עמדה בנתב"ג רועי רובינשטיין
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)

ישראל בוחרת בפעם החמישית בשלוש שנים וחצי - ויש מי שלא מתכוון להשתתף בחגיגה הדמוקרטית. מחר ב-07:00 בבוקר, כשהקלפיות ייפתחו ברחבי הארץ, אלפי ישראלים יעמדו בתור לצ'ק אין בנמל התעופה בן גוריון. על פי רשות שדות התעופה, לא פחות מ-54 אלף נוסעים יעברו מחר בנתב"ג, מתוכם 26,444 שיעזבו את הארץ ב-158 טיסות בינלאומיות.
אז נכון, לא כל הנוסעים הם בעלי זכות הצבעה, אך בחלקם, מדובר באנשים בוגרים שקיבלו החלטה מודעת שלא להצביע הפעם. הבוקר יצאנו לשדה ופגשנו את הישראלים שבחרו שלא להצביע הפעם - והמכנה המשותף ביניהם אחד: חוסר אמונה שהקול שלהם יהיה הקול שיכריע, על אף שכל הסקרים חוזים שמדובר במערכת הבחירות הצמודה ביותר שהייתה עד כה.
5 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
מעל 25 אלף נוסעים ייצאו מחר מהארץ. התורים בנתב"ג, היום
(צילום: יריב כץ)
משה כיאלי מהיישוב הר אדר, שטס לאתונה, סיפר כי סגר את הטיסה למרות שידע שהבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר. "נמאס לנו, כבר בחירות חמישיות. אנחנו רוצים ליהנות ולבלות, וניפגש בבחירות השישיות". משה הוסיף כי בת זוגו דווקא קבעה נחרצות שיטוסו: "היא אמרה - 'יש בחירות, אין בחירות, אנחנו טסים'. אני דווקא כן רציתי להישאר, אבל האישה קובעת. גם ראיתי שהסקרים הם תיקו מוחלט. צריך לשנות את שיטת הבחירות, כי נראה לי שגם הפעם לא תהיה הכרעה, למרות שהפעם הבחירות מאוד חשובות".
גם לילי שמן, מצביעת ליכוד, אמרה שסגרה את הטיסה למרות הבחירות - ושיערה שיתקיימו ממילא בחירות שישיות. לדבריה, "הבחירות יתקיימו גם בלעדיי. אני יודעת שהמאבק צמוד, מה אני אעשה? תגידו לביבי שאני מצטערת".
5 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"נראה לי שגם הפעם לא תהיה הכרעה". משה כיאלי מהר אדר, טס היום לאתונה
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"הבחירות יתקיימו גם בלעדיי". לילי שמן
(צילום: יריב כץ)
אריאל, מנגד, גר בקנדה כבר עשר שנים - וחוזר לשם כעת אחרי ביקור של חודש בארץ. "אכפת לי מאוד מהמדינה, אבל היינו בזמן מוקצב וזה יצא בדיוק יום לפני הבחירות", אמרה. "הלוואי והייתי יכול להישאר ולהצביע". הוא סיפר מדוע עזב את הארץ: "אנחנו מאוד אוהבים את המדינה ורוצים להישאר פה, אבל יוקר המחיה מאוד קשה. בגלל זה, לצערנו, החלטנו לקחת את הרגליים ולעבור למדינה שקל יותר לחיות בה".
רבות דובר בבחירות הנוכחיות על הציבור הערבי, שלפי כל הסקרים מתכוון להצביע באחוזים נמוכים יותר מבבחירות הקודמות. "רציתי לטוס בבחירות", אמרה הלאא. "יש חופש, אין לי לימודים וחשבתי שזה יותר מתאים בתקופה הזו. אני רואה שבבחירות האלה הרבה אנשים לא מתעניינים ולא רוצים ללכת להצביע, אפילו אם הם לא טסים. הם רוצים לנוח ולא אכפת להם מהבחירות. אם הייתי נשארת, הייתי מצביעה לסמי אבו שחאדה - אבל לא הייתי מתאמצת יותר מדי".
5 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"הלוואי והייתי יכול להישאר להצביע". אריאל, גר בקנדה ושב לשם יום לפני הבחירות
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"אם הייתי נשארת, הייתי מצביעה לבל"ד - אבל לא הייתי מתאמצת יותר מדי". הלאא
(צילום: יריב כץ)
מנגד, וארד עוואד (27) מעראבה חזר במיוחד לבחירות מסופיה. "טסתי כי היה לי קצת זמן אחרי התואר, ותכננתי לחזור היום ולא בלילה כי לפעמים יש עיכובים בטיסות ולא רציתי לפספס", אמר. עוואד, שיעבוד בקלפי, סיפר לנו שיצביע לחד"ש-תע"ל. "זה חשוב לחזור ולהצביע, וגם מי שבבית חייב לצאת, כדי להוריד את הפאשיזם העולה. זו מדינה דמוקרטית במרכאות, אז לוותר גם על הזכות הזו?".
גיא תל-אורן (33), שגר באתונה שם הוא עובד כמדריך טיולים, שב הבוקר במיוחד ארצה לבית ילדותו במכבים רעות - שם הוא גם יצביע. "אני כבר חצי שנה באתונה, אבל בעצם אני על הקו", אמר. "באתי ליומיים כי זה חשוב להצביע. חשוב שכל אזרח ישראלי ימלא את חובתו הדמוקרטית ויילך להצביע, ולא משנה לאיזו מפלגה בקשת הפוליטית. כל שאנשים שנוסעים לחו"ל צריכים להישאר בארץ ולהצביע למי שאנחנו מאמינים בו. אם יהיה סבב שישי גם אבוא להצביע".