10 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן. בין שתי חזיתות
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אביגדור ליברמן מתקרב אל סופה של מערכת בחירות חמישית ומתישה מול שתי חזיתות: חזית נתניהו וחזית לפיד-גנץ. אם החזית הפנימית בתוך גוש השינוי והירי בתוך הנגמ"ש הם טקטיקה של ערב בחירות, חלק ממאבק על מאגר קולות שמחפש כתובת פוליטית ועדיין תוהה למי להצביע, הרי הקרב של ליברמן מול נתניהו, האויב הפוליטי המר ביותר שידע, הוא קרב אמיתי ועקוב מדם (מטאפורי). ליברמן טוען בנחרצות כי זהו הקרב האחרון של נתניהו: אם יצליח – הלכה המדינה; אם ייכשל – הלך נתניהו.
בין יום כיפור לסוכות נפגשנו בלשכת שר האוצר בירושלים. שאלתי אותו למי הסיכוי הגבוה ביותר לכהן כראש הממשלה הבא: לפיד, נתניהו או גנץ. ליברמן ייתר את השאלה בביטול. "כרגע זה לא חשוב", השיב יו"ר ישראל ביתנו, שמוצא את עצמו רץ קודם כל כדי לעצור את נתניהו. "הדבר הקריטי זה להשאיר את נתניהו על 59 מנדטים ומטה. אם נצליח, אז ההערכה שלי שנגיע למפץ הגדול. או שנתניהו יגורש מתוך הליכוד או שהליכוד יתפצל".
זאת הערכה שאתה משמיע בכל מערכת בחירות. מה חדש? "הפעם זה יותר מוחשי. שמעתי כמה וכמה אנשים שכבר מדברים על זה בגלוי, גם בליכוד. היה כינוס בחירות של ניר ברקת ואנשים התראיינו שם און רקורד ואון קאמרה ואמרו את הדברים האלה. אנשים מדברים איתי, אף אחד לא מסתיר את זה יותר. נתניהו גם מתמודד הפעם מעמדת יו"ר האופוזיציה ולא כראש הממשלה".
10 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן. "למי הסיכוי הכי גבוה להיות ראש ממשלה? כרגע זה לא חשוב"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אתה באמת רואה מצב שהליכודניקים יגרשו את נתניהו? הרי הם בוחרים בו פעם אחר פעם מחדש. "אני מדבר על סיעת הליכוד. זה הגוף שהופך לקריטי אחרי הבחירות. אני לא יודע אם יהיה מהפך בתוך הסיעה, אבל ברור לי שאם הוא מקבל 59 מנדטים או פחות נתניהו לא יישאר בליכוד או שהליכוד יתפצל. ללא ספק, זה יהיה הניסיון האחרון של נתניהו לחזור לשלטון".
ליברמן מדבר על האפשרות שנתניהו יחזור לשלטון במונחים אפוקליפטיים. "יקרה אסון. אסון במלוא מובן המילה", הוא משיב לשאלה מה יקרה אם נתניהו יגיע ל-61 מנדטים.
עד כדי כך? אתה לא מגזים? "לא. אני שומע מה התוכניות שלו ומה התוכניות של דרעי וסמוטריץ'. אני חושב שזה יהיה אסון בכל המובנים. גם במובן הכלכלי, גם מבחינת מבנה השלטון במדינת ישראל. אפילו בנושאים של דת ומדינה אנחנו נחזור לימי הביניים. ממש אסון. ואני לא רוצה סתם לזרוק סיסמאות".
10 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
נתניהו וליברמן ב-2019. "אם נצליח - נתניהו יגורש מהליכוד, או שהליכוד יתפצל"
(צילום: AFP)
אבל זה נשמע ככה. סיסמאות. "לא. אני מסתכל על המנהיג הרוחני של סמוטריץ' ושל אבי מעוז. תקרא מה שכותב האב הרוחני שלהם, הרב טאו. הוא פירסם ספר. תראה מה הוא כותב שם: מקומה של האישה בבית ולא במרחב החברתי, שכל מי ששולח את ילדיו למערכת החינוך שולח אותם לאסון. וכל ראשי הצבא מתנהלים כאן כמו איזו חונטה שתפסה את השלטון. זה המנהיג הרוחני שלהם".
