פחות מיומיים לפני המועד שבו ייסגרו הרשימות לבחירות לכנסת, במפלגות שעדיין לא החליטו על רשימות סופיות נותרו עוד מחלוקות רבות ללא פתרון וב-24 השעות הקרובות הן ינסו לסגור את כל הקצוות שנותרו לפני הגשת רשימת המועמדים. בליכוד מחכים לשריונים של נתניהו, המפלגות הערביות עדיין לא חתמו על הסכם לריצה משותפת ועדיין לא ברור כיצד תיראה רשימת הציונות הדתית. תמונת מצב עדכנית.

השריונים בליכוד

למרות ההערכות שהשריונים בליכוד ידועים מראש, עדיין שוררת במפלגה אווירת מתח ודריכות לקראת האישור הרשמי של שמות המועמדים במזכירות הליכוד, ונעשים ניסיונות של הרגע האחרון להשפיע על יו"ר המפלגה בנימין נתניהו - כל קבוצה עבור האינטרס שלה.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. בליכוד מחכים לשריונים שלו
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
בליכוד יש תמימות דעים בשבועות האחרונים שעמיחי שיקלי ועידית סילמן צריכים לקבל כרטיס כניסה לכנסת הבאה לאחר שסייעו לפרק את הממשלה הנוכחית. באשר לשריון השלישי במקום ה-28, נתניהו העדיף את תא"ל (במיל') גל הירש, אולם ברקע לא מעט לחצים שמופעלים עליו לשנות את הבחירה. הלחץ הכבד מגיע מנשות הליכוד שבפריימריז נדחקו אחורה, ושמאחוריהן התגייסו ראשי רשויות ופעילים מרכזיים שדורשים להשתמש בשריון עבורן.
בנוסף, יוצאי אתיופיה התאגדו ומתכוונים להוביל קו אגריסיבי נגד הליכוד אם לא יוכנס נציג מטעמם באחד המקומות הריאליים. לנתניהו עוברים מסרים בימים האחרונים שלפיהם יוצאי אתיופיה לא יצביעו לליכוד אם הרשימה תישאר במתכונתה הנוכחית. בכל מקרה, היום תתכנס המזכירות ותאשר את השמות הסופיים לקראת הגשת הרשימה.

נעם תצטרף לציונות הדתית?

ברשימת הציונות הדתית המאוחדת של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר נערכים להגיש את רשימתם בשעות הצהריים, כשעל שולחנו של סמוטריץ' עומדים שני עניינים עיקריים. הראשון הוא צירופה של מפלגת נעם לרשימה, כשח"כ אבי מעוז יוצב במקום ה-11, אם יסכים להתאחד עימם.
גדולי רבני מפלגת נעם התכנסו אמש על מנת להחליט האם לקבל את הצעת סמוטריץ׳ או לרוץ בנפרד כרשימה עצמאית, במחשבה שבכל מקרה המצב הפוליטי בישראל תקוע ולכן אולי כדאי להם לבדוק רק כמה הם שווים בקלפי. ממפלגת נעם נמסר לאחר הפגישה כי "עם סיומה של פגישת ההתייעצות עם רבני המפלגה, הכיוון המסתמן הוא שמפלגת נעם תתמודד עצמאית, אך הוחלט להיפגש מחר להמשך הדיון".
6 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. ישתמש בשריונים?
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך נמסרה תגובה גם מרשימת הציונות הדתית המאוחדת: "צר לנו שמפלגת נעם לא מצטרפת לאחדות והודיעה על ריצה נפרדת וחסרת אחריות שתסכן את גוש הימין. ניצחון הימין והמאבק על זהותה היהודית של המדינה מחייבים אפס סיכונים בשריפת קולות והקמת ממשלת שמאל פרוגרסיבית בראשות לפיד. כפי שהודענו, מחר נגיש את הרשימה לוועדת הבחירות".
הנקודה הנוספת שמשפיעה על עיצובה הסופי של הרשימה היא שני שריונים שאישר מרכז מפלגת הציונות הדתית לסמוטריץ', שאותם יוכל להצניח לרשימה. יו"ר הציונות הדתית לא צפוי להשתמש באופציות השריון כדי לא לפגוע בחברי מפלגתו שנבחרו בפעם הראשונה בפריימריז, והוא ישקול לעשות זאת רק במידה שימצא אדם שיוכל "להגדיל את היריעה" ולקחת מצביעים מאיילת שקד והבית היהודי.
גם אצל איתמר בן גביר העניינים עדיין לא סגורים. כרגע, במקומות ששמורים לו בשיטת הריצ'רץ' עם סמוטריץ', צפויים להיות מוצבים מנכ"ל המפלגה יצחק וסרלאוף, הפעיל מהנגב אלמוג כהן, עמיחי אליהו, בנו של הרב שמואל אליהו, הפרשן הביטחוני צביקה פוגל ולימור סון הר-מלך, אלמנתו של שולי הר-מלך.

המשותפת לא מתפרקת

לאחר ישיבת ממושכת שנפרסה על פני שלושה ימים רצופים של משא ומתן בין מרכיבי הרשימה המשותפת, לפנות בוקר הושג סיכום על הרכב הרשימה. השישייה הפותחת תיראה כך:
1. איימן עודה (חד"ש) 2. אחמד טיבי (תע"ל) 3. סמי אבו שחאדה (בל"ד) 4. עאידה תומא סלימאן (חד"ש) 5. עופר כסיף (חד"ש) 6. אמטאנס שחאדה (בל"ד) - ברוטציה
לפי גורמים במשותפת, מה שעיכב את החתימה על ההסכמים הוא נושא המיקומים ברשימה, במיוחד מצד בל"ד שדרשה תחילה את המקום השני עבור ראש המפלגה, ח"כ סמי אבו שחאדה.
6 צפייה בגלריה
אחמד טיבי איימן עודה
אחמד טיבי איימן עודה
שוב רצים יחד. טיבי, עודה ואבו שחאדה
(צילום: AFP)
בסוף השבוע נחתם הסכם הבנות בין בל"ד לחד"ש לאחר משא ומתן ארוך בין הצדדים, על רקע המחשבה של בל"ד לרוץ בבחירות באופן עצמאי ולפרק את הרשימה המשותפת.

