2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי בתחנת הרכבת הקלה
(צילום: אביגיל עוזי)
שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) הודיעה על החלטתה להפעיל את הרכבת הקלה בתל אביב והסביבה גם בימי שבת החל מהשנה הבאה. אחרי שביקשה מנת"ע להעביר את המשמעויות שבהפעלת הקווים הרלוונטיים בסופי השבוע, הכריזה הערב (שבת) מיכאלי כי כלי התחבורה החדש שצפוי להיפתח בשנים הקרובות בגוש דן יעבוד בכל ימות השבוע.
"תחבורה ציבורית בשבת זה דבר שנמצא בהסכם הקואליציוני שלי מול יאיר לפיד, וזה נמצא בעבודה שעשיתי במשרד התחבורה כל השנה ובישיבות סיעה בכל שבוע", אמרה מיכאלי שהודתה כי ההחלטה לא התקבלה עד כה בגלל הניסיון לשמור על הקואליציה. עם זאת, בהסכם הקמת הממשלה שנחתם בין לפיד לבנט - הסעיף לא מופיע, אלא נמצא רק בהסכם בין יש עתיד למפלגת העבודה. בנת"ע אמרו כי הם חברה ממשלתית שפועלת בהתאם להחלטות הממשלה.
"זאת החלטה שלי כשרת התחבורה. עד היום רציתי לשמור על הקואליציה, עכשיו אין קואליציה לשמור עליה. יש חובה אזרחית לציבור הישראלי", הוסיפה השרה. "אף ממשלה לא תיקח עכשיו אחורה שום החלטה בנושא תחבורה ציבורית בשבת, כי זה פוגע בהכי חלשות וחלשים במדינת ישראל".
מיכאלי טענה כי נעשתה עבודת מטה עד כה גם במשרדה וגם במשרד המשפטים, והדגישה כי המהלך לא מצריך אישורים בכנסת או בממשלה. "זאת החלטה של שרת התחבורה, ושר התחבורה הבא לא יהפוך את זה משום שהרכבת כבר יצאה מהתחנה, ומשום שזה הדבר הנכון לעשות.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי)
"אם אריה דרעי כל כך מודאג מחילול שבת, אז למה צריך לכפות את אי-חילול שבת רק על השכבות המוחלשות והמוחלשים ביותר?", שאלה מיכאלי. "למה אריה דרעי לא דרש מאף אחת מהממשלות, שכל צי הרכב הממשלתי, של השרים, והמנכלים והסמנכלים וכו' וכו' וכו' לא יסעו בשבת? למה רק הפריוולגיות והפריוולגים יסעו בשבת? אני קיבלתי החלטה ודואגת שבעוד שנה הרכבת הקלה תסע בשבת ואין ממשלה שתקח אחורה את ההחלטה הזאת. אני אומרת לכם את זה בוודאות".
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' תקף את מיכאלי על ההודעה ואמר כי "במקום לטפל בקטסטרופה בתחבורה שכל אזרחי ישראל סובלים ממנה מעדיפה מרב מיכאלי לפזר סיסמאות ריקות. בממשלת הימין שנקים בעזרת ה' אנחנו נדאג לבטל כל החלטה שפוגעת בצביון היהודי של המדינה ונשמור על השבת וקדושתה כיום המנוחה הלאומי".
גם חבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה, לשעבר סגן שרת התחבורה, הוסיף: "היה עדיף שתענה קודם תשובות על הכשלים שלה בניהול משרדה, נהגים שוהים שעות רבות בפקקי ענק, וחוסר התפקוד בתחבורה הציבורית, הפגיעה בפריפריה ועליית מחירים בכל הארץ, העיכובים בעבודות בכל תחומי המשרד. כאשר הרכבת מעכבת את פתיחתה מהמועד המתוכנן דבר שיביא להפסדים כספים אדירים לקופת המדינה בוחרת שרת התחבורה להשתלח בשבת קודש."
מיכאלי הגיבה לשניים ואמרה כי "כולכם יחד לא מפחידים אותי. אם זה יהיה תלוי בכם, גם נתב"ג ייסגר בשבת. אמשיך להילחם על האמת והערכים שלי ושל רוב העם במדינת ישראל".
מנגד, בתנועת "ישראל חופשית" בירכו על הודעתה של מיכאלי ומסרו כי "לשרה מיכאלי ולשאר מקבלי ההחלטות אין שום סיבה לחכות- הפעלת הרכבת בשבת צריכה להיות מיידית, ואין טעם להמתין גם לא רגע אחד. הרכבת הקלה, או כל פרויקט תחבורה מחויב מכרז בעתיד, חייבת לעבוד בשבת מיומה הראשון ולא דקה מאוחר מכך. זה הכי הגיוני בעולם".
כך או כך, אחרי ההתרעה של נת"ע על תקלה במערכת הבלימה, פתיחת הקו האדום שתוכננה לחודש הבא שוב נדחתה - וכעת מסתמן שהנסיעה הראשונה תתבצע רק בפברואר 2023, עם אפשרות לדחייה נוספת.