אבל בסוף זו הדמוקרטיה. "לפעמים גם דמוקרטיה מביאה תוצאות נוראיות ואני לא רוצה לתת דוגמאות ממקומות אחרים. אנחנו בכל מקרה נכבד כל הכרעה, אבל מבחינתי זה יהיה אסון".
אם נתניהו מנצח את הבחירות ומרכיב ממשלה, אתה תישאר באופוזיציה או שתפרוש מהחיים הפוליטיים? "לא, למה לפרוש? אנחנו נילחם. אנחנו נילחם עד הכדור האחרון. גם כשנגמרים הכדורים אז לוקחים סכינים. נמשיך להילחם".

מחלוקת גדולה

את הקרב השני מנהל ליברמן בתוך הגוש. לדבריו, לפיד וגנץ מכרו אותו ואת ישראל ביתנו תמורת שותפות עם החרדים. "כדי להגיע לראשות ממשלה גנץ ולפיד ילכו עם ש"ס ויהדות התורה ויקריבו את ישראל ביתנו. הם יוותרו גם על לימודי הליבה", טוען ליברמן על שותפיו־חבריו לגוש השינוי. "יש לי מחלוקת גדולה עם לפיד לגבי הממשלה הבאה. ראיתי שהוא התראיין בעיתון החרדי 'כיכר השבת' והשתמש במכבסת מילים כדי להגיד שאם החרדים יקבלו את קווי היסוד של הממשלה הם יוכלו להיות חלק ממנה. כשאתה מדבר על 'אם החרדים יקבלו קווי יסוד' זה אומר שאתה מראש מתכוון להיכנע ולהתקפל לחרדים ולוותר על כל הדברים החשובים שנלחמנו עליהם.
"לפיד מתכוון להתקפל ולהיכנע לחרדים ולוותר מראש על כל הדברים החשובים שנלחמנו עליהם. מוסד שלא ילמד ליבה לא יקבל שקל אחד מתקציב המדינה. זה יהיה התנאי שלנו"
"ש"ס ויהדות התורה הן המפלגות הכי גזעניות בכנסת", טוען ליברמן. "לא רק שהם לא מכניסים נשים לרשימות שלהם הם גם מדירים נשים. כל פרסום של פנים של נשים בשכונות חרדיות מסתיים בקריעה או בהשחתת המודעות. תראה את כל המוסדות של הליטאים – אין סרט שהמוסדות האלה יקבלו תלמיד אתיופי וכנראה גם שום בחור ספרדי. גם להפך. תראה את רשימת ש"ס לכנסת. שום אשכנזי ברשימה. תראה את יהדות התורה, שום ספרדי. אלו ממש מפלגות גזעניות שלוקחות אותנו אחורה".
10 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לצד לפיד בישיבת ממשלה. "הוא מתכוון להיכנע לחרדים"
(צילום: AFP)
אולי לפיד מבין שבלעדיהם אין לו ממשלה? "כשיצאנו לדרך בבחירות לכנסת ה-22 (ספטמבר 2019) אני הגדרתי את היעדים שלנו: ממשלה בלי נתניהו, דרעי, ליצמן, גפני. אז אמרו: אין דבר כזה, זה לא יכול להיות. אמרתי זה יכול להיות. והצלחנו לממש את ההבטחה הזאת יחד עם שני יעדים נוספים שהצבתי: החלפת השלטון וקבלת משרד האוצר. עובדה שזה קרה. גם עכשיו יש אלטרנטיבות אחרות – אם נתניהו לא יגיע ל-59 ,הקלפים יפתחו מחדש. כאשר בני גנץ אומר מראש לחרדים שהוא רוצה את ש"ס ויהדות התורה בקואליציה ועכשיו גם לפיד – אתה מפורר את כל הקרקע שאתה עומד עליה".
יכול להיות שלפיד וגנץ אומרים לעצמם: תודה רבה ליברמן אנחנו מעדיפים את החרדים? "כן, יכול להיות. יכול להיות שהם החליטו בתוך תוכם לוותר על ישראל ביתנו ולקחת את ש"ס ויהדות התורה במקומנו. כדי למנוע את זה אנחנו חייבים להיות מספיק גדולים וחזקים. אנחנו בכל מקרה, בשום תנאי ובשום נסיבות לא נשב עם החרדים".
