יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו (הליכוד) תקף הערב (שלישי) בחריפות את ראש הממשלה יאיר לפיד (יש עתיד) בעקבות הסכם הגבול הימי שמסתמן בין ישראל ולבנון. "במשך למעלה מעשור הממשלות בראשותי לא נכנעו לאיומים של נסראללה - ולא קיבלנו מלחמה. עד שהגיע לפיד", אמר נתניהו בנאום מצולם בעמוד הפייסבוק שלו.
נתניהו אמר עוד: "תוך שלושה חודשים לפיד נכנע כניעה מוחלטת לכל הדרישות של חיזבאללה. ביום שבו נכנס לפיד ללשכת ראש הממשלה, שיגר נסראללה מל"טים לאסדת גז בשטחנו - דבר שהוא לא העז לעשות תחת הממשלות בראשותי. הוא איים על לפיד: 'בכוח הנשק אחייב את ישראל להיכנע במשא ומתן'. לפיד נבהל - ונכנע.
"לפיד שהתנגד למתווה הגז שחבריי ואני הבאנו לטובת אזרחי ישראל - מתווה שהפך את ישראל למעצמת גז עולמית - עכשיו ממהר להוציא את הגז מהמים לטובת חיזבאללה. ואיך לפיד מנסה להצדיק את הכניעה? הוא אומר שהיא נדרשת על מנת להוציא את הגז מכריש. אני רוצה להזכיר ללפיד שמאגר כריש נמצא בעומק השטח שלנו, שעבודות הפיתוח שם התחילו לפני חמש שנים, ושמעולם לא חלמנו לבקש רשות מנסראללה כדי להפעיל אותו".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אסדת כריש ביבי בנימין נתניהו
יאיר לפיד אסדת כריש ביבי בנימין נתניהו
ראש הממשלה לפיד ויו"ר האופוזיציה נתניהו
(צילום: AFP, אוליבייה פיטוסי, יואב דודקביץ')
לסיכום דבריו אמר נתניהו: "זה איננו הסכם היסטורי, זוהי כניעה היסטורית - מכירת חיסול של לפיד. מי שנכנע כך לחיזבאללה לא יכול להיות ראש ממשלה. מול צבר האיומים שישראל ניצבת בפניו, המשוואה החדשה שיצר לפיד, לפיה איומים נענים בכניעה, היא סכנה אסטרטגית לביטחון ישראל. חבריי ואני פעלנו אחרת. לא נכנענו לאיומים, הוצאנו את הגז מהים, והבאנו את העשור הביטחוני השקט ביותר בתולדות ישראל".
בתגובה לדברי נתניהו נמסר מ"יש עתיד": "שוב נתניהו בוחר לצאת לתקשורת ולדקלם את מסריו של נסראללה. יו"ר האופוזיציה למדינה שהיה תומך נלהב בהסכם הפך למתנגד קולני רק כי לא הצליח להשיג אותו בעצמו. המלצה לנתניהו - שים את האינטרס האישי בצד, תקשיב לראשי מערכת הביטחון שתומכים פה אחד בהסכם ופרגן לרה"מ לפיד שמביא תוצאות לאזרחים".
מועמד הליכוד, סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה, אמר בריאיון לתוכנית של דודו ארז ויואב רבינוביץ ב-ynet radio כי "בהסכם ניתן להגיע לפשרה ואני מבין את הצורך בפשרות - אבל אין מצב שאתה נכנע כשאתה מאוים על ידי החיזבאללה. במזרח התיכון צריך מנהיג חזק, ולפיד עשה את הדבר הכי קל - הוא נכנע".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שרת הפנים שקד
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי אם אישור ההסכם עם לבנון לא יובא לאישור הכנסת אלא רק יונח לעיונה, היא תצביע בממשלה נגדו. לדברי שקד, "כל הסכם משמעותי בדורות האחרונים הובא לאישור הכנסת מתוך הבנה שבנושאים משמעותיים צריך לחזור אל הריבון. קל וחומר בסיטואציה של ממשלה ללא אמון כנסת".
