אחרי כמה חודשים מנומנמים, מערכת הבחירות לכנסת ה-25 עדיין לא התעוררה לחלוטין בשל חגי תשרי - אך כעת המפלגות מתחילות למקד את מסריהן בניסיון להגדיל עד כמה שניתן את בסיס התמיכה לקראת יום הבחירות. חודש לפני פתיחות הקלפיות ב-1 בנובמבר, אלה המסרים שדרכם מתכוונות המפלגות השונות לזכות באמון הבוחרים - ואולי להביא לסיום הפלונטר הפוליטי המתמשך בישראל.
13 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נאום בעצרת הכללית של האו"ם
ראש הממשלה יאיר לפיד נאום בעצרת הכללית של האו"ם
קמפיין בחירות לראשונה כראש ממשלה. לפיד
(צילום: רויטרס)

הטוענות לכתר

מפלגת יש עתיד, שבראשה עומד ראש הממשלה יאיר לפיד, תתמקד ב"קמפיין של תקווה", אל מול מה שהם מגדירים כקמפיין "הפחד, השנאה וההסתה" של נתניהו. המסר מאחורי הקמפיין של יש עתיד הוא שכדי להקים ממשלה יציבה צריך מפלגת שלטון גדולה.
יש עתיד צפויה להמשיך להיות המפלגה הגדולה בגוש. הקמפיין יעסוק בבעיות כמו יוקר מחיה, אלימות נגד נשים, ביטחון אישי ורשת ביטחון לאזרחים ותיקים. בחודש אוקטובר ימשיכו 150 המטות של יש עתיד בפעילות השטח מצפון ועד דרום, כשבמקביל תשיק המפלגה אתר חדש שיפורסם בימים הקרובים.
13 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
להעיר את השטח. נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
הליכוד, בראשות ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, תתמקד בחודש הקרוב בפעילות שטח רחבה. לצד פרויקט ה"ביבי בא", שבמסגרתו נתניהו חורש את הארץ במשאית עם חלונות זכוכית ופוגש את תומכיו, אלפי פעילים יעברו מדלת לדלת כדי להגיע לישראלים שלא הצביעו בבחירות הקודמות, וינסו לשכנע אותם מדוע חשוב להצביע ולבחור בליכוד.
המסר המרכזי שבליכוד מתכוונים לקדם בחודש הקרוב הוא "או ימין או פלסטין" - שלפיו לפיד יקים ממשלה עם המפלגות הערביות, ואילו נתניהו יקים ממשלה שתתפקד ארבע שנים. על המוקד עומדת גם איילת שקד, שלפי הסקרים לא תעבור את אחוז החסימה ו"תשרוף" קולות לגוש הימין. בליכוד ימשיכו לתקוף את שקד ולעודד אותה לפרוש, כשהטענה תהיה שהיא זו שעומדת בין נתניהו לבין ממשלת ימין יציבה - מסר הפוך לזה שהיא מקדמת.
רשימה נוספת שטוענת לשלטון היא המחנה הממלכתי, שלפי שעה מקבלת סביב 12 מנדטים בסקרים השונים - מספר נמוך בהרבה מהליכוד ומיש עתיד. הרשימה תמשיך לנסות לשכנע את הציבור שרק בני גנץ יוכל להקים ממשלה יציבה, ותטען שהקיפאון הפוליטי הוא לא מחויב המציאות - ושניתן להגיע להכרעה ברורה כבר עכשיו.
13 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
הממלכתיות שווה שלטון? גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
במפלגה מקפידים להזהיר את המצביעים מפני "סיוט נובמבר" - שבו נתניהו יחזור לשלטון ויקים ממשלה עם בן גביר וסמוטריץ', או לחילופין מצב שבו ישראל תגיע למערכת בחירות נוספת. הקמפיין צפוי להתמקד גם בנבחרת של המחנה הממלכתי, וחברי הרשימה ימשיכו בפעילויות השטח, בסיורים ובמפגשים ברחבי הארץ. במהלך החודש הקרוב יופעל גם מטה טלפונים שיערוך שיחות לעשרות אלפי מתלבטים, במטרה להביא עוד קולות לרשימה בראשות גנץ.