ואם הם יקבלו את קווי היסוד של הממשלה כמו שאומרים לפיד וגנץ? "ואם במדינת ישראל יהיה קור סיבירי של מינוס 60 מעלות – מה נעשה? הם הרי לא מסכימים אפילו על לימודי ליבה. כשרות, תחבורה ציבורית בשבת, מטרו בשבת – כל זה לא ילך איתם. כל המטרה של ש"ס ויהדות התורה זה להנציח עוני ובורות. לכן יהיה לנו תנאי לשנות את המציאות הרעה הזאת: כל מוסד שלא ילמד ליבה לא יקבל שקל אחד מתקציב המדינה. זה יהיה חלק מהתנאים שלנו בהסכמים הקואליציוניים. בסוף הציבור צריך להבין שמי שרוצה נישואים אזרחיים ותחבורה ציבורית בשבת ורפורמה ברבנות – יכול להצביע רק למפלגה אחת: ישראל ביתנו".

פאלטות והחלקות

במשך שנים נחשבו ליברמן ולפיד שותפים פוליטיים וחברים קרובים. ככל שהתקרבו לקו הסיום של מערכת הבחירות, היחסים התקררו. לא משהו אישי; עניין פוליטי מובהק. בארבע עיניים הם יכולים להסתדר כמעט על הכל. אבל מאחר ואין תזוזות בין הגושים – מנסות מפלגות גוש השינוי לאכול אחת את השנייה, בטח כאשר האלקטורט של יש עתיד וישראל ביתנו דומה למדי.
10 צפייה בגלריה
לקראת הפגישה בין גנץ לליברמן
לקראת הפגישה בין גנץ לליברמן
עם גנץ ב-2019. "כדי להגיע לראשות ממשלה הוא יילך עם ש"ס ויהדות התורה"
(צילום: אופק אבשלום)
שאלתי את ליברמן מה הוא חושב על התפקוד של לפיד כראש הממשלה. "אני חושב שהוא בסך הכל מתפקד בסדר", השיב ליברמן במחמאה קמצנית והמשיך מיד לשלב העקיצות, "לפעמים יש לו פאלטות או דברים שהוא מחליק בהם והוא עדיין צריך לצבור קצת ניסיון. יש לי לא מעט ויכוחים עם לפיד.
"הוא עדיין לא מבין מה תפקידו של שר האוצר במדינת ישראל. שר האוצר צריך קודם כל לשאוף לצמיחה ולא כמו לפיד שחושב שקודם צריך לשמור על הקופה. לשמור על הקופה זה קיפאון. משרד האוצר צריך לדאוג לצמיחה וליציבות. אבל כל אחד עדיף על נתניהו כי מבחינת נתניהו המדינה זה הוא וכל האינטרס הלאומי משועבד לאינטרסים האישיים שלו".
אז אולי נתניהו צודק כשהוא אומר שלפיד לא מבין כלום בכלכלה? "אני לא אמרתי שלפיד לא מבין כלום בכלכלה. אני אמרתי שתפקידו של שר האוצר הוא לא לשמור על הקופה. והיום מדינת ישראל במצב הכי טוב בעולם מבחינה כלכלית".
לפיד יהיה מוכן לשבת גם עם חד"ש ותע"ל לדעתך? "בניגוד לאחרים אני מאמין ללפיד. הוא אמר שהוא לא מוכן לשבת איתם. אנחנו בכל מקרה לא נהיה שם".
להמליץ עליו מקובל עליך? "תלוי מה יהיו הנסיבות. אנחנו בטח לא פוסלים את לפיד אבל נחכה לתוצאות ונראה. בטוח שלא נמליץ על נתניהו".
