רשימות המפלגות שיתמודדו לכנסת בבחירות הקרובות תיסגר מחר בחצות, וח"כ נעמה לזימי, שנבחרה ראשונה בפריימריז בעבודה, פסלה היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet אפשרות של איחוד ברגע האחרון עם מרצ. ח"כ עפר כסיף מהרשימה המשותפת בירך על ההסכם לריצה משותפת גם בבחירות הקרובות, ואמר לאולפן ynet כי אינו פוסל אפשרות שמפלגתו תמליץ על מועמד לאחר הבחירות.
לזימי פסלה סופית איחוד בין העבודה למרצ. "אין שום סיבה לאיחוד הזה. זה רק מוריד לגוש ומחזק את נתניהו", אמרה. "אני מזכירה שללא הסכם עודפים עם מרצ שחתמנו היא לא הייתה עם 6 מנדטים, לכן אנחנו מבינים שצריך לחתום על הסכם עודפים ולשמור על שתי המפלגות. נגיש מחר את הרשימות ואני מקווה שלאחר מכן נסתער על מערכת הבחירות שהיא גורלית מאוד. אני בטוחה שהמפלגה שלי תגדל".
4 צפייה בגלריה
נעמה לזימי
נעמה לזימי
נעמה לזימי. "זו מערכת בחירות גורלית מקווה שנסתער".
(צילום: מוטי קמחי)

לנוכח ההתקפות על מפלגת העבודה בתוך גוש המרכז-שמאל, לזימי תקפה את ראש הממשלה לפיד, וטענה שהוא מזיק לגוש. "האם מי שניהל קמפיין על הראש שלנו, לא הימר הימור מסוכן שהוא מחליש אותנו? האם מי שרוצה להיות ראש הממשלה הוא לא זה שאחראי על הגוש?".
-אז לפיד גרידי? הוא רוצה עוד מנדטים? "בוודאי. יש קהלים גדולים במפלגת העבודה שלא מעוניינים באיחוד הזה ואז זה יזלוג ללפיד, זה מה שהוא רוצה. כמו שיש מנדטים במרצ שהיו הולכים למשותפת ויוצאים מהגוש. זה מהלך פוליטי צר אבל עצרנו אותו".
לנוכח הסערה סביב לימודי הליבה, אמרה לזימי כי הייתה רוצה בשותפות פוליטית עם המפלגות החרדיות. "אני לא נגד תקציבים, אנחנו מדברים על לאן תקציבים הולכים. אני חושבת שלחברות מסוימות מגיע תקציב שמבין את המורכבות של החברות הללו. פה אני אומרת שהתקציב שיינתן הוא בתמורה גם לדאגה לשוויון ההזדמנויות של ילדים. אין לי בעיה עם הסכמים קואליציוניים עם החרדים, הייתי רוצה ממשלה בשותפות עם החרדים".

-מה את חושבת, שלא תצטרכי לשלם להם? "זה ינוהל במשא ומתן, אבל לא על חשבון לימודי ליבה שיעזרו לשוויון ההזדמנויות וליצירת מקומות תעסוקה לעתיד".
גם ח"כ איבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה פסלה היום בתוכנית של שרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio אפשרות של איחוד ברגע האחרון. "מפלגת העבודה עוברת את אחוז החסימה וגם מרצ, האחות שלנו עוברת את אחוז החסימה. והאיחוד הזה, אנחנו לא מצליחות לראות מה הוא מביא איתו. צריך שתי מפלגות נשים, שתי מנהיגות מצוינות שירוצו ביחד. מה הבעיה שיהיוש שתי מנהיגות חזקות שמובילות את הפוליטיקה הישראלית?".

