסימה
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
אחד ממוקדי המחלוקת היו דרישת בל"ד לבטל את הרוטציה על המקום השישי, שם מוצב נציג המפלגה. "יש מחלוקות פנימיות בתוך בל"ד והם מוציאים את זה עלינו", אמר בכיר אחר במשותפת. "הפרויקט של המשותפת מאוד חשוב לנו, אבל אם בל"ד רוצים לשים מקלות בגלגלים אז זה לא יקרה".
עם נעילת שערי הכנסת בשעה 22:00 בדיוק, דווח כי בל"ד הגיעה בדקה ה-90 להסכמות עם חד"ש ותע"ל, אחרי ישיבת הצעקות בחדר המשא ומתן. כעבור חצי שעה חל מהפך נוסף, וברשימה המשותפת האשימו כי בל"ד פוצצו את ההסכמים איתם. המפלגות נערכו במהירות להגשה נפרדת של הרשימות, בשעה שהסתודדויות במסדרונות הצדדיים של הכנסת נמשכו. יו"ר תע"ל אחמד טיבי נראה בשידור החי עורך שיחות, בתקווה להגיע לפתרון, כשלא הרחק ממנו סאמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד.
לבסוף, הפיצול הפך לעובדה מוגמרת. בל"ד הגישה לוועדת הבחירות המרכזית רשימת מועמדים משלה, ואילו חד"ש ותע"ל הגישו רשימה משלהן. לפחות לפי דפוסי ההצבעה בבחירות הקודמות, ועל רקע העובדה שבבחירות רצה רשימה ערבית נוספת בולטת - רע"מ של מנסור עבאס - המשמעות היא שלפחות אחת מאותן רשימות, וייתכן שגם יותר - לא יעברו את אחוז החסימה. גוש הימין בראשות נתניהו צפוי להרוויח במקרה כזה, בו הייצוג הערבי בכנסת יפחת.
5 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
"נשאף לייצג את האינטרסים של האוכלוסייה הערבית". אבו שחאדה בוועדת הבחירות
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
יו"ר תע"ל אחמד טיבי הודה עם הגעתו לנציגי הוועדה, ביחד עם אנשי חד"ש עאידה תומא סלימאן ואוסמה סעדי, ואמר: "יש כאן דרמה, רצינו מצב אחר, להציל את הרשימה המשותפת. זה מצער מאוד". איימן עודה, שישב לצדו של טיבי, אמר כי "רצינו אחדות רחבה כמה שיותר. תפקידנו להעלות את אחוז ההצבעה, כך שביום שאחרי הבחירות נהיה הרשימה החשובה ביותר. בראש הרשימה של שתי המפלגות עומד עודה, אחריו טיבי, ולאחר מכן בסדר יורד: עאידה תומא סלימאן (חד"ש), עופר כסיף (חד"ש), יוסף עטאונה (חד"ש, ברוטציה), סמיר בן סעיד (תע"ל, ברוטציה), ראלב סיף (חד"ש), איעתמאד קעדאן (תע"ל).
אחריו הגיש את רשימתו סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד, ואמר: "נשאף לייצג את האינטרסים של האוכלוסייה הערבית בישראל. המצע שלנו מבוסס על צדק ושיוויון לכל אזרחי המדינה. בל"ד מעוררת המון שיח, ואני חושב שזה שיח בריא מאוד וחשוב מאוד". בראש הרשימה עומד כאמור אבו שחאדה, ואחריו בסדר יורד: מטאנס שחאדה, דועאא חוש, וליד קאעדאן, מחאסן קיס.

המשמעויות: נתניהו מתקרב ל-61

האווירה ששוררת בציבור הערבי בתקופה האחרונה, וכוללת כעס ואדישות, מטרידה ממילא את הגוש שנגד נתניהו, וכעת התפרקות המשותפת עלולה מבחינתם להיות מכה אנושה. בגוש זה יש ביקורת חריפה על גנץ - ובעיקר על ראש הממשלה לפיד - על שלא נכנסו לתמונה בזמן וסייעו בפתרון המשבר.
לפילוג המשותפת יכולות להיות השלכות רבות, שהמרכזית בהן היא שאחת הרשימות לא תעבור את אחוז החסימה - ותקל משמעותית על ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לחצות את רף 61 המנדטים לגוש הימין-חרדים שבראשו הוא עומד. מדובר בבשורה רעה מאוד למחנה לפיד, שעל אף שלא התכוון להקים ממשלה עם המשותפת - הוא בנה על קולות הרשימה כדי לייצר גוש חוסם שימנע מנתניהו להגיע ל-61 מנדטים.
5 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
"המציאות שנוצרה מאפשרת לרשימה שלנו להשפיע. מי ראשון בתור?". עודה במעמד הגשת הרשימות, אמש
(צילום: יואב דודקביץ')
משמעות הפילוג היא גם, ככל הנראה, אחוזי הצבעה נמוכים בציבור הערבי - שגם הם יסייעו לליכוד. נזכיר כי עוד לפני הפילוג האווירה בציבור הערבי הייתה של כעס ואדישות, שהטרידה ממילא את הגוש שמתנגד לנתניהו.
בעקבות כל אלה, במחנה המרכז-שמאל כועסים על לפיד, שלדבריהם "נרדם בשמירה" ואפשר למהלך כה דרמטי להתרחש מתחת לאפו. גורם במחנה אמר כי לפיד "בזבז את האנרגיה שלו" על האיחוד של העבודה ומרצ, למרות שידע שהמהלך הזה לא יצלח. "במקום לטפל בשאר מפלגות הגוש, הוא המשיך ללחוץ במקום הלא נכון. זה חוסר אחריות", ציין אותו גורם. ביקורת מופנית גם לגנץ, שלא התערב במשבר גם כן.
5 צפייה בגלריה
"לפיד בזבז את כל האנרגיה שלו על איחוד העבודה-מרצ. זה חוסר אחריות"
"לפיד בזבז את כל האנרגיה שלו על איחוד העבודה-מרצ. זה חוסר אחריות"
"לפיד בזבז את כל האנרגיה שלו על איחוד העבודה-מרצ. זה חוסר אחריות"
(צילום: אבי אוחיון/לע"מ, מוטי קמחי, קובי קואנקס)
עם זאת, עשויה להיות השלכה חיובית לגוש של לפיד: אחד ממוקדי המחלוקת העיקריים בין המפלגות השונות היה שאלת ההמלצה על ראש ממשלה. בל"ד דרשה שהמשותפת לא תמליץ על אחד המועמדים בפני הנשיא, וקיבלה הבטחה כזו מחד"ש במהלך השבוע - בסיכום שלבסוף לא הפך לסופי. כעת, עם הפילוג, ייתכן שחד"ש ותע"ל - אם יעברו כמובן את אחוז החסימה - לא ישללו אפשרות של המלצה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד או על יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
עודה רמז לאפשרות של המלצה על מועמד, ובציוץ בטוויטר שפורסם לאחר פירוק הרשימה המשותפת, ציין תרחיש היפותטי לתוצאות הבחירות: "גוש הימין - 59 מנדטים, גוש המרכז-שמאל - 55 מנדטים, חד"ש-תע"ל - 6 מנדטים". בהמשך הציוץ, כתב עודה כי "המציאות הפוליטית שנוצרה מאפשרת לרשימה שלנו להשפיע ולדרוש בעוצמה שהסוגיות שלנו יהיו במרכז", וסיים בשאלה "מי ראשון בתור?".
פורסם לראשונה: 23:28, 15.09.22