ליברמן גם לא מבין את נאום שתי המדינות של ראש הממשלה באו"ם. "זו תפיסתו של לפיד", אומר ליברמן. "אבל אני חושב שזה היה מיותר לגמרי בעיתוי הזה ועם הקואליציה הזאת ועוד מעל במת האו"ם. כאשר בנינו את קואליציית השינוי מראש ידענו שאין בנושא המדיני ביטחוני בין ישראל ביתנו לבין מרצ שום דבר מאחד ולכן התמקדנו בנושאים שאינם שנויים במחלוקת.

הסיפור של מדינה פלסטינית פשוט לא רלוונטי. אבל תראה את נתניהו (הכוונה לביקורת שלו על הנאום של לפיד – י"ק). מה שברור תמיד שלשקרים ולצביעות שלו אין גבולות. הוא בעצמו דיבר מאותה במה על שתי מדינות וגם הזמין את אבו־מאזן לנאום בכנסת. בהלוויה של פרס היה לו גם דיבור חם עם אבו מאזן וביבי ושרה גם הזמינו אותו אליהם הביתה. אין אצלו דבר קדוש ואין לו קווים אדומים".
ההסכם מול לבנון על משאבי הגז ועל הגבול הימי בין שתי המדינות תופס את ליברמן כמי שמתבונן קצת מהצד. הוא כמעט לא היה מעורב וגם בישיבת הקבינט הראשונה שהתכנסה בנושא הגיע לפרק זמן קצר. לבסוף, הודיע כי הוא תומך בהסכם רק בגלל חוות הדעת הביטחונית. "כל ראשי מערכת הביטחון תומכים באופן מלא בהסכם הזה בלי לגמגם ובלי להסתייג. אם כל אלה תומכים, אז זאת החלטה נכונה. לצערי, יש פה ניסיון לקחת סוגיה ביטחונית ולהפוך אותה לסוגיה פוליטית במקום לגבות את אנשי מערכת הביטחון".
אתה מתכוון להתקפה של נתניהו על ההסכם? "ללא ספק. זה מצטרף לאותה שיטה בדיוק ששמענו ממירי רגב שאמרה לח"כים מהליכוד לא להצביע בעד חוקים של הקואליציה, העיקר להפיל את הממשלה: זה לא משנה אונס נשים, חיילי צה"ל, זקנים, ניצולי שואה, לא משנה כלום. אני מניח שאם נתניהו היה מבקש להיפגש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון הוא היה גם יכול להביע את עמדתו בצורה אחרת. אבל להפוך את זה נטו לוויכוח פוליטי זה גישת מירי רגב שנתניהו מעולם לא הסתייג ממנה ולא גינה אותה".
נתניהו טוען שלפיד נכנע לחיזבאללה ונסראללה. "מי שנכנע מאז 1996 בעקביות זה נתניהו. ב־96 הוא נכנע לערפאת ומסר לו את חברון. אחר כך הוא נכנע ללחצים של קלינטון וערפאת והעביר חלק משטחי B לשליטת הרשות הפלסטינית. לאחר מכן הוא הצביע בעד גירוש יהודים מגוש קטיף. והוא גם שיחרר את יחיא סינוואר וגם נכנע לטרור של חמאס והתחיל להעביר להם כסף במזוודות דמי פרוטקשן. נתניהו הרי אמר שרק נתניהו ימוטט את שלטון החמאס וחתם איתי על זה הסכם – בסוף נכנע לטרור בכל רגע. אין ספק שנתניהו מוכן לשתף פעולה עם נסראללה כדי להגיע לשלטון. נתניהו הפך לדובר של נסראללה".

מה הציבור מרגיש

ליברמן לא מתרגש מהביקורת על יוקר המחיה בישראל, עליית המחירים, נסיקת מחירי הדיור, משבר הריבית על המשכנתאות. מבחינתו, ישראל נמצאת במצב כלכלי פנטסטי. כששואלים אותו, הוא שולף מספרים. "נכנסתי לחדר הזה ב־13 ביוני 2021 ואז האבטלה הייתה 9.4% הגירעון היה 10.5% וגם מבחינת נתוני הצמיחה היינו במצב הכי רע. בסוף 2021 אנחנו הגענו לצמיחה של 8.2%. אנחנו כרגע בצמיחה סביב 6.4%. פעם ראשונה הגענו למצב שיוקר המחיה היה שלילי. הורדנו מחירים בפירות, ירקות, דגים. אנחנו בכיוון הנכון. גם בנתוני הבנייה והדיור אנחנו כרגע בתנופה שלא הייתה כאן 30 שנה לפחות".