פחות מיומיים לפני סגירת הרשימות לכנסת, ולאחר ישיבה ממושכת שנפרסה על פני שלושה ימים רצופים של משא ומתן בין מרכיבי הרשימה המשותפת, לפנות בוקר הושג סיכום על הרכב הרשימה. ח"כ עופר כסיף מחד"ש שברשימה המשותפת, בירך היום על הצעד. "חד"ש הייתה יכולה לעבור לבד, אבל אני מסכים שהמשותפת צריכה לעבור ביחד מול הסכנות שאנחנו ניצבים בפניהן", אמר כסיף לאולפן ynet, "המחלוקות היו פוליטיות וביחס למשותף לנו הן שוליות".
-על מה הוויכוח הפעם בעצם? יש תחושה שהמפלגות הערביות עושות כל מאמץ להתנתק מהמדינה. זה מאוד מבלבל. "זה לגיטימי כמובן להעביר ביקורת על כל אחד, אבל אנחנו חלק מהחברה, חלק מהמשחק הפוליטי בפוליטיקה הישראלית מאז 1948 ואנחנו לא מוותרים על זה. הוויכוח לא על זה".
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
"חלק מהמשחק הפוליטי ולא מוותרים על זה". כסיף
(צילום: ערוץ כנסת )
-האם אתם רוצים להיות חלק מהקואליציה? מהדבר הזה ששמו מדינת ישראל? כשעודה קורא לשוטרים ערבים להניח את הנשק, איזה מסר עובר כאן? האזרח הערבי מאבד את האמון בכם ולא רוצה להצביע. אתם לא משרתים את הערבים בישראל. "קודם כל זה לא נכון - אנחנו פועלים למען כל אזרחי המדינה, עם דגש על אזרחי המדינה המופלים שהם הפלסטינים. כמובן שאנחנו נגד הכיבוש. אנחנו חלק מהמשחק הפוליטי כדי להיאבק למען אזרחי המדינה בכלל והמיעוט הפלסטיני בפרט. אפשר לראות עובדתית שהסיעה המשותפת הייתה פעלתנית ביותר באופוזיציה. אנחנו נאבקים נגד הדיור והפשיעה, הכיבוש קשור לאותם דברים, מעבר לעובדה שיש בו אי-צדק".
כסיף אמר שהמשותפת לא פוסלת את האפשרות שתמליץ על אחד המועמדים להרכיב ממשלה לאחר הבחירות, אך סייג זאת. "לצערי הרב כרגע אין מישהו שהוא מספיק אמיץ או דמוקרטי כדי לתמוך בתנאים שלנו, אבל ברמה העקרונית אנחנו לא פוסלים שום צעד כל עוד הוא נעשה בהתאם לעקרונות שלנו".
-יש שיתוף פעולה עם רע"מ? "לצערי הרב רע"מ בחרו בכיוון פוליטי שאנחנו חולקים עליו. כל עוד הם דוגלים בו אין שום סיבה שנתאחד איתם, כמו שלא נתאחד עם ש"ס. אם הם היו משנים את עמדותיהם והתנהלותם יכול להיות שזה היה קורה. זה לא עניין אישי אלא פוליטי".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר, שובץ על ידי ליברמן במקום השביעי ברשימת ישראל ביתנו לכנסת הבאה. "הייתי במקום השביעי גם בבחירות הקודמות וגם בקודמות הקודמות", אמר קושניר בתוכנית של שרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio. "ויש לי דז'ה וו כי כולם הספידו אותי גם אז, ואמרו שלא נעבור ושזה לא ריאלי, בסופו של דבר מצאו אותי בכנסת יחד עם השר ליברמן".
לא נפגעת? "ממש לא נפגעתי, להפך, אני חושב שיש לנו רשימה מאוד חזקה. רצינו להגדיל את הייצוג הנשי במפלגה ובאמת אני מברך את תא"ל במיל' שרון ניר שהצטרפה אלינו. אני חושב שעצם זה שמינו אותי להיות יו"ר ועדת הכספים זה צ'ופר ואתגר מאוד גדול, אני יודע שעמדתי בו בהצלחה, ואצלנו המספרים ברשימה לא תמיד רלוונטיים לתפקידים בסוף שמקבלים".
4 צפייה בגלריה
 אלכס קושניר
 אלכס קושניר
אלכס קושניר
(צילום: הדר יואביאן)
קושניר ניסה להסביר את דבריו הקשים של ליברמן, שאמר ש"השיטות של נתניהו דומות לאלו של גבלס וסטלין". "תשמעו, אותי כינו אנטישמי והיטלר והימלר בכל פעם שאמרתי משהו שלא מוצא חן בעיני פוליטיקאים חרדים, ואז כל התקשורת שתקה. כאן ליברמן אמר שנתניהו משתמש בשיטות שלהם, הוא לא כינה אותו בשמות האלה. הוא גם התנצל בפני ניצולי שואה שהיו יכולים להיפגע מזה".
"אני מסכים שהשיח צריך להיות הרבה יותר עדין, אבל במקרה הספציפי הזה ליברמן לא כינה אף אחד בשום שמות גנאי, הוא בסה"כ אמר שאלה השיטות", הוסיף קושניר. "ואתה יודע מה? אני מסתכל ברשתות החברתיות ואני רואה כ"כ הרבה זבל שנשפך על ידי הבוטים שהם במימון הליכוד, אלפי אם לא מאות אלפי בוטים. אז בוא נשים את הדברים בפרופורציה".