יהדות התורה מאוחדת, בש"ס נערכים לעתירות נגד דרעי

אחרי שצלחו את משבר לימודי הליבה של חסידות בעלז, ביהדות התורה לא מבזבזים את מעט הזמן היקר שנותר להגשת רשימת המועמדים לכנסת על מחלוקות מיותרות, ונערכים לריצה משותפת. לפני פרוץ הסכסוך בנושא "החינוך הטהור" עוד רבו דגל התורה הליטאית ואגודת ישראל החסידית על ראשות המפלגה ועל סדר המקומות, אך משנפתר העניין הבינו כולם כי הסכם הרוטציה שיצא לדרך בבחירות 2021 יכובד, למרות חוסר הנוחות של הליטאים.
המשמעות: יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני מגדל התורה, צפוי לפנות את מקומו לטובת יצחק גולדקנופף מאגודת ישראל, מחליפו של יעקב ליצמן, ובתמורה לקבל את ראשות ועדת הכספים במקרה שיהדות התורה תהיה חברה בקואליציה הבאה ותחזיק בתפקיד זה.
6 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
הרוטציה ביהדות התורה תכובד. גפני וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בישיבת מועצת גדולי התורה שהתכנסה כדי לאשר את המשך השותפות, הכריז גפני באופן רשמי על הסכמתו לקיום ההסכם, אך הדגיש כי בקרוב תבקש דגל התורה לפתוח אותו מחדש - מה שעשוי לטרוף את הקלפים ולערער שוב את היציבות במפלגה. "אנחנו הולכים יחד בבחירות הקרובות, בגלל שהבעיה של החינוך נפתרה", אמר גפני. "הם יקבלו את המקום הראשון ברשימה ואנחנו נקבל את התפקיד הראשון".
גפני הוסיף הסתייגות, כאמור, ואותת: "בשנים הבאות אנחנו נצטרך ללמוד מחדש את הכול, בגלל שזה לא בדיוק מייצג את המצב הקיים". כוונתו של גפני היא כי שיעור הליטאים המצביעים למפלגה המשותפת גדול לדעתו מזה של החסידים, ולכן נציגיהם צריכים לקבל העדפה ברשימה ובתפקידים.
המשמעות העיקרית של כיבוד הרוטציה כעת היא דחיקתו של חבר הכנסת המכהן יצחק פינדרוס, איש דגל התורה, אל המקום השמיני, שלפי כל הסקרים נראה לא ריאלי, וקידומו של יעקב טסלר מאגודת ישראל על חשבונו. עם זאת, ההערכה היא כי אם יהדות התורה תהיה שותפה בקואליציה הבאה, חלק מנושאי התפקידים בממשלה מטעמה, שרים וסגני שרים, יפרשו מהכנסת כדי לאפשר את כניסתם של פינדרוס ואחרים שלא נבחרו אליה, במסגרת החוק הנורבגי.
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
בש"ס מתכוננים לעתירה נגדו. דרעי
(צילום: עמית שאבי)
במפלגת האחות, ש"ס, לא צפוי כל שינוי ברשימת המועמדים, וזו הקיימת רק תזדקק לאשרור פורמלי ממועצת חכמי התורה של התנועה. האתגר העיקרי שאיתו תתמודד ש"ס הוא משפטי, שכן ההערכה היא שלוועדת הבחירות המרכזית תוגש עתירה נגד ניסיונו של היו"ר אריה דרעי להיבחר שוב לכנסת, לאחר הרשעתו בפלילים והתפטרותו במסגרת הסדר הטיעון שעליו חתם, בטענה כי יש קלון בעבירות שביצע. אם הוועדה תדחה את הבקשה, צפויים מתנגדי דרעי לעתור לבג"ץ בעניין - ובש"ס כבר נערכים לכך.

שקד והבית היהודי

לאחר ההסכם שנחתם עם שרת הפנים איילת שקד, הרשימה הסופית של המפלגה לבחירות טרם גובשה לפי שמות המועמדים, אולם סוכמו המיקומים. בראש הרשימה תעמוד שקד ואת המקום השני יתפוס יו"ר הבית היהודי יוסי ברודני. המשך הרשימה יהיה בשיטת ריצ'רץ׳ לא שוויוני בין שתי המפלגות, כשימינה של שקד תקבל את מקומות 3, 5, 6 ו-8 והבית יהודי את מקומות 2, 4 ו-7.
6 צפייה בגלריה
  השותפות החדשה. שקד וברודני
  השותפות החדשה. שקד וברודני
השותפות החדשה. שקד וברודני
(צילום: טנא תקשורת, קובי קואנקס)
ברשימתה של שקד נמצאים איש הקיבוץ הדתי אמיתי פורת, שנשאר איתה גם אחרי הפרידה מיועז הנדל, וח"כ יום טוב כלפון, שהיה במפלגתה של שקד גם בכנסת היוצאת. שקד טרם הודיעה על גיוס מועמדים חדשים.
פורסם לראשונה: 23:56, 13.09.22