אחרי שהפגישה המשולשת אתמול בין ראש הממשלה יאיר לפיד ליו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ויו"ר מרצ זהבה גלאון, באשר לאיחוד בין שתי המפלגות בבחירות הקרובות, הסתיימה ללא התקדמות, חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו מיש עתיד אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי אינו מבין מדוע מיכאלי מתנגדת לחיבור, התנגדות שלדבריו "יכולה להמיט אסון על מדינת ישראל". חבר הכנסת מוסי רז ממרצ אמר במשדר כי גם הוא מעדיף ששתי המפלגות ירוצו ביחד.
"הנתונים נמצאים על השולחן, העבודה ומרצ נעות בין 5-4 מנדטים ולא רחוקות מלא לעבור את אחוז החסימה", אמר להב-הרצנו. "המשמעות הסטטיסטית של זה היא גוש נתניהו ובן גביר בשלטון. זה אומר שבן גביר יהיה שר, ואת זה אנחנו מוכרחים למנוע. לא ברור לי למה מרב מיכאלי לא משתכנעת מהעובדות ומהנתונים שמוצבים בפניה. גם אם לבד העבודה יקבלו מנדט אחד יותר, אולי מרצ לא תעבור את אחוז החסימה. חמישה מנדטים זה דבר מאוד גבולי, וישראל עלולה לשנות את פניה".
2 צפייה בגלריה
זהבה גלאון מרב מיכאלי
זהבה גלאון מרב מיכאלי
"אם לא יתאחדו - ישראל עלולה לשנות את פניה". ח"כ להב-הרצנו על גלאון ומיכאלי
(צילום: מוטי קמחי )
"אם המציאות לא משכנעת את מרב מיכאלי, אז אנחנו בבעיה", המשיך להב-הרצנו. "יאיר לפיד יעשה כל דבר, כל מה שצריך, כולל שריון גורמים במרצ ובעבודה כדי שיתאחדו. נעשה כל מה שצריך כדי לוודא שזה יקרה ושנתניהו לא יהיה בשלטון. גוש נתניהו-בן גביר מסוכן לנשים וישראל תשנה את פניה, אני חושש מזה. אחותי ליר סיימה קורס חובלים, השנה היה שיא היסטורי של נשים בקורס חובלים, אבל אם זה היה תלוי בגוש השני - נשים לא היו מתקרבות לכאלה הישגים. על זה אנחנו נלחמים - על אופייה של מדינת ישראל.
"הגוש של נתניהו ובן גביר ירחיק את הנשים מעמדות כוח, והם גם מבקשים לשלול את הזכות להפלה. זה מתחיל שם ולא ברור איפה זה ייגמר. אם נשים לא מפחדות, התפקיד שלי זה לפחד בשבילן ותפקידי הוא לדאוג לממשלה רחבה שתדאג לזכויות הנשים, לקהילה הגאה ולזכויות המיעוטים. זה התפקיד שלנו. אני מעריך את עמדת זהבה גלאון שרוצה איחוד, אבל לא ברורה לי העמדה של מרב מיכאלי. זו עמדה חסרת אחריות שיכולה להמיט עלינו אסון, לא פחות מזה".
חבר הכנסת מוסי רז ממרצ התייחס במשדר לדבריו של להב-הרצנו, ולפיהם מפלגתו עלולה שלא לעבור את אחוז החסימה במקרה שלא יהיה איחוד במפלגות השמאל. "בינתיים לפי הסקרים אנחנו צריכים לדבר על המקרה ההפוך, שבו מרצ במגמת עלייה עם 5-6 מנדטים והעבודה במגמת ירידה, מתקרבת לאחוז החסימה", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
"הם יכולים להמיט אסון על המדינה". נתניהו ובן גביר
(צילום: עמית שאבי, הדר יואביאן)
"הפגישה אתמול לא התפוצצה, היא הייתה יחסית צפויה", המשיך רז. "כל שלושת הצדדים הגיעו עם אותן עמדות - לפיד רצה חבירה, זהבה גלאון הביעה הסכמה ומרב מיכאלי הביעה התנגדות. יש בינינו לבין מפלגת העבודה הבדלים, והם לא קטנים - אנחנו נאבקים לשלום, לסיום הכיבוש, למען זכויות אדם ונגד משבר האקלים, אבל מוכנים להושיט יד ולרוץ ביחד. אנחנו רואים את המצב של מפלגת העבודה ולא מוכנים לקחת סיכון".
רז הוסיף: "בכנות, אני לא מעדיף שנרוץ בנפרד, אני מעדיף שנרוץ יחד. אני רואה לנגד עיניי בעתיד שמאל יותר גדול מרק העבודה ומרצ. צריך לעשות כל דבר כדי לקדם את הגוש הזה שהקים ממשלה טובה לישראל".
- הערכה שלך - זה יקרה בסוף? "אני לא פרשן וזה לא תלוי בי. אם תהיה חבירה זה דורש אישור של ועידת מרצ, יהיו גם מתנגדים אבל יהיה רוב. לגבי מפלגת העבודה, קשה לי להמר כי זה לא שיש איזה מאבק על פרטים ואגו, הכול די ברור".