יו"ר ועדת הכספים התייחס לנושא לימודי הליבה ואמר כי "מדינה חפצת חיים חייבת להגיע למצב שהילדים שגדלים פה מקבלים את הזכות הבסיסית להשכלה ראויה. אנחנו המדינה היחידה בעולם שמממנת לימודים לילדים ללא לימודי ליבה, ללא מתמטיקה אנגלית ומחשבים".
המצב הנוכחי הוא שהחרדים מקבלים 55%, לא תקצוב מלא, ומה שנתניהו מבטיח זה להשוות תקצוב גם למי שלא לומד ליבה. אבל אני שואל מה האלטרנטיבה? לכפות לימודי ליבה על כל החרדים? "פשוט להתנות את התקציב בעמידה במבחנים חיצוניים. אתה לא רוצה? אין בעיה, אל תדרוש תקציב. היום אתה נמצא במצב ש-50% מהגברים החרדים אינם משתתפים בשוק התעסוקה".

ח"כ יואב קיש מהליכוד התייחס הבוקר באולפן ynet להסלמה הביטחונית, ולחילופי האש הלילה סמוך למעבר ג'למה שצפונית לג'נין, בהם נהרג קצין צה"ל. מתחקיר ראשוני של צה"ל עולה כי שני החשודים החמושים זוהו במרחק של 15 מטרים מקו התפר שעתיים וחצי לפני התקרית, אך לא כחמושים, ולכן לא נורו עד ההיתקלות עם הכוחות שאיגפו אותם.
"אנו רואים ששר הביטחון גנץ מזמן את אבו מאזן אליו הביתה וראש המודיעין המסכל מזמן את המשותפת אליו הביתה כדי למנוע מנתניהו לחזור לשלטון ולשמר את רע"מ בקואליציה", הסביר קיש. "כל זה גורם לשחיקה, אויבנו מרימים ראש ובסוף צריך לזכור שצה"ל לא יכול להיות בכל מקום ובכל זמן. לכן אתה מבסס את יכולתך על הרתעה והיא נשחקה. לצערי אנחנו משלמים את המחיר על הרתעה ואלה התוצאות".
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש
(צילום: אבי מועלם )
-אבל רואים פעילות אינטנסיבית של צה"ל ביהודה ושומרון, עשרות מחבלים חוסלו בחודשים האחרונים בלבד. יכול להיות שהרשות הפלסטינית מתמוטטת? "בואו נפריד. יש קונפליקט מקומי בין ישראל לציבור שנמצא ביהודה ושומרון, זו בוודאי לא מהות הסכסוך. טוב מאוד שעשו הפרדה. הסכסוך הזה עדיין קיים ורחוק מלהיפתר. מצד שני זו לא מהות העניין. מהות האירוע היא השחיקה בהרתעה. למה צה"ל צריך לטפל בעשרות מקרים באופן שוטף? בגלל השחיקה בהרתעה. ברגע שיושבת מפלגה כמו רע"מ בקואליציה ומנהלת את המדינה, אל תתפלא ממה שקורה ביהודה ושומרון".
לדברי קיש, "האירוע של ההתמודדות עם הטרור הפלסטיני שמדינת ישראל מורידה ראש וכנועה לממשלה עם האחים המוסלמים, זה אירוע שיאיץ עצמו ולא יפסק. עד שזה לא יתוקן לצערי לא נחזור לשקט יחסי ביהודה ושומרון. צריך להיות נחושים וחסרה יד מכוונת שתסביר לצד השני שהוא ישלם מחירים מאוד קשים אם תהיה הסלמה".
קיש דחה את הביקורת על ההסכם של נתניהו עם המפלגות החרדיות, בנוגע לתקצוב מוסדות חינוך גם אם לא ילמדו לימודי ליבה. "לא יהיה שום שינוי בלימודי ליבה, זה חשוב ולא נפגע בזה. למנסור ולאחים המוסלמים נתנו מיליארדים רבים, ומי שחושב שהאחים המוסלמים הם האחים שלנו, טועה. עם ישראל הם האחים שלנו. החינוך הממלכתי מתוקצב משמעותית יותר מחינוך אחר שחלקו מוכר או שאינו מוכר. טענת החרדים היא שאפילו 55% מהסל הם לא מקבלים. הנושא ייבחן ואם הם צודקים החוק יתוקן, לא תהיה פגיעה בלימודי הליבה.
קיש התייחס לשריונים בליכוד עליהם צפוי להודיע נתניהו. "אני לא מעורב בנושא הזה מול נתניהו, אני תמיד אומר- לליכוד יש מחויבות מוסרית כלפי שיקלי שעבד בקדנציה האחרונה, וראיתי איך הוא עבד. אחרים אולי צריכים להגיע לנשים, ציבור ערבי ואתיופי, גם לגל הירש יש בהחלט מקום. אני לא מקנא בנתניהו כי כל בחירה תשאיר אנשים ראויים מבחוץ".