ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר אתמול (שישי) בריאיון לעיתון האמריקני USA TODAY כי אם יחזור ללשכת ראש הממשלה, הוא יבחן את האפשרות לספק נשק לאוקראינה. הוא הוסיף כי הוא צופה שאם יהיה ראש ממשלת ישראל שוב, יתבקש לתווך בין הצדדים. "השאלה כנראה תעלה שוב", הוא אמר, והוסיף כי התבקש לתווך בין הצדדים כשפרצה המלחמה – אך הותיר זאת לראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. מעריך: אם אבחר - אתבקש לשמש מתווך
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר הליכוד, שהשמיע השבוע תמיכה נדירה למדי במדיניות של ממשלת לפיד ביחסה למלחמה באוקראינה