זעקות הגעוואלד, הספינים האחרונים, המגמות שמובילות לחידוד המסרים: בכל המפלגות החלו מוקדם מהרגיל עם אווירת החירום במטרה להוציא מצביעים מהבתים. האדישות, הגשם הצפוי, המיאוס מפוליטיקה, כל אלה מעוררים בקרב הפוליטיקאים שנלחמים על עתידם הפוליטי חשש ממשי מהאפשרות שהציבור יגיב באדישות.
• כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו. בליכוד הקדימו את אווירת החירום
(צילום: אוהד צויגנברג, יונתן זינדל/פלאש90)
מדובר במערכת בחירות חמישית בתוך שלוש שנים וחצי, ולפרק הזמן הקצר הזה יש יתרונות וחסרונות מבחינת המפלגות. מצד אחד הן כבר מכירות את קהל היעד, יודעות לאתר אותו ולהגיע אליו באופן ממוקד. ומצד שני, הקשב הולך ופוחת. זאת גם הסיבה לכך שהפעם הספינים התחילו באופן יחסי מוקדם.
בליכוד משדרים בדרך כלל אווירת חירום ביום הבחירות בלבד, אולם הפעם, שעות ארוכות לפני פתיחת הקלפיות כבר טענו בליכוד שאחוזי ההצבעה בקרב מחנה המרכז שמאל גבוהים – זאת למרות שטרם החלה ההצבעה.
בליכוד אף הגדילו לעשות והודיעו כי נתניהו יכנס ישיבת חירום במצודת זאב בתל אביב, לשם הגיעו כ-20 ראשי ערים של הליכוד שצילמו עם נתניהו "סרטוני המרצה". במקביל נסע ראש הליכוד לערים שנחשבות ל"ליכודניקיות" – חולון ובת ים – כדי לעודד את שיעור ההצבעה בהן. ראש האופוזיציה קרא גם לעוקביו ברשתות החברתיות להצטרף אליו ל"משדר חירום" הערב בפייסבוק שלו.

2 צפייה בגלריה
נתניהו בכותל ערב הבחירות
נתניהו בכותל ערב הבחירות
נתניהו בכותל, ערב לפני הבחירות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אבל לא רק אצל נתניהו המצב כזה. איילת שקד, שנאבקת על מקומה יצאה בקמפיין של השעות האחרונות ובו שלטי ענק חצויים ועליהן תמונתה בצד אחד ותמונתו של בן גביר בצד השני תחת הכותרת: "סיכוי אחרון לימין שפוי". בן גביר וסמוטריץ' מצידם הגיעו היום לכותל המערבי להתפלל. את בן גביר הקיפו אזרחים רבים שהגיעו למקום ורצו להצטלם איתו ולשוחח איתו. מאוחר יותר הגיע לכותל גם ראש האופוזיציה נתניהו.
גם במרכז-שמאל משדרים חירום החל משעות הבוקר, והמסרים בהתאם. מי שמובילים את הקו הם אנשי מרצ שהודיעו גם הם כי כינסו גם הם "ישיבת חירום" וחוזרים על המסר שמרצ בסכנה. יו"ר המפלגה זהבה גלאון חזרה על המסר הזה בבליץ הריאיונות של הפוליטיקאים באולפן ynet, וטענה כי מפלגתה "נמצאת על הקשקש" ומתנדנדת על אחוז החסימה.


באירוע "המרצת חירום" שכינסה מרצ אמרה הערב גלאון: "אנחנו בקרב בלימה, אנחנו רוצים לעצור את הסחף והסחף המשמעותי בעיקר הוא לכיוון יש עתיד. נתניהו גורר את לפיד לקרב המפלגה הגדולה. אסור שמרצ תיפול ואסור שראש הממשלה ישחק באש. אסור להמר על המחנה. קולות שלנו שהולכים ליש עתיד המשמעות היא מרצ נופלת וביבי הוא ראש הממשלה".
האווירה דומה גם במפלגת העבודה, שהגבירה את פעילות השטח ואת המסרים ברשתות החברתיות. בציוץ בטוויטר טענה היו"ר מרב מיכאלי: "בלי מפלגת העבודה חזקה לפיד לא יוכל להרכיב ממשלה ולא נוכל לנצח. מחר מצביעים את ההצבעה האסטרטגית היחידה והכי טובה ומקבלות שני ניצחונות בפתק אחד".

