2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אסדת כריש ביבי בנימין נתניהו
יאיר לפיד אסדת כריש ביבי בנימין נתניהו
ראש הממשלה לפיד ויו"ר האופוזיציה נתניהו
(צילום: AFP, אוליבייה פיטוסי, יואב דודקביץ')
ראש הממשלה יאיר לפיד עדכן היום (רביעי) את חברי הממשלה כי בכוונתו להזמין את יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו לתדרוך בנושא ההסכם הימי עם לבנון. 20 יום לפני הבחירות לכנסת ה-25, מנהלים השניים מאבק באופן שבו תעלה הסוגיה לסדר היום הציבורי. בעוד ראש הממשלה לפיד טוען כי מדובר בהסכם טוב לישראל, מציג נתניהו עמדה הפוכה שלפיה מדובר בהסכם כניעה.
רק אתמול תקף נתניהו בחריפות את לפיד בעקבות ההסכם המסתמן. "במשך למעלה מעשור הממשלות בראשותי לא נכנעו לאיומים של נסראללה - ולא קיבלנו מלחמה. עד שהגיע לפיד", אמר נתניהו בנאום מצולם בעמוד הפייסבוק שלו.
נתניהו אמר עוד: "תוך שלושה חודשים לפיד נכנע כניעה מוחלטת לכל הדרישות של חיזבאללה. ביום שבו נכנס לפיד ללשכת ראש הממשלה, שיגר נסראללה מל"טים לאסדת גז בשטחנו - דבר שהוא לא העז לעשות תחת הממשלות בראשותי. הוא איים על לפיד: 'בכוח הנשק אחייב את ישראל להיכנע במשא ומתן'. לפיד נבהל - ונכנע.
"זה איננו הסכם היסטורי, זוהי כניעה היסטורית - מכירת חיסול של לפיד. מי שנכנע כך לחיזבאללה לא יכול להיות ראש ממשלה. מול צבר האיומים שישראל ניצבת בפניו, המשוואה החדשה שיצר לפיד, לפיה איומים נענים בכניעה, היא סכנה אסטרטגית לביטחון ישראל. חבריי ואני פעלנו אחרת. לא נכנענו לאיומים, הוצאנו את הגז מהים, והבאנו את העשור הביטחוני השקט ביותר בתולדות ישראל".
בתגובה לדברי יו"ר האופוזיציה אמרו אתמול במפלגתו של ראש הממשלה לפיד: "שוב נתניהו בוחר לצאת לתקשורת ולדקלם את מסריו של נסראללה. יו"ר האופוזיציה למדינה שהיה תומך נלהב בהסכם הפך למתנגד קולני רק כי לא הצליח להשיג אותו בעצמו. המלצה לנתניהו - שים את האינטרס האישי בצד, תקשיב לראשי מערכת הביטחון שתומכים פה אחד בהסכם ופרגן לרה"מ לפיד שמביא תוצאות לאזרחים".
בשבוע שעבר פנתה לשכתו של שר הביטחון בני גנץ ללשכתו של נתניהו בהזמנה לתדרוך ביטחוני בקריה על רקע ההסכם המתהווה עם לבנון.

מוקדם יותר התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס לדיון על הסכם הגבול הימי עם לבנון שיעלה בהמשך להצבעה בממשלה ויוצג לחברי הכנסת. כל השרים הצביעו בעד קידום ההסכם מלבד איילת שקד שנמנעה. הפורום אמור היה להתכנס בשבועות האחרונים אך נדחה בשל סירובו של לפיד לטיוטה הלבנונית שהוגשה לאחרונה - וכעת תוצג לשרים הגרסה האחרונה שהתקבלה בשני הצדדים. מלשכת שקד נמסר: "ההצבעה שהתקיימה היום בקבינט לא הייתה הצבעה על ההסכם עצמו, אלא על הודעת ראש הממשלה בסיום ישיבת הקבינט. שקד עומדת על עמדתה כי אם ההסכם לא יובא לאישור הכנסת היא תתנגד לו".
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי וראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה הציגו לשרים את הסקירה המודיעינית המעודכנת ודיברו על הצורך הביטחוני בהסכם לצד הערכות ביטחוניות וניתוח של הנאום האחרון של חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה. כל ראשי מערכת הביטחון הציגו דעה אחידה שיש להגיע להסכם לפני 31 לאוקטובר, והדגישו שההסכם יחזק את ביטחון ישראל.
עם פרסום הטיוטה עלו מחלוקות על מעמד המים הטריטוריאליים של ישראל - שלא הוכרו ככאלה באופן רשמי עד כה - מצד מתנגדי ההסכם שטוענים כי מדובר בוויתור ללבנון. ראש הממשלה לפיד צפוי להציג לשרים כי לא מדובר בוויתור כיוון שהשטח שכביכול שייך לישראל לא היה בבעלותה - ועד לפני כמה שנים הקו הלבנוני היה דרומית אליו. בנוסף, מההסכם עולה כי לא יהיה שינוי בקו הגבול הימי ללא הסכמת הצדדים - כלומר, הכרה בקו המצופים הישראלי שאורכו 5 ק"מ כגבול הימי בין המדינות - דבר אליו התנגדה לבנון בעבר.
2 צפייה בגלריה
הקבינט המדיני ביטחוני מתכנס לדיון על הסכם אסדת הגז
הקבינט המדיני ביטחוני מתכנס לדיון על הסכם אסדת הגז
כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט החליט שלא יטיל וטו על ההסכם,ואמר כי לא מדובר ב"ניצחון היסטורי" - אך גם לא ב"הסכם כניעה". בנט ציין כי "עם כניסתי לתפקיד ראש הממשלה הנעתי תהליך מו"מ מול לבנון בעניין המים הכלכליים, וזאת מתוך רצון לייצר מציאות של אסדה מול אסדה למען אינטרסים כלכליים, ביטחוניים ואסטרטגיים נוספים של ישראל.
"לא כל מה שטוב ללבנון הוא רע ישראל, יש פעמים שאפשר להגיע למצב של רווח לשני הצדדים", אמר בנט. "ראיתי ערך בהגעה להסכם; אך לא בכל מחיר, ודאי לא תחת איומים. כעת הגיעו להסכם בתנאים ובדרך שונים ממה שתכננו, ובכל זאת, בנסיבות הנוכחיות, נכון לאשרו". רה"מ החליפי הוסיף כי "מתוך היכרות מעמיקה עם סוגיית ההסכם עם לבנון, ולאחר שלמדתי את עמדות ראשי כל ארגוני הביטחון, החלטתי לתמוך בהצבעה שתתקיים.
"אני מודע היטב למורכבות שבאישור החלטה כזאת ערב בחירות. במצב עניינים רגיל, היה עלינו לחכות עם ההחלטה לממשלה הבאה, אולם הנסיבות מחייבות לקבל החלטה כבר עכשיו, שכן אתגרי הביטחון, כפי שהוצגו על ידי כל ראשי המערכות, מייצרים חלון החלטה צר וקצר. אין מקום לא לחגיגות ניצחון ולא לזעקות שבר כאילו זו קטסטרופה. ההסכם אינו ניצחון דיפלומטי היסטורי, אך הוא גם לא הסכם כניעה נורא. מדובר בהסדרה שנדרשת, מכורח הנסיבות שנקלענו אליהן, בעיתוי בעייתי".