מספר המפתח: 61

בישראל ביתנו בראשות שר האוצר אביגדור ליברמן מתכוונים להמשיך ולחדד שלא יישבו עם נתניהו ולא עם החרדים. ליברמן, נציין, מדגיש שאין לו כל בעיה לשבת בעתיד עם הליכוד - אך לא כל עוד נתניהו עומד בראשה. בנוסף, שר האוצר מתכוון להדגיש את עשייתו בשנה האחרונה במשרד, בטענה שקיבל את כלכלת ישראל בגרעון עמוק - והצליח לשקמה ולהביאה לצמיחה של 8.2%.
13 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מפלגת העולים פונה לכל המגזרים. ליברמן
(צילום: יונתן זינדל)
מלבד יוצאי ברית המועצות, ישראל ביתנו מכוונת כמעט לכל סקטור אפשרי בחברה - אנשי הייטק, חיילים, עולים חדשים, קשישים ומבקשי דירות. הקמפיין, שהושק לפני חודש, ימשיך להתמקד ביציבות שלטונית, השבת הביטחון האישי, כלכלה חופשית וצמצום פערים חברתיים.
מפלגת העבודה, שבראשה עומדת שרת התחבורה מרב מיכאלי, רצה תחת הסלוגן "נלחמות ונלחמים על האמת". מחקרי המפלגה העלו כי בעוד רוב ראשי מפלגות הגוש ישבו בעבר עם נתניהו, מיכאלי מעולם לא עשתה זאת - מה שמאפשר לקמפיין את הפריבילגיה לעסוק בתוכניות ובחזון למדינה, ולא בשאלת "נתניהו - כן או לא". המפלגה צפויה להתמקד בהיבט האזרחי, כמו למשל ההחלטה של מיכאלי להפעיל את הרכבת הקלה בגוש דן גם בשבת, תוכנית הביטחון לנשים ולאזרחים ותיקים, סיוע למשפחות צעירות ועוד.
13 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
הרכבת הקלה עוד לא יצאה לדרך, אבל הניעה את הקמפיין. מיכאלי
(צילום: מוטי קמחי)
מפלגת הבית היהודי שבראשה עומדת שרת הפנים איילת שקד לא עוברת בסקרים את אחוז החסימה - אך צפויה להמשיך לנסות ולפנות לקהל ימני שלא מעוניין בקואליציה קיצונית אלא מאוזנת. בימים אלה שקד עושה עבודת שטח בכל רחבי הארץ, מגיעה לחוגי בית ולכנסים ומבלה בשבתות ביישובים שונים כדי לפגוש מצביעים פוטנציאליים.
בחודש הקרוב הקמפיין של הבית היהודי יתמקד בפתרון אובדן המשילות בישראל, ויקרא להחזרת שקד למשרד המשפטים. מסר נוסף של המפלגה הוא שבלעדיה לנתניהו אין 61 מנדטים - וזאת בזמן שבליכוד טוענים בדיוק להיפך, ומנסים למנוע מהבוחרים להצביע לשקד. בבית היהודי בונים על קהל המתלבטים, ומקווים שזה ישלים להם בקרוב את המנדט החסר כדי לעבור את אחוז החסימה.
13 צפייה בגלריה
השקת קמפיין בית יהודי
השקת קמפיין בית יהודי
מקווה להיכנס לכנסת. שקד
(צילום: שאול גולן)
ברשימת הציונות הדתית, שנהנית מתוצאות מחמיאות בסקרים, עובדים כבר כמה שבועות בשני ראשים: האחד של יו"ר הרשימה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', והשני של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. האסטרטגיה של סמוטריץ' היא להביא את שני המנדטים של הציונות הדתית הקלאסית, שמרגישה שאין לה למי להצביע, אותם מאוכזבי ימינה שקשה להם "לבלוע" את בן גביר. סמוטריץ', מבחינתו, גם סידר את רשימתו כך שתקרוץ לאותו ציבור.
עם זאת, לפניו עומדת משוכה נוספת בדמות שקד - ולתפיסתו, כל פתק שהולך לבית היהודי הוא פתק שנגרע ממנו. לכן סמוטריץ' מפעיל לחצים כבדים בתוך המגזר וגם על הליכוד, במטרה להביא לפרישתה של שרת הפנים מהמרוץ. במקביל, בן גביר ממשיך בשלו וחורך את הארץ עם פעיליו, במטרה להציג חיבור לקהלים גדולים וחדשים. הוא צפוי לבקר בהמשך גם במקומות שלא נחשבים למצביעים הקלאסיים של מפלגתו, כמו למשל קיבוצים.
13 צפייה בגלריה
 בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
 בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
פועלים בשני ראשים. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: רפי קוץ)
מפלגת מרצ, בראשות זהבה גלאון, זוקפת לזכותה את הפסילה של עמיחי שיקלי מההתמודדות במפלגות הליכוד (למרות שעדיין קיים סיכוי שבבג"ץ יאשרו את ריצתו). בימים הקרובים מרצ תשיק קמפיין חדש שיתמקד במסר של "61 עם מרצ", שלפיו המפלגה היא זו שמשלימה את הניצחון עבור "גוש השינוי". גלאון, לפי מרצ, היא זו שתדע לחבר בין כל חלקי הגוש ולדאוג להקים ממשלה יציבה שתתפקד במשך ארבע שנים מלאות.
13 צפייה בגלריה
זהבה גלאון בסיום הפגישה בבית יאיר לפיד בנושא איחוד אפשרי עם מפלגת העבודה
זהבה גלאון בסיום הפגישה בבית יאיר לפיד בנושא איחוד אפשרי עם מפלגת העבודה
התקווה של "גוש השינוי"? גלאון
(צילום: מוטי קמחי )

