יום הבחירות כבר כאן, והאווירה ברחבי הארץ מורגשת היטב. למרות הגשם שיורד לסירוגין, בין היתר בתל אביב, בני ברק ופתח תקווה, נראה כי עד כה הציבור יוצא לקלפיות, ואחוז ההצבעה נכון לשעה 12:00 עומד על כ-28.4%, גבוה יותר ב-3% מהבחירות הקודמות ולמעשה הנתון הכי גבוה מאז 1999. כמה מצביעים שוחחו עם ynet מחוץ לקלפיות, וסיפרו על תחושותיהם ועל הרצון העמוק שלהם לא לחזור ולהצביע בתקופה הקרובה.
850 בחירות 2022 דקה אחר דקה
רובי כץ, המצביע הראשון בקלפי בתיכון לאומנויות בירושלים, אמר כי היה לו חשוב להגיע בשעה מוקדמת מכיוון ש"אחר הצהריים ובערב יש יותר לחץ בקלפיות ועומדים בתור, ואז לפעמים מוותרים". לדבריו, "בעיניי זו לא רק זכות אלא גם חובה, ואני שמח שהצבעתי - בכל פעם שתהיה מערכת בחירות אני אבוא". עם זאת, הוא ציין כי לדעתו "הפתרון הוא לא לעשות מערכת בחירות כל שנה, אלא לעשות איזשהו שינוי בשיטת הממשל - שתהיה הכרעה ברורה".
5 צפייה בגלריה
גשם ברחבי הארץ ביום הבחירות
גשם ברחבי הארץ ביום הבחירות
גשם בבני ברק, היום
(צילום: נדב אבס, רועי רובינשטיין, רענן בן צור)
5 צפייה בגלריה
גשם ברחבי הארץ ביום הבחירות
גשם ברחבי הארץ ביום הבחירות
גשם בתל אביב
(צילום: נדב אבס, רועי רובינשטיין, רענן בן צור)
גם ארבל אשת, שהגיע במיוחד מהולנד להצביע בירושלים, מיואש גם הוא מרצף מערכות הבחירות: "זה חסר היגיון לחלוטין, ולא נראה שזה יסתיים מתישהו. זאת אומרת אולי זה יסתיים ותקום ממשלה, אבל בעוד שנה היא תקרוס מעצמה. צריך לשנות את השיטה ולעשות צעדים דרסטיים".
למרות התסכול, אשת ציין כי "אני בכל מקרה מגיע להצביע. ההולנדים נוהרים לקלפיות". הוא סיפר כי "אני עצמאי בהולנד אז אני עושה לעצמי שבוע חופש מזה", והוסיף: "אני רוצה לפנות בקריאה נרגשת לוועדת הבחירות - אם אפשר לארגן את הבחירות הבאות למרץ-אפריל, זה יושב לי פיקס, ואם זה נחבר את זה לפסח זה בכלל יכול להיות מעולה".
5 צפייה בגלריה
רובי כץ
רובי כץ
"בכל פעם שיהיו בחירות אני אבוא". רובי כץ
אריה מכליס הצביע בקלפי שבו הצביע גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ביישוב נוקדים, וגם הוא שיתף בתחושת המיאוס. "מקווה שלא נלך להצביע עוד פעם כל חצי שנה, ושתהיה ממשלה יותר יציבה לתקופה יותר ארוכה", אמר. "זה יהיה לטובתנו. ההוצאות על הבחירות זה כסף שלנו מהמיסים שאנחנו משלמים".
שיחות על פוליטיקה לא מתנהלות היום רק בקלפיות. לאור העובדה שיום הבחירות הוא יום שבתון, ניתן להיתקל בשיחות ערות שכאלו גם בפרלמנטים בבתי הקפה השונים. בבית הקפה "דובשנית", ברחוב הפלמ"ח בירושלים, שבו מילצר בנו של נתניהו אבנר ולפעמים מוגדר כבית הקפה של משפחת נתניהו, יש הרבה פרלמנטים.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הקפה מגדניה דובשנית בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הקפה מגדניה דובשנית בירושלים
נתניהו בבית הקפה "דובשנית" ב-2019. מוגדר לפעמים בתור בית הקפה של המשפחה
(צילום: עמית שאבי)
ניסים בן עתר, שמגדיר את עצמו כ"מצביע ליכוד בגאווה", סיפר איך בפרלמנט שלו "אנחנו יושבים בשולחן שממש מייצג את הציבור - חצי ימניים וחצי שמאלנים. קודם כל אנחנו מכבדים". אחד היושבים בשולחן סיפר כי "אני תמיד הייתי במרכז-ימין, ואז נהפכתי לשמאלן. אני לצערי הצבעתי ללפיד כי לא מצאתי בפתקים את גנץ והיה כבר תור. זאת האמת". ניסים הגיב לכך ואמר: "עם כל הכבוד, השמאל הוא מבולבל היום".
יש לציין שוועדת הבחירות המרכזית לא הביעה חשש מפגיעה באחוז ההצבעה בעקבות הגשם, מאחר שכלל הקלפיות נמצאות במבנים מקורים, ובהם בתי ספר ומתנ"סים. גם קלפיות "הצבע וסע", בהן מצביעים חולי קורונה, מוצבות באוהלים אטומים, והגשם לא אמור לחדור אליהם. להערכת הוועדה, החורף הישראלי הוא לא זה שימנע ממי שרוצה להצביע לממש את זכאותו.
גם נתוני עבר שפורסמו באתר השירות המטאורולוגי תואמים את אותה הערכה של ועדת הבחירות המרכזית. הבחירות לכנסת הראשונה התרחשו ביום חורפי וגשום בינואר 1949 וזכו לשיעור ההצבעה הגבוה ביותר עד כה - 87%. לעומת זאת, הבחירות לכנסת השנייה התקיימו ביום קיץ ביולי 1951 וזכו לשיעור ההצבעה של 75% - נמוך מכל מערכות הבחירות שהתקיימו עד שנת 2000. בכל מקרה, גשם בבחירות הוא אירוע נדיר יחסית. בעשור האחרון הבחירות (הרבות) שהתקיימו נערכו ברובן במרץ-אפריל ובספטמבר.
אבל עם כל הכבוד לפוליטיקה, ביום הבחירות עם ישראל לא רק בוחר - אלא גם קונה. לפי נתוני חברת "שירותי בנק אוטומטיים" (שב"א), הוצאות הישראלים בכרטיסי האשראי בין השעות 7:00 ו-12:00 היו גדולות ב-38% מההוצאות בחירות הקודמות באותן השעות. עד כה הרכישות הסתכמו בכ-397 מיליון שקלים, ואילו בבחירות בשנה שעברה הסכום עמד על כ-288 מיליון שקלים.