10 צפייה בגלריה
בנייה רמלה נדל"ן דירות מגורים
בנייה רמלה נדל"ן דירות מגורים
"בנתוני הבנייה אנחנו בתנופה שלא הייתה כאן 30 שנה"
(צילום: עמית שעל)
למה הציבור לא מרגיש את זה? "הציבור מרגיש. כשאני מסתכל מה קורה מסביב, עובר על העולם צונאמי כלכלי. תראה מה קורה באנגליה, בגרמניה. מחירי החשמל בגרמניה כפולים ממדינת ישראל, מגבילים אנשים בשימוש באנרגיה. אני מסתכל כמה כסף נמחק שם בכל השווקים. מעצמות כלכליות במשבר. אז אנחנו בישראל נמצאים במצב מצוין. ברור שאנחנו תלויים בשווקים בינלאומיים".
אתה לא חושב שיוקר המחיה כאן יכול להתנקם בך בבחירות? "לא מטריד אותי שום דבר. אני תמיד אומר שבסוף צריך לעשות את מה שאתה מאמין בו. אני חושב שעשיתי עד היום הכי טוב וחבל שלא הצלחנו להמשיך קדנציה שלמה בכיוון הזה. כל מי שקצת מבין בכלכלה ומבין את הרפורמות שעשינו כאן, מבין שאנחנו במצב הכי טוב בעולם".
נתניהו מבין בכלכלה. הוא טוען שבתקופתך המחירים רק עולים והציבור משלם ביוקר. "כששלושת השווקים הגדולים בעולם – ארה"ב, אירופה וסין – נפגעו, אז ברור שזה משליך גם על ישראל. אבל כרגע מצבנו מצוין".
אנחנו נמצאים בתקופה של הסלמה ביטחונית. ישראל לא מגלה אוזלת יד במלחמה בטרור? "אתה הרי לא שואל את זה ברצינות. אתה שואל כדי לגרד אותי קצת. אני מציע לכולם להסתכל על הנתונים והמספרים. כמה פיגועים היו לפני שקמה ממשלת השינוי. כמה הרוגים ופצועים היו, וכמה מכיוון עזה. כמה פעולות עשינו בשנה האחרונה. כל אחד שמנסה לשמור על קצת אובייקטיביות יבין מה השוני בינינו לבין נתניהו. והפערים עצומים".

במה הפערים עצומים? מה ההבדל? "תבדוק ירי והפרות סדר מרצועת עזה, כמה צה"ל פעל, כמה מחבלים חוסלו ותבין את כל ההבדלים. התפקוד של הממשלה במבצע האחרון בעזה היה הרבה יותר טוב מאשר מבצע 'שומר החומות' שהוביל נתניהו. אין בכלל מה להשוות. ב'שומר החומות' הגיעו רקטות עד לירושלים. נתניהו נכנע לטרור החמאס ושינה את מתווה מצעד הדגלים בניגוד לממשלה הזאת. לא פרצו מהומות בערי ישראל כמה שקרה במבצע הקודם. נתניהו ואמיר אוחנה לא ידעו איך להתמודד עם המהומות בערים המעורבות כמו שהם לא ידעו לטפל באסון הר מירון. הם רק יודעים לברוח ולהתעסק בהסתה".
הימין והמתנחלים דורשים שהממשלה תצא למבצע בסגנון "חומת מגן" למיגור הטרור בג'נין ובצפון השומרון. "זה הכל רק פוליטיקה. כולם מבינים שממשלת נתניהו נכנעה לטרור. נתניהו נתן כסף לחמאס, נתניהו הורה בכתב לבטל את פינוי ח'אן אל־אחמר. אנחנו שלושה שבועות לפני הבחירות, אז נתחיל עכשיו במבצע 'חומת מגן'?"
לפיד שולט במצב הביטחוני הרגיש? "אני חושב שהממשלה שולטת במצב. גם לפיד עושה מה שצריך, גם גנץ וגם הקבינט".

