ההסכם על הגבול הימי עם לבנון, שהבוקר (שלישי) אושר על ידי ישראל ולבנון ויוצג מחר בפני הקבינט, מעורר לא מעט ביקורת בקרב חברי האופוזיציה. חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי ההסכם מהווה "כניעה מוחלטת", וכי "מעולם לא היה דבר כזה בשום משא ומתן במקומות אחרים בעולם". נדגיש כי פרטי ההסכם המלאים טרם דווחו, וצפויים להתפרסם רק אחרי כינוס הממשלה מחר. לאחר מכן יונח ההסכם להערות הכנסת למשך שבועיים, וצפוי להתמודד גם עם עתירות בבג"ץ.
לדברי קיש, "זה תקדים גרוע. היה שטח במחלוקת שעבר כולו לידי לבנון. הממשלה נכנעה ללחץ. ממצב שהוויכוח נסב סביב 45 עד 55 אחוזים מהשטח, הגענו למצב שהעברנו 100 אחוזים מהשטח. ההחלטה הזו הייתה מדינית ולא ביטחונית, ומגיעה חודש לפני בחירות". קיש סבור שאיומי חיזבאללה על אסדת כריש הביאו לחתימה על ההסכם: "לפיד הצליח ליפול לשבי השקרים של חיזבאללה. ברגע שהם שלחו את המל"ט נגד אסדת כריש - הייתה התקפלות מוחלטת של הממשלה בהסכם הזה".
2 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי יואב קיש
אורנה ברביבאי יואב קיש
ברביבאי: "הסכם היסטורי". קיש: "תקדים גרוע"
(צילום: הדא יואביאן, אבי מועלם)
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, AFP
יאיר לפיד, AFP
"ראייה אסטרטגית רחבה". לפיד ואסדת כריש
(צילום: ניב מוסמן, לע״מ)
ח"כ קיש התייחס גם להחלטת בג"ץ לפסול את העתירות נגד התמודדות עידית סילמן ועמיחי שיקלי במפלגתו, ואמר כי "אנחנו לא מתכננים להרוס את בית המשפט העליון, אבל מתכננים לתקן את הליקויים ולהחזיר את אמון הציבור בפרקליטות ובמערכת המשפט. זה דבר שהכרחי לעשות".
"הרפורמות לא באות להרוס, אלא לתקן", הוסיף. "אלו שמונעים את הרפורמות, ומונעים את התיקון - הם אלו שפוגעים במערכת המשפט, וגורמים לכך שאמון הציבור הגיע לשפל של כל הזמנים. נעשה זאת ביישום שכל ובאחריות לטובת המערכת. החלטת בג"ץ הייתה נכונה".
בניגוד לח"כ קיש, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מיש עתיד בטוחה שההסכם עם לבנון הוא "היסטורי, אסטרטגי ומשמעותי". בריאיון לאודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio הבוקר היא אמרה שההסכם "מבטא היטב את הצרכים האסטרטגיים של המדינה. ברגע שלבנון תאשר אותו פורמלית, נדון בו בממשלה, והוא יוצג לציבור ולכנסת".
לדבריה, "ראש הממשלה לפיד, בשיתוף פעולה מלא עם כוחות הביטחון ובתיווך אמריקני, התעקש על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלנו. כשלבנון חזרה בה בשבוע שעבר מהסיכום העקרוני, העביר רה"מ שאין בכוונתו לחזור מהסיכום המקורי. אין מילים שיכולות לתאר את חשיבות ההסכם הזה, מכל היבט שהוא". על טענות מפלגות באופוזיציה שההסכם מהווה כניעה לנסראללה וחיזבאללה, השיבה השרה: "אנחנו חותמים על ההסכם למרות הפחדות חיזבאללה. אין כאן התפשרות על ההקשרים הביטחוניים, ובטח לא עם נסראללה".
"כשמגיעים להסכם היסטורי שכזה, אתה מבין שיש משמעות להחלטות. משיחה אישית עם רה"מ ועם גורמים במערכת הביטחון אני יכולה לומר שיש כאן הסכם שמבטא את הצרכים האסטרטגיים של המדינה", הוסיפה. על הביקורת סביב חתימת ההסכם בתקופת בחירות אמרה: "יצאנו גם למבצע 'עלות השחר' בעזה, שנוהל באופן מופתי, תקופה לא ארוכה לפני הבחירות. מישהו שאל 'למה'? היה צורך מידי, והוא טופל. כך גם לגבי העניין הזה".

גם משה טור-פז מיש עתיד בטוח שההסכם עם לבנון הוא טוב, ועשוי לחזק את מפלגתו ולמצב אותה ככזאת המסוגלת להרכיב ממשלה אחרי הבחירות. בריאיון לאולפן ynet הבוקר אמר: "ראש הממשלה לפיד הראה את זה במבצע בעזה וגם בהסכם ההיסטורי שהוא מביא עכשיו עם לבנון".
טור פז הוסיף כי הוא "חשוף לחלק מהחומרים בוועדת החוץ והביטחון", וכי "מדובר במהלכים היסטוריים. יש כאן ראייה אסטרטגית רחבה לטובת המדינה, וכך אנחנו רוצים לראות את ישראל מתנהלת בארבע השנים הקרובות". על שותפויות אפשריות עם המפלגות החרדיות לאחר הבחירות אמר: "אנחנו שומעים את הקולות הפנימיים גם בליכוד וגם אצל החרדים - נראה מפלגות עומדות בתור ונכנסות למו"מ איתנו. אם יהיה מדובר באפשרות הזאת, או בבחירות שישיות - כולם יבינו שטובת המדינה היא הקמת ממשלה יציבה. תהיה לנו קואליציה חזקה וגדולה יותר מזו שהייתה".