שר התרבות חילי טרופר תקף בריאיון לתוכניתם של מורן אזולאי וקובי בורנשטיין ב-ynet radio את מי שהכריז על עצמו כמועמד לתפקיד שר הביטחון, ואומר כי הרצון של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לקבל את התיק הוא "מגלומני". טרופר מהמחנה הממלכתי אמר: "הייתי רוצה שהאנשים יהיו קצת יותר צנועים ושלא יקפצו כל כך גבוה בתחומים שהם לא מבינים, בוודאי כשיש את בני גנץ המנוסה".
טרופר נשאל אם הוא מצליח לישון היטב בלילה בתקופה ביטחונית כה מתוחה, והשיב כי "כשאתה אזרח ישראל קשה לישון טוב בלילה. זה לא שאני מודאג שלא נעמוד בזה, כי ישראל עמדה בפני אתגרים רציניים וגדולים יותר. היום אנחנו יכולים להיכנס גם לכל מקום, זה לא אותו מצב כמו בחומת מגן שעשרות אזרחים נרצחים".
2 צפייה בגלריה
טרופר וסמוטריץ'. "לא שירת יום אחד בצבא"
טרופר וסמוטריץ'. "לא שירת יום אחד בצבא"
טרופר וסמוטריץ'. "לא שירת יום אחד בצבא"
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
טרופר הדגיש כי "שר הביטחון בני גנץ מנהל את האירוע בצורה נבונה, אין מקום שצה"ל לא נכנס אליו ומצד שני אנחנו מנסים למנוע התקוממות עממית רחבה של העם הפלסטיני", והכחיש את הדיווחים על הצעת חנינה למיליציית "גוב האריות" תמורת הנחת הנשק. "אנחנו לא מעניקים חנינה למחבלים", אמר טרופר. "בסוף נדע לשים עם כולם את הדין. הייתי בעבר לוחם, חיפשו מחבלים, לפעמים זה לוקח שעה ולפעמים תקופה ארוכה. צריכים התמדה, עקשנות ואת כל האמצעים כדי לתת שקט למדינת ישראל. בסוף אני בטוח שנגיע לכולם".
שר התרבות התייחס גם לדבריו של הרמטכ"ל לשעבר והמועמד בהווה במפלגתו, גדי איזנקוט, שאמר כי ישראל צריכה לחתור להסדר כדי להתמודד עם המצב הנפיץ - ואמר: "בסוף אנחנו מבינים שאי אפשר באמת לסמוך על הצד השני. הכל אשליות. לכן באים גנץ ואיזנקוט, אולי האנשים המנוסים ביותר, ומנסים להביא לצמצום הסכסוך ולא לסיום הסכסוך".
אולי עדיף להגיד שאין פתרון יצירתי הנראה לעין. "נכון. בעתיד הקרוב אין פתרון שנראה לעין. אזרחי ישראל מבינים שאדם שיעלה לשלטון ויפתור את כל הדבר הזה מוכר להם אשליות. גנץ ואיזנקוט לא מדברים על פתרון הסכסוך מאפס למאה, אלא מדברים על בעיות נקודתיות שניתן לגעת בהן. להגביר את המשילות, לספק פתרונות כלכליים, יש שורה ארוכה של פעולות שאנחנו רוצים לעשות".
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
גנץ ואיזנקוט. "היו שם במשך 40 שנה"
(צילום: קונטקט)
אז כשמאשימים אתכם ביד רופסת זה יותר פוליטי? "בוודאי, וזה גם חסר אחריות. יש כאלה שמאשימים אותנו שלא שירתו יום אחד בצבא".
כמו מי? סמוטריץ'? "אלו אנשים שלא עמדו בלחץ, לא עברו מורכבות של אירוע. בתחום הביטחון, ישראל ראויה למנהיג הכי טוב ומנוסה, והיא חשובה לנו מדי בשביל שנתפשר. גנץ ואיזנקוט היו שם במשך 40 שנה. לכן כל הפופוליזם שאומר 'קדימה כנסו בהם' לא באמת ראוי לדיון. צה"ל תוקף כיום כפי שלא עשה זמן רב. עושים את זה בשיקול דעת וחשיבה".
טרופר נשאל לעמדתו על רצונו של סמוטריץ' לקבל את תיק הביטחון, ואמר כי "יש בזה משהו די מגלומני. הייתי רוצה שהאנשים שלנו יהיו קצת יותר צנועים ושלא יקפצו כל כך גבוה בתחומים שהם לא מבינים בהם. מי אנחנו רוצים שינהל את כל האירועים האלה?".
גולדקנופף אמר לי ששר האוצר לא חייב להבין בכלכלה כי פקידי האוצר יעזרו לו, אולי פקידי הביטחון יעזרו לסמוטריץ'. "קודם כל יש לנו צבא מעולה וכולם יעזרו לכולם, אבל הנושאים האלה הרבה יותר קריטיים. אני רוצה אנשים כמו איזנקוט וגנץ בבור ולא אנשים בלי שום ניסיון".
אתמול היה כנס נשים של הליכוד שהובילה שרה נתניהו. היא אמרה שם שאם הצד השני יקים ממשלה זו תהיה ממשלה שנשלטת על-ידי טיבי ועודה, במילים אחרות היא אומרת שזה סוף המדינה היהודית. "אני לא יודע למי היא מתכוונת בצד השני, אולי לפיד. גנץ אמר מפורשות שלא נקים ממשלה שנשענת על עודה וטיבי... פוליטית לא יהיה דבר כזה".
טרופר הוסיף בעניין ההאשמה בעניין המדינה היהודית כי "מה שמדהים זה שהאנשים שזועקים את הדאגה לזהות היהודית של המדינה הם אלה שמלבים שנאה. יהדות ושנאה לא הולכות ביחד. מי שאומר שבית הכנסת שלו יהיה סגור מפני זה שחושב אחרת ממנו - הוא זה שמבזה את היהדות. מי שמפרסם פוסט ולועג למי שלקחה ילד בפונדקאות מבזה את היהדות. אני לא מכיר יהדות של שנאה וביזוי. אני מכיר יהדות שיש בה ואהבת לרעתך כמוך".
פורסם לראשונה: 11:07, 20.10.22