מי אני ומה אני

ליברמן משוכנע שהסקרים לוקים בחסר ביחס לישראל ביתנו. הוא טוען שכבר כמה מערכות בחירות מנסים למחוק אותם, בין היתר באמצעות סקרים פיקטיביים או מוטים, אבל בסוף מפלגתו מקבלת יותר מנדטים ממה שצפו לה.
10 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן. "כולם יודעים מי אני ומה אני"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
10 צפייה בגלריה
סטלה ויינשטיין מגיעה לישיבת הסיעה של ימינה
סטלה ויינשטיין מגיעה לישיבת הסיעה של ימינה
סטלה ויינשטיין. "עזבה את ימינה כדי לנסות לפגוע בנו"
(צילום: יאיר שגיא)
ישראל ביתנו היא עדיין מפלגת עולים? "מעולם לא שאלתי מי המצביעים שלנו, כולם אזרחי מדינת ישראל. עולים, דרוזים, תל אביבים, מתנחלים, קיבוצים ומושבים. מעולם לא הסתרתי את דעותיי למרות שאני מדבר במבטא רוסי כבד: כולם יודעים מי אני ומה אני. IT LEAVE OR IT TAKE".
מפלגת 40/30 של מנכ"לית ימינה לשעבר סטלה ויינשטיין מתמודדת גם על הקולות הרוסיים. "סטלה הייתה פעם ברשימה שלנו. היא ביקשה להשתבץ במקום ריאלי, אבל היא לא קיבלה ועברה לימינה. עכשיו היא עזבה את ימינה כדי לנסות לפגוע בנו. זה הדבר האחרון שמטריד אותי. מאז שהקמתי את ישראל ביתנו היו תשעה ניסיונות להקים מפלגות כמו שלנו שכל המטרה שלהן הייתה לפגוע בנו. אפילו סמיון הקים מפלגה כדי לנסות לפגוע בי. זו מדיניות שמגיעה רק מכיוון אחד: נתניהו. יש לנו לא מעט בעיות אבל זאת הבעיה האחרונה שלנו".
למה לא מרגישים את הקמפיין שלכם? "אני לא יודע מה זה קמפיין. אנחנו עובדים כל הזמן. יש לנו עשייה וכרגע יש חגים אז הרבה יותר חשוב להשקיע באתגרים הכלכליים והביטחוניים. בסוף אני לא אדם חדש במערכת ואני לא צריך להמציא את עצמי או למכור את עצמי. אצלי מילה זו מילה. אין יום שאני לא מופיע ברחבי הארץ. אנחנו הבטחנו וקיימנו: העלנו תשלום חודשי לחיילי צה"ל ב50%, מיגון הצפון הבטחנו וקיימנו 50 מיליארד שקל. הגדלנו מענק שנתי לניצולי שואה. הגענו להסכם עם הנכים בעלות של 7.2 מיליארד שקל. עוד מיליארד שקל לנכי צה"ל. הוספנו לבסיס תקציב הבריאות שני מיליארד שקל. אנחנו מגיעים עם עשייה. שינינו את סדרי העדיפויות".
"לא השוותי בין נתניהו לגבלס, דיברתי על השיטה. התנפלו עליי מתוך עניין של צביעות ושנאת זרים. ליברמן הוא זר, רוסי עם זקן"
מפכ"ל המשטרה קרא בריאיון ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" לחסום רשתות חברתיות בתקופת מלחמה או עימות צבאי. אתה מסכים? "היום אי אפשר לחסום אפילו טכנית. אני לא מבין גדול בטכנולוגיה אבל זה בלתי אפשרי. צריך למנוע את ההסתה עוד קודם לכן".
10 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל שבתאי. "אפילו טכנית אי אפשר לחסום. צריך למנוע את ההסתה קודם לכן"
(צילום: אביגיל עוזי)
מה עובר על פוטין? "לא יודע. זה גם לא צריך לעניין אותנו".
