3 צפייה בגלריה
מטה מרצ
מטה מרצ
מטה מרצ בליל הבחירות
(צילום: קובי קואנקס)
לראשונה מאז שנוסדה בשנת 1992, מפלגת מרצ מחוץ לכנסת: ספירת המעטפות הכפולות לקראת סיום, וכבר ניתן כבר לקבוע בוודאות שהסמן השמאלי ביותר בקואליציה יישאר מחוץ לכנסת ה-25. שיעור הקולות שבו זכתה מפלגת השמאל הוא כ-3.16%, ואילו אחוז החסימה עומד על 3.25%. למעשה, למפלגה היו דרושים כ-5,000 קולות כדי לעבור את אחוז החסימה - ומדובר במכה גדולה עבור מחנה המרכז-שמאל, שאיבד כתוצאה מכך כ-150 אלף קולות. כצפוי, גם בל"ד לא תהיה בכנסת לראשונה זה זמן רב.

בחירות 2022 - כתבות נוספות

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מסרה אחר הצהריים התייחסות מפורטת לתוצאות המאכזבות - והודתה כי "תוצאות הבחירות הן אסון למרצ, אסון למדינה, וכן, גם אסון אישי לי". לדבריה, "כמה ימים לפני הבחירות, כשידעתי כבר שהסכנה למרצ גדולה ומוחשית, חלף לי בדיוק הסיוט הזה בראש. של כנסת שתהיה ריקה ממרצ. שהמפלגה של כהנא בתוך הכנסת, וזו של אלוני ושריד - לא".
גלאון טענה שלאור החשש בחרה לחזור לפוליטיקה, דחפה לאיחוד עם העבודה, והוסיפה שבימים האחרונים התריע כמה פעמים בפני יאיר לפיד ואנשיו שהם "משחקים באש". לטענתה, "הבוחרים שלנו קנו את קמפיין 'המפלגה הגדולה' והעדיפו לחזק את יאיר לפיד מול ביבי. בגלל שלקחתי על עצמי את המשימה הזאת, אני רוצה להגיד את זה הכי ברור - האחריות היא כמובן גם עלי".
גלאון הדגישה כי חרף המצב הצפוי בכנסת, בפועל מספר הקולות היה כמעט שווה בין שני הגושים. "הערכים ההומינסטים לא נעלמים בגלל 3,800 קולות שבחרו בפתק הלא נכון", טענה. "הם לא נחסמים בידי שום אחוז חסימה - אנחנו נמשיך להילחם, ובסוף ואנחנו ננצח".

במעטפות הכפולות: כמעט שוויון בין לפיד לבן גביר וסמוטריץ'

בינתיים, ספירת 460 אלף המעטפות הכפולות לקראת סיום, ונותרו כמה אלפי קולות לספור. לפי חישוב לא רשמי, שעדיין לא פורסם באתר ועדת הבחירות, גוש נתניהו ירד במנדט ל-64 מנדטים. לפי אותו חישוב, ישראל ביתנו היא שזכתה במנדט השישי על חשבון הליכוד, שירד ל-31 - ובהמשך חזר ל-32 על חשבון הציונות הדתית - ואז איבד אותו שוב ליהדות התורה שעלתה ל-8 מנדטים.
ראוי להדגיש: הקרב צמוד מאוד, והכל מתנדנד על כמה עשרות קולות בודדים, כך שהתמונה עוד עשויה להשתנות. למרות זאת, ניצחונו של נתניהו מובטח.


3 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו
יותר מ-1.1 מיליון קולות. נתניהו ורעייתו בליל הבחירות
(צילום: AFP)
הליכוד קיבל יותר מ-1.1 מיליון קולות, כ-265 אלף קולות יותר מיש עתיד. בכלל הציבור מפלגתו של יאיר לפיד קיבלה 17.8% מקולות הבוחרים, לעומת 10.6% שקיבלה הציונות הדתית. אבל במעטפות הכפולות, המתבססות בין היתר על קולות החיילים, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר קיבלו מספר קולות כמעט זהה לללפיד - וצמצמו גם את הפער מהליכוד, שהתחזק במעטפות הכפולות בעצמו.
בתוך כך, שרת התחבורה מרב מיכאלי צפויה למסור הערב הצהרה לתקשורת, לראשונה מאז המפלה בבחירות שבה ירדה המפלגה לארבעה מנדטים בלבד. מיכאלי, נזכיר, לא רק מתמודדת עם ביקורת מבית על התוצאה המאכזבת בבחירות - אלא גם עם ביקורת על כך שלא התאחדה עם מרצ.
על אף הפער הגדול יחסית הצפוי בכנסת בין מחנה נתניהו למתנגדיו, בפועל הבחירות היו צמודות בהרבה. עם זאת, מאחר שמרצ (כ-150 אלף קולות) ובל"ד (כ-137 אלף קולות) לא עברו את אחוז החסימה, נשרפו קולות רבים עבור מתנגדי נתניהו. על כך ספג גם ראש הממשלה יאיר לפיד ביקורת גדולה מצד מרצ והעבודה, שכן בזמן שהן נאבקו לעבור את אחוז החסימה - יש עתיד בראשותו זכתה לכ-840 אלף קולות. "הוא פעל ביהירות, והכל קרס ברגע האמת", טענו במחנה המרכז-שמאל.
3 צפייה בגלריה
הכרזת תוצאות פריימריז מרצ
הכרזת תוצאות פריימריז מרצ
"לא בכל דבר שעושים מצליחים". אנשי מרצ אחרי הפריימריז
(צילום: יריב כץ)
ח"כ מוסי רז ממרצ אמר בצהריים ל-ynet radio כי "התחושות לא פשוטות והתוצאות באמת מאכזבות. חשבתי שיש חשש אמיתי, אבל אם היו נותנים לי להמר הייתי מהמר שכן נעבור את אחוז החסימה. חצי מהציבור הצביע נגד הממשלה הזו. יש לה רוב אלקטורלי של 65 מנדטים בגלל אחוז החסימה ההזוי והלא-דמוקרטי. בכל מקרה זו השיטה וצריך להתמודד עם תוצאותיה. לא מציע לשנות את השיטה".
לדברי רז, "ב-2009 הייתה לנו תוצאה גרוע מזו, כשקיבלנו 3%. אז לא היה אחוז החסימה הלא-דמוקרטי הזה. אני כמובן לא מאשים את אחוז החסימה שצריך כמובן להוריד אותו. לא בכל דבר שעושים מצליחים, ואני חושב שלא הצלחנו מספיק לשכנע בעמדות שלנו. יש יותר דור צעיר דתי. יש לנו גם בעיה עם השמאל העולמי, זה נובע מהמיאוס מהסוציאל-דמוקרטיה".
חלוקת המנדטים הנוכחית מעניקה לגוש נתניהו 64 מנדטים, לגוש הקואליציה היוצאת 51 מנדטים ולחד"ש-תע"ל 5. על פי החלוקה הנוכחית, שעדיין קיים סיכוי קטן שתשתנה, הליכוד יקבל 31 מנדטים, יש עתיד תקבל 24 מנדטים, הציונות הדתית 14, המחנה הממלכתי 12, ש"ס 11, יהדות התורה 8, רע"מ 5, ישראל ביתנו 6, חד"ש-תע"ל 5 והעבודה 4.