הפיצול ברשימה המשותפת, שם עד לרגע האחרון נראה כי הדברים היו כבר סגורים, עשוי להכריע את הבחירות הקרובות. ח"כ סאמי אבו שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד, שהתפצלה ותרוץ בנפרד, תקף הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet את חבריו לשעבר: "טיבי ועודה עשו תרגיל עם לפיד להוציא אותנו מהמערכת הפוליטית, אבל הם קיבלו את התוצאה ההפוכה". בישראל ביתנו הגישו בקשה לפתיחת הליך פסילת היו"ר: "סכנה קיומית למדינת ישראל".
"עשינו כל מה שאפשר כדי לשמר את הרשימה המשותפת, כבר היה לנו הסכם חתום שהסדיר את עניין הרוטציה. מי שרצה לעשות שינויים ברגע האחרון היו חד"ש", הסביר אבו שחאדה. "אנחנו הסכמנו לשינויים, והסכמנו גם לבוררות בינינו". אבו שחאדה בטוח כי חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי רקמו מזימה עם ראש הממשלה יאיר לפיד: "היה תרגיל מסריח של שלושתם, להוציא את בל"ד מהמערכת הפוליטית. הם קיבלו את התוצאה ההפוכה".
3 צפייה בגלריה
הגשת רשימות סופיות לבחירות
הגשת רשימות סופיות לבחירות
"אנחנו רצים עד הסוף, לא מתרגשים מהסקרים". אבו שחאדה
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
3 צפייה בגלריה
לפיד, עודה וטיבי
לפיד, עודה וטיבי
"היה תרגיל מסריח של שלושתם, להוציא את בל"ד מהמערכת הפוליטית". טיבי, לפיד ועודה, ארכיון
אבו שחאדה טען כי "שמענו את זה ישירות מאנשיו של לפיד. היו שיחות בין עודה ללפיד, והם רואים אותו יותר קרוב אליהם כנראה". הוא הוסיף כי "טיבי ועודה קיבלו החלטה להוציא את בל"ד מהמשותפת וללכת לבד, אבל בצורה שלא מאפשרת לנו לרוץ לבד. לא הייתה להם היושרה להחזיר לנו את הניירת שהייתה אצלם. הם פשוט השאירו אותה שם, ואם לא היה לי עותק - לא הייתה בל"ד".
על האפשרות שלפיד ויש עתיד יגישו בקשה לבית המשפט העליון לפסול את בל"ד השיב אבו שחאדה כי "אנחנו תמיד מוכנים לאפשרות הזאת. היסטורית היה ניסיון לפסול את בל"ד והיינו כבר בבית המשפט העליון, ואז השופט אמר לעותרים 'אתם לא מצפים ממני לפסול את בל"ד בגלל שהם חותרים לשוויון מלא'".
הוא סבור כי בסופו של דבר כלל המפלגות הערביות יצליחו לעבור את אחוז החסימה: "לדעתי כולן יעברו, עם ארבעה מנדטים לכל מפלגה. הציבור שלנו הוא מאוד מגוון ויש כל מיני דעות. ברגע שכולן התאחדו, היה מי שהרגיש שהוא לא מיוצג מספיק. עכשיו כשיש שלושה זרמים פוליטיים שונים עם תפיסות עולם שונות - כל אחד יכול להרגיש שיש מישהו שיותר קרוב לדעתו, וזה יכול להרים את אחוזי ההצבעה בחברה הערבית".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נציגי מפלגתו הגישו בקשה לפסול את יו"ר בל"ד מהכנסת. ליברמן
(צילום: יונתן זינדל)
- מיותר לשאול אותך אם תרוץ עד הסוף? גם אם הסקרים יראו שאתם עומדים על שני מנדטים? "אנחנו רצים בטוח עד הסוף. אנחנו לא כל כך מתרגשים מהסקרים. בל"ד מבחינה היסטורית אף פעם לא שגשגה בסקרים. גם כשהיו מפרסמים את המדגם בלילה, אחרי הבחירות, בל"ד לא הייתה עוברת, ואז בבוקר כולם היו מופתעים".
- אולי יתברר שטיבי ועודה עשו לך טובה? "אני די מרוצה מכל מה שקרה. אני רואה את כל התמיכה והאהדה בקרב הציבור ובקרב פעילי בל"ד ולא מעט צעירים בחברה שלנו, ואני מאוד שמח. בל"ד תהיה הפתעת הבחירות".
במקביל, נציגי מפלגת ישראל ביתנו בוועדת הבחירות המרכזית, ח"כ לימור מגן תלם ומנהל הסיעה רומן גרביץ, הגישו הבוקר מכתב לחברי הוועדה כדי שיחתמו על עתירה לפסילת יו"ר רשימת בל"ד מהתמודדות בבחירות לכנסת. הם נימקו: "סאמי אבו שחאדה הוא סכנה קיומית למדינת ישראל. נעשה הכול על מנת שלא ישבו בכנסת אנשים שלא מכירים בכך שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ופועלים על מנת לשלול את סמלי המדינה".
הבקשה לפסילת מועמד, נסביר, מחייבת חתימות של לפחות שליש מחברי הוועדה, ולכן בקשה רשמית כזאת טרם הוגשה. במפלגה פתחו בהליך מקדמי לקראת הגשתה.
בבל"ד הגיבו לבקשת ישראל ביתנו: "הניסיון להשתיק את הקול הפוליטי הלא מתפשר של סאמי אבו שחאדה על ידי הוצאתה מחוץ למשותפת ועל ידי ניסיון פסילתו על ידי ליברמן, אדריכל הממשלה של לפיד ופרויקט הטרנספר, מוכיח שהמערכת הפוליטית בישראל לא רוצה לראות את בל"ד, ורוצה להעלים את הקול הערבי הלאומי והדמוקרטי.
"אין הבדל בין ממשלת נתניהו לממשלת לפיד-ליברמן. ולכן הציבור הערבי יכריע: זו או המחנה הלאומי ומדינת כל אזרחיה בראשות סאמי אבו שחאדה או מחנה הכניעה שרוצה להמליץ על גנץ ולפיד".

קודם לכן אמרה השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד) לפני כניסתה לישיבת הממשלה, כי לדעתה "הפיצול ברשימה המשותפת הוא דבר חיובי. נראה מפלגה קיצונית כמו בל"ד יוצאת מהפוליטיקה".
לדבריה, "אנחנו צריכים לשמוח שהצדדים הפחות קיצוניים והיותר פרגמטיים יתחזקו. זה האינטרס של מדינת ישראל. הניסיון עם רע"מ היה טוב מאוד - כשהגיע מנהיג ערבי שיצא נגד האלימות, דיבר על בניית כיתות לימוד ולא על מדינה פלסטינית. ככל שהקולות האלה יתחזקו, מצבנו ישתפר".