מטרת המפלגות הערביות: להעלות את אחוז ההצבעה

בבל"ד, שנפסלה לאחרונה בוועדת הבחירות, ערערו לבית המשפט העליון וינסו למקסם את המאבק נגד הפסילה.-במפלגה כבר הודיעו שירוצו עד הסוף גם אם לא יעברו את אחוז החסימה בסקרים. "נפתיע את כולם", אומרים שם.
13 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה
סמי אבו שחאדה
ירוץ עד הסוף, אם בג"ץ יאפשר. יו"ר בל"ד סמי אבו שחאדה
(צילום: קובי קואנקס)
רע"מ הציבה שלטים רבים ביישובים הערביים תחת הכותרת "הקרובים ביותר להשפעה", ובמפלגה אומרים שהם מצפים לשבעה מנדטים. עם זאת, גם הם מודעים לכך שעליהם לעבוד קשה בשטח הרדום של החברה הערבית, כדי לגרום לציבור שלהם לצאת ולהצביע. חלק ניכר מהקמפיין של רע"מ מושתת על הישגיה למען הציבור הערבי במסגרת חברותה בקואליציה.
13 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
יש קואליציה, יש הישגים. מנסור עבאס
(צילום: יואב דודקביץ)
בחד"ש-תע"ל התאוששו מהפרידה מבל"ד, וראשי הרשימה איימן עודה ואחמד טיבי מקיימים חוגי בית וכנסים ביישובים הערביים על בסיס יומי. הסיסמה שנבחרה היא "משפיעים בכבוד", כדי לגייס צעירים לעמוד בחזית המאבק ולהעלות את אחוז ההצבעה של ערביי ישראל. המסרים שמעבירה המפלגה חריפים ביותר נגד מדיניות הממשלה הנוכחית, וכוללים גם הבלטה של הקול הלאומי הפלסטיני, במטרה לבדל את עצמם עד כמה שניתן מרע"מ.
13 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
מסרים חריפים מהאופוזיציה. עודה וטיבי
(צילום: יואב דודקביץ')

המפלגות החרדיות: יוקר המחיה והזהות היהודית

ש"ס ויהדות התורה צפויות להתמקד בחודש הקרוב, כל אחת בנפרד, בשני הנושאים העיקריים שבוערים לציבור החרדי - יוקר המחיה והזהות היהודית של המדינה, שלטענתן נרמסה בתקופת ממשלת בנט-לפיד.
בש"ס השיקו בסוף השבוע את קמפיין "גאים להיות יהודים", כשלצידו תמשיך המפלגה להתמיד במסרים נגד המדיניות הכלכלית של ליברמן, "אויב החרדים". בראש המסרים הללו עומדת הבטחת היו"ר, אריה דרעי, לביטחון תזונתי לאזרחים באמצעות חלוקת תווי קניה לנזקקים.
במפלגה עדיין מודאגים מהעתירות לבג"ץ נגד מינוי אפשרי של דרעי לשר, על רקע הרשעתו בעבירות מס והתפטרותו מהכנסת בגינן. עם זאת, גם מקרה כזה צפויה המפלגה לנסות ולנצל לטובתה בקמפיין, ולפי דרעי, אחרי הבחירות - אם מחנה נתניהו יגיע ל-61 - הקואליציה ממילא תבטל את פסילתו.
13 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
יש מחוקקים בירושלים, ועליהם הוא סומך. אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
13 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
מסרים דו-משמעיים, עם כוונה אחת. גפני וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
באגודת ישראל, האגף החסידי של יהדות התורה, בחרו בסלוגן "אם חייך יקרים לך", המכוון הן לחיי החומר והן לחיי הרוח. המטרה: להראות שרק הצבעה למפלגה החרדית האשכנזית תבטיח שינוי בשני התחומים שהם בציפור נפשו של המגזר. גם בדגל התורה הליטאית בחרו במסר דו-משמעי לימי הרחמים והסליחות בפרט - "דורשים תשובה!".