"שני מנדטים מתלבטים בין הגושים"

בניגוד למסרים הללו של מרצ והעבודה, ביש עתיד טוענים כי סקרי עומק, שאותם ערכה המפלגה ביממה האחרונה כדי לבחון את מצבו של "גוש השינוי" ואת אחוזי ההצבעה הצפויים בקרב הציבור הערבי, מעידים כי מרצ והעבודה דווקא כן יציבות. על פי סקרי העומק שביצע הסוקר מרק מלמן, כך אומרים במפלגה, גם אחוזי ההצבעה הצפויים אצל הערבים יעלו – ומנגד נרשמת בהם היחלשות של המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ.
"יש עדיין כשני מנדטים מתלבטים בין הגושים", אומר בכיר במטה הבחירות של יש עתיד. "שני מנדטים של אנשים שלא רוצים להצביע לביבי ובטח לא רוצים להצביע לבן גביר. הם מאוד מעריכים את התפקוד של לפיד כראש ממשלה בכלל ובנושא הביטחוני בפרט והם רוצים להרגיש שהם מצביעים למישהו שהוא 'ווינר'".

לפיד עצמו כינס היום את חברי סיעתו לקראת יום בחירות וקרא למתלבטים להצביע לו. "אני אף פעם לא האמנתי שישראל מחולקת ל'אנחנו' ו'הם'", אמר לפיד. "כולנו אוהבים את המדינה, כולנו פטריוטים וציונים ורוצים לחיות פה ביחד. אני פונה מפה למצביעים שלא הצביעו לי בעבר ומבקש מכם הזדמנות לעבוד יחד אתכם. מגיע לכל הישראלים – לכולם, ימנים ושמאלנים, ליכודניקים ויש עתידניקים – את הדבר הבסיסי ביותר: ממשלה של אנשים הגונים וחרוצים, שיעבדו בשבילם קשה". במטה הבחירות של יש עתיד עובדים בשעה זו 320 טלפנים שמבצעים שיחות עם מתלבטים מכל רחבי הארץ, כולל חברי הכנסת של הסיעה.
אף שלפי אותם סקרי עומק שיעור ההצבעה בציבור הערבי צפוי להיות גבוה יותר משציפו עד כה, גם במפלגות הערביות משדרים אווירת חירום – וקוראים גם ליהודים להצביע עבורן. אתמול, בפנייה יוצאת דופן לציבור היהודי, קראו יחד ראשי חד"ש-תע"ל איימן עודה ואחמד טיבי: "תנו לנו את קולכם כדי לחסום את נתניהו והבן גבירים". עודה חזר על המסר הזה גם הבוקר, בבליץ הראיונות באולפן ynet, וביקש את קולם של יהודים ש"רוצים שלום על בסיס מדינה לצד מדינה, אנשים שרוצים לחיות בשוויון מלא". גם הוא טען שתהיה זו הצבעה "אסטרטגית" וכי אם מפלגתו "לא תתקיים", כלשונו, אזי "ברור" שלבן גביר ולנתניהו תהיה ממשלה.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התרעם היום על דברים שאמר עליו יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, לפיהם הוא סיכן חיילי גולני כדי להגן על פלסטינים. "כשהשתחררתי כרמטכ"ל הופעתי בפני סוללות עורכי דין מכל העולם. הסברתי למה צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם. היינו בצפון עזה והיינו צריכים להוריד בית חולים ולוודא שאין בו חולים ואנשים שצריכים להיות מפונים, עשינו הכול כדי להמתין שאין שם אנשים. רק אז השמדתי את בית החולים הזה", אמר גנץ בעודו נשמע זועם בריאיון לגלצ. "ביבי השקרן הזה לא מסוגל להגיד שום דבר אמיתי. זה לא נכון. ביבי מסכן את מדינת ישראל".
במפלגות החרדיות ניסו היום להכחיש מכל וכל אפשרות שיצטרפו לממשלה של בני גנץ או של יאיר לפיד. "אין אלטרנטיבה בצד השני. כדי שהוא יוכל להקים ממשלה זה צריך להיות עם מרצ, המשותפת ועם ליברמן. אני חושב שהסטיגמה הזו של הדף הריק ושהחרדים קונים אותם בכסף – נגמר", אמר יו"ר ש"ס אריה דרעי. כשנשאל אם גנץ יוכל להביא ממשלה עם החרדים אמר: "זו משאלת לב. אין מצב כזה, זה היפותטי".
ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה אמר כי אין סיכוי שמפלגתו תשתלב בממשלה בראשות יאיר לפיד. "אנחנו נמצאים עכשיו בסדרה על חלומות בדיוניים?", הוא אמר. "היינו בתוך גוש הימין ועמדנו במבחנים גדולים מאוד. אם אין הכרעה הגוש יישב ויקבל החלטות מה עושים הלאה. את החלומות של יש עתיד צריך לגנוז".
אלישע בן קימון השתתף בהכנת הכתבה