מוקדם יותר היום הודיעו בירושלים ובביירות כי שתי המדינות מאשרות את הטיוטה הסופית שהעבירה ארצות הברית להסכם הגבול הימי. תחילה הודיע נשיא לבנון מישל עאון על אישור הטיוטה וציין כי מדובר בהסכם טוב לארצו. לדבריו, "ההסכם עונה על הדרישות שהיו במרכז הדיונים בחודשים האחרונים. השיחות נמשכו שעות ארוכות, והמשא ומתן היה קשה ומורכב".
לדברי עאון, "הנוסח שומר על זכויותיה של לבנון על משאבי הטבע שלה, וכל זה בתזמון חשוב עבור הלבנונים (ברקע המשבר הכלכלי הקשה במדינה). אני מקווה שנוכל להכריז על ההסכם באופן רשמי בקרוב". בנוסף, בכירים לבנונים אמרו כי ארגון חיזבאללה הודיע שלא יתנגד להסכם.

אחרי האישור הלבנוני, גם ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע על אישור ההסכם. "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון", אמר לפיד. מלשכתו של ראש הממשלה נמסר כי טיוטת ההסכם עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי. מחר יכנס לפיד את הקבינט המדיני-ביטחוני ב-11:00 כדי להציג לו את ההסכם, ולאחר מכן ההסכם יובא גם לממשלה בשעה 13:30.
מטרת כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני מחר נועדה לעגן את הדברים מכל הצדדים אחרי שדנו בנושא ביום חמישי האחרון. לא תהיה הצבעה בקבינט ומיד לאחר מכן תתקיים ישיבת הממשלה המיוחדת שבה יצביעו על ההסכם. לאחר אישור ההסכם בממשלה ההסכם יפורסם, אבל עוד היום ייחשפו עוד פרטים ממנו.
מיד לאחר האישור בממשלה יונח ההסכם על שולחן הכנסת לדיון ציבורי, הליך שנמשך שבועיים. לא יידרש אישור של הכנסת ולפי לוחות הזמנים, אם אכן ההסכם יונח מחר הליך האישור יסתיים לפני הבחירות. עם זאת, עתירות שיוגשו לבג"ץ צפויות לעכב את התהליך: בליכוד שוקלים לעתור, ויו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, כבר הודיע שיעשה זאת. לטענתו, ההסכם לא חוקי מכיוון שמאשרת אותו ממשלת מעבר ערב בחירות.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון קיבל את ההסכם
ראש ממשלת לבנון קיבל את ההסכם
ראש ממשלת לבנון מיקאתי קיבל לידיו את ההסכם
לפי ההערכה, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט לא ישתמש בזכות הווטו שלו למנוע הצבעה על ההסכם. לגבי אופי ההצבעה של בנט, השיקול הביטחוני יהיה המכריע עבורו. בנט יחליט לאחר שיראה את ההסכם הסופי וישמע את כל גופי הביטחון. בישיבת הקבינט האחרונה בנט אמר שטוב היה אילו ההכרעה תהיה אחרי הבחירות אבל רק אם זה אפשרי.
ההסכם מסדיר את הגבול הימי שישראל קבעה, שעובר ממערב לראש הנקרה ולאורך 5 ק"מ עם רצועת מצופים שפרסה בעבר, והוא יקבל לראשונה הכרה בינלאומית. בנוסף, מאגר הגז קאנא - שרובו במים הכלכליים של לבנון ומקצתו במים הכלכליים של ישראל - יהיה כולו של לבנון, אך ישראל תקבל ממנו תמלוגים. במערכת הביטחון אמרו שההסכם יביא ליציבות באזור, ושהוא עונה לכל דרישותיה הביטחוניות של ישראל - כשמנגד באופוזיציה טוענים שנעשו ויתורים גדולים מדי ללבנון.
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הציגה בשבוע שעבר את הפרוצדורה שנותרה באופן כללי, ואמרה כי ההסכם יצטרך לעלות לאישור בפורום ממשלתי, ובהמשך להיות מוצג להערות הכנסת למשך שבועיים. בהרב-מיארה, שהדגישה את סדר הזמנים הלחוץ, הציגה אפשרות נוספת, והיא להביא את ההסכם להצבעה מיידית בכנסת - שם הוא צפוי להיתקל בהתנגדות הליכוד, שלטענת הקואליציה אינה עניינית.