שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה הבוקר (חמישי) לליל ההתפרעויות במזרח ירושלים, שכללו בין היתר ניסיון לינץ' במשפחה יהודית, יידויי אבנים ובקבוקי תבערה ושריפת פחים. "אנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר בשביל להכיל את האירוע ולא להסלים אותו", אמרה השרה מיכאלי בריאיון באולפן ynet.
מיכאלי הסבירה: "הקריאות מהימין הקיצוני, כרגיל, מלבות את האש. בפורעים צריך לטפל ביד קשה, והמשטרה עושה את זה. השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר את זה בצורה הכי מפורשת - אין פה שום הנחות לאף אחד. את הפורעים צריך להעמיד לדין ולוודא שהם לא ממשיכים לפעול. אבל יש אוכלוסייה ולא צריך להתסיס את האוכלוסייה. יש גורמים קיצוניים שאוהבים להתסיס, עכשיו זה לצערי בשני הצדדים".
2 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה בפיזור הפרות הסדר במזרח ירושלים
פעילות המשטרה בפיזור הפרות הסדר במזרח ירושלים
השרה מיכאלי ומראות ההתפרעויות במזרח ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה, קובי קואנקס)
את רואה התלקחות או שניתן להרגיע את השטח? "החובה שלנו היא לעשות כל מאמץ כדי להרגיע את השטח, אני מאמינה בזה באמת ובתמים. אני לא רוצה לראות אף חייל מקפח את חייו, אף אזרח או אזרחית. אני רוצה להוריד את גובה הלהבות כדי שלא יהיו פיגועים. אנחנו מכירות ומכירים את כל הריטואלים האלה, ולכן אני אומרת לך שהגיע הזמן שמדינת ישראל תסתכל במראה ותבין שהיא חייבת לפעול לפתרון כולל.
"חלק מהפתרון הוא צבאי נגד כל מי שמלבה פה טרור ומפעיל טרור והרבה פעמים חלק מזה זה חמאס, שכרגע שומר על עזה שקטה אבל מנסה להתסיס בגדה ובתוך מדינת ישראל ואת זה מדינת ישראל חייבת לסכל, ואת היד השנייה להושיט למי שכן מוכנים לדבר איתנו".

את רוצה ללכת עכשיו למשא ומתן עם הפלסטינים כדי להרגיע את השטח. "כרגע אין, אנחנו לא בסיטואציה של משא ומתן. כרגע אין לנו ממשלה שמסוגלת לעשות משא ומתן, אבל כמדינה, ואני פה מנהיגה לא של מפלגה פוליטית לצורך פוליטיקה אלא לצורך עתידה של מדינת ישראל, לצורך הבטחת ביטחונה וקיומה לנצח נצחים, אז לצורך הרמה האסטרטגית, ברמה הביטחונית-קיומית. זה מה שאנחנו חייבים וחייבות לעשות".
את מודאגת מכך שהמצב הביטחוני ישפיע על המצביעים בישראל? "אני לא חושבת על הדברים האלה במונחי בחירות. יש מי שמנצל תמיד את המצב. אנחנו רואות את נתניהו עכשיו מנצל את ההסכם עם לבנון כדי לעשות ממנו מסחרה פוליטית למרות שמדובר באינטרס ביטחוני-לאומי ממדרגה ראשונה. אנחנו רואות אותו עושה את זה מאז ומעולם, זו הקריירה הפוליטית שלו".
אבל הוא לא אשם בהתפרעויות של הערבים בירושלים. "חד משמעית, אבל הממשלה הזאת לגמרי הביאה שינוי. הייתה פה שנה הכי שקטה זה הרבה זמן, גם בדרום, והסבב האחרון בדרום היה בלית ברירה".
ישראלים נרצחים, שני לוחמים נהרגו. "אנחנו צריכות שוב לשלוח ניחומים למשפחות האלה וחיזוק ידיים למשפחות החיילים שנפלו והאזרח שעדיין נלחם על חייו (המאבטח שנפצע קשה בפיגוע במחסום שועפט). אתה מדבר על זה במונחי בחירות, ואני שואלת, נתניהו היה כאן ראש ממשלה 12 שנה, איך הוא שינה את המצב?"
איך זה קשור לנתניהו? "איך הוא הביא לזה שהסבבים האלה בירושלים ובדרום מפסיקים לקרות? שאלת אם אני חוששת שזה ישפיע על הבוחרות והבוחרים, ולכן אני עונה לך, איך אתה מסתכל על 12 שנות נתניהו, שהוא לא שינה את המצב ולא הביא שום פתרון. אז גם ברמת הבוחר והבוחרת הם יכולים להגיד לעצמם ששוב נקבל את נתניהו עם אותן הבטחות ריקות.
"אנחנו צריכים לחשוב האם בוחרים במישהו שימשיך לנהל איזו טקטיקה כזאת שתביא אותנו לעוד סבב ועוד סבב, או שאנחנו מבינים ומבינות שצריך ביד אחת להילחם בכל הכוח בטרור, אבל ביד השנייה למצוא את הפתרון האסטרטגי. היחידה שאומרת את זה היום במילים מפורשות ובפה מלא היא מפלגת העבודה שחוזרת לדרך רבין, שאמר בדיוק את הדברים האלה ועבד בשביל הדברים האלה".

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
יו"ר האופוזיציה נתניהו. "הוא לא שינה את המצב"
(צילום: שאול גולן)
על השאלה האם היא מתאמת מהלכים עם ראש הממשלה יאיר לפיד, השיבה מיכאלי: "לא. אני מתכוונת לפנות היום לכל ראשי המפלגות בגוש בשביל לייצר מטה משותף שגם ימקסם את יכולתו של הגוש ביום הבחירות ויוודא שהן מתנהלות כמו שצריך, כמו שראוי במדינה דמוקרטית".
מיכאלי עקצה את לפיד ואת שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן: "המחויבות שלי לא לשבת עם נתניהו היא מן הידועות. אני לא הייתי שר האוצר שלו, אני לא הייתי שר הביטחון שלו, אני לא הייתי מנכ"ל משרד ראש הממשלה שלו. אני לא מאלו שחושבות שפעם נתניהו היה אחלה ושהוא רק התקלקל. לא. הוא היה מסית והורס ומזיק למדינת ישראל מ-93' ועד עצם היום הזה ברצף".
לפיד ראוי בעינייך היום כראש ממשלה? "כן, הוא בסדר גמור. ממש בסדר גמור. אני בונה את מפלגת העבודה. אנחנו גם נמליץ על לפיד, הוא מועמד הגוש לראשות הממשלה".
על דבריו של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שציין בריאיון ל-ynet radio כי הוא משוכנע שאם העבודה תהיה בממשלה הבאה הוא ימשיך בתפקידו, אמרה מיכאלי: "אני לא מחלקת את עור הדב שלא ניצוד. אני לא מחלקת תיקים, אני אוספת עכשיו קולות למנדטים. אני רוצה שיהיה לי כוח פוליטי כדי שאוכל לחלק תיקים".