אומרים שהוא השתגע. "אני מציע לכולם להתעסק בעניינים שלנו. מה שמנחה אותי זה שיש שתי קהילות יהודיות באוקראינה ורוסיה. יש לנו מחויבות לערכים הומניים ויהודיים. אנחנו לא מעצמת על ומדי פעם נוטים אצלנו בישראל לפתח שיגעון גדלות. אנחנו צריכים להבין איפה אנחנו על המפה. צריך להתנהל בצורה אחראית. אני לא בא לתקן את העולם".
זה נשמע כמו ביקורת נגד הגינוי של לפיד על ההתקפה הרוסית על קייב. "לא. אין לי שום ביקורת, אני לא נותן פה עצות ללפיד שהוא גם ראש הממשלה ושר החוץ".
ישראל צריכה לשמור על עמדה ניטרלית במלחמה הזאת? "ישראל צריכה לפעול כמו שאנחנו פועלים. קודם כל, יש לנו מחויבות מוחלטת להיסטוריה ולערכים שלנו ולכן הנושא של הפליטים הוא חשוב. קיבלנו פליטים והענקנו סיוע של 150 מיליון שקל לאוקראינה במהלך המלחמה. הענקנו סיוע גם דרך ארגונים יהודיים באמצעות מדינות שכנות, ומשתדלים לעשות את זה בדרך מכובדת ושקטה".
10 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין. "מה עובר עליו? לא צריך לעניין אותנו"
(צילום: רויטרס)
אתה יכול לגנות את ההתקפות וההפצצות חסרות האבחנה של רוסיה על קייב? "אנחנו מתנגדים לכל פגיעה בחפים מפשע. חד וחלק. לצערי בכל הסכסוכים יש יותר מדי אזרחים לא מעורבים שנפגעים מפעולות מלחמה".
לפני חודש טען יוסי כמיסה, פעיל לשעבר של ישראל ביתנו, כי לפני למעלה מ-20 שנה הציע לו ליברמן 100 אלף דולר תמורת חיסול ניצב במשטרה. ליברמן הגיש קובלנה פלילית נגד כמיסה, וטען כי מדובר בעלילה מתוזמנת שקשורה לבנימין נתניהו ולעיתונאים מטעמו. "תסתכל על העיתוי של הסיפור האבסורדי והמטורף הזה", אומר ליברמן. "ברגע שהגענו להסדר עם הסתדרות המורים אז היה גל חזק של התחזקות של ישראל ביתנו. גם נתניהו נבהל. ואז פתאום מופיע מישהו עם עלילת דם שכל מילה שם היא שקר.
"כל בן אדם סביר שהיה מקבל הצעה כזאת, היה דבר ראשון רץ למשטרה. כמיסה כתב בפוסט: 'התקשרתי לניצב משה מזרחי והוא אמר לי שאין טעם להגיש תלונה כי ליברמן ועו"ד יעקב וינרוט מינו את יוחנן דנינו למפכ"ל והוא יסגור את התיק'. למחרת ראיינו את מזרחי. הוא אמר בדיוק הפוך: הזמנתי אותו להגיש תלונה והאיש לא הגיע. יוחנן דנינו מונה בכלל רק תשע שנים לאחר מכן לתפקיד מפכ"ל. כמיסה רץ לבחירות לראשות מועצת מעלה יוסף ב־2017 .בין הנימוקים למה להצביע לו, הוא כתב: למדתי אצל אנשים כמו שרון וליברמן. וכמובן כל השופרות של נתניהו בתקשורת התעסקו בסיפור הזה. ניסו להרים אותו באופן אובססיבי".
אתה יכול להצטער על ההשוואה שעשית בין נתניהו לגבלס? "לא, אני לא עשיתי שום השוואה בין נתניהו לגבלס. אני דיברתי על השיטה. השיטה היא תמיד לקחת משהו אבסורדי, לחזור עליו מיליון פעם ואז אנשים לאט לאט מתרגלים לזה. התקשורת כמובן התנפלה עליי. שולמית אלוני אמרה שנתניהו גבלס, יאיר נתניהו אמר שמשטרת ישראל גסטפו, ישראל כץ אמר עליי שאני גבלס – ואף אחד לא התעסק עם זה. יש פה עניין של צביעות ושנאת זרים. ליברמן הוא קצת זר, הוא קצת אחר. הוא רוסי עם זקן. הוא מדבר במבטא".