3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
"אותך שמעתי מספיק". עימות בין שרי מרצ בישיבת הממשלה
(צילום: יואב דודקביץ)
עימות פנים-מפלגתי בישיבת הממשלה, שעלה לטונים גבוהים: שר הבריאות ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ לשעבר, הציג הבוקר (ראשון) בפני שרי הממשלה את ההחלטה לתקצב את בית החולים האנגלי בנצרת. השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', תקף את הורוביץ על ההחלטה שהציג ודיבר כלפיו בזלזול: "ההחלטה הזאת בסדר, אבל היא לא מספיקה". במסגרת ההחלטה, תינתן תוספת תקציבית של 25 מליון שקל לחיזוק בתי החולים בנצרת.
פריג' אפילו הזכיר את שמה של ג'ידא רינוואי זועבי, שדרשה את ההחלטה עוד קודם ולאחר מכן כידוע היוותה מכשול לקואליציה. כעת, לאחר פיזור הכנסת, ההחלטה אושרה על ידי הממשלה. אחד השרים העיר: "זו בעיה שלה שהחליטה לפרוש". הורוביץ לא אהב את ההתקפה של פריג', ולפי גורמים שנכחו בחדר נראה שנעלב ממנו.
לאחר מכן המשיך להציג את ההחלטה, הסביר שהכסף לתפעול השוטף של בית החולים יועבר במסגרת העברה תקציבית אחרת, ואת הדברים אמר תוך שהרים את קולו. פריג' קטא את דבריו ואמר: "טוב, אותך שמעתי מספיק במשך שנתיים. נו, תנו לי לזמר". השרים בחדר ישיבת הממשלה החליפו מבטים נבוכים.
3 צפייה בגלריה
מחאת הצוותים הרפואיים על סגירת חדר המיון בבית החולים האנגלי בעקבות משבר תקציבי קשה
מחאת הצוותים הרפואיים על סגירת חדר המיון בבית החולים האנגלי בעקבות משבר תקציבי קשה
המחאה בבית החולים בנצרת, בשבוע שעבר
שרים שהשתתפו בדיון אומרים כי פריג' לא ידע ולא הבין על מה ההחלטה שעברה וראש הממשלה יאיר לפיד הסביר לו שהכסף שהוא מדבר עליו בכלל אמור לעבור בהחלטה אחרת. היא תלויה באישור ועדת הכספים בכנסת, ובאישור האופוזיציה (ועדת הסכמות) לכנס אותה בעת פגרת הבחירות.
בשבוע שעבר דווח על החרפת המשבר בבית החולים האנגלי בנצרת, שם המשיכו העובדים בצעדי מחאה בתגובה לאי-עמידה של המדינה בהתחייבויותיה לתקצוב המוסד הרפואי שנקלע בשל כך לגירעון של כ-30 מיליון שקלים.
המשבר התקציבי של בית החולים, שלא נתמך באופן מלא על-ידי המדינה מאחר שאינו ממשלתי, הוביל לכך שמשכורת חודש אוגוסט טרם הועברה לעובדים. בעקבות כך הוכרזו צעדי מחאה ובכללם סגירת חדר המיון והפסקת פעילות חדרי הניתוח והמרפאות וקבלת מטופלים חדשים.
כבר לפני כשבוע וחצי נכנס בית החולים לפעילות במתכונת שבת, והעובדים אף הפגינו מול ביתו של ראש הממשלה יאיר לפיד בתל אביב. הנהלת המוסד הרפואי הזהירה לפני יותר משנה את משרד הבריאות ואת משרד האוצר כי יש להשלים את תקצובו כדי לאפשר את פעילותו בצורה מיטבית.

"הפלסטינים לא מעניינים"

העימות בין הורוביץ' ופריג' לא היה היחיד בישיבת הממשלה האחרונה שלפני ראש השנה, שנפתחה בצורה חגיגית עם הרמת כוסית. שרת התחבורה מרב מיכאלי התעמתה עם השרים יועז הנדל ואיילת שקד, עד לאחרונה שותפים פוליטיים. בדיון בממשלה על הצעת רה"מ לפיד להקים מנגנון אזורי "פורום הנגב". במסגרת ההחלטה, משרד החוץ יתכלל וירכז את עבודת המטה הנדרשת בישראל במסגרת פורום הנגב. מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז יעמוד בראש צוות ההיגוי הישראלי וייצג את ישראל בוועדת ההיגוי הבין-מדינתית.
מנכ"לי משרדי החקלאות ופיתוח הכפר, התרבות והספורט, האנרגיה, התיירות, הבריאות והביטחון, יובילו את עבודת המטה של קבוצות העבודה הישראליות, בהשתתפות המשרד לשיתוף פעולה אזורי ומשרדי הכלכלה והאוצר. החלטת הממשלה ממסדת את אופן פעולת הפורום, לטובת קידום מטרות היוזמה: יציבות וביטחון אזורי, הובלת שיתוף פעולה מדיני, כלכלי, וקשרי עם-לעם בין המדינות החברות ולמען רווחת עמי האזור. פורום הנגב יפעל על בסיס שש קבוצות עבודה בין-מדינתיות בתחומי ביטחון מזון ומים, אנרגיה, תיירות, בריאות, חינוך וסובלנות, וביטחון אזורי.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מיכאלי: "קידום היחסים עם מדינות המפרץ - לא במקום הפלסטינים". שקד: "לא מעניינים"
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
לפיד אמר בפתח ישיבת הממשלה: "החלטה הממשלה ממסדת ומתקצבת את קבוצות העבודה של פורום הנגב, אותו הקמנו השנה יחד עם ארצות הברית, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים. קבוצות העבודה האלה יוצרות חיבורים כלכליים וביטחוניים שלפני שנים ספורות לא יכולנו אפילו לחלום עליהם. אנחנו עובדים יחד על מיזמים של פוד-טק, מים, אנרגיה, תיירות, אקלים, מעמיקים את הסחר בין המדינות שלנו, ומנהלים דיאלוג שמחזק את ביטחון ישראל".
השרה מרב מיכאלי בירכה על ההחלטה, אך ציינה כי "צריך לזכור שכל הנושאים האלה לא באים במקום הסדר מדיני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שבלעדיו עתידה של ישראל בסכנה. חשוב למנף את הקשר המצוין עם השותפים לקידום פתרון מדיני לסכסוך".
הנדל ושקד טענו כי "הפלסטינים לא מעניינים אף אחד", ושרת הפנים אף תהתה: "למה לקשור לזה את הפלסטינים, זה בכלל לא מעניין את האמירותים". רק ביום חמישי האחרון אמר שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד, שמבקר בישראל, כי "חייבים לפתור את הבעיה הפלסטינית". מיכאלי השיבה לטענת השניים ואמרה כי "השאלה היא לא האם זה מעניין אותם, אלא מה האינטרס הישראלי. ישראל צריכה לפעול לפי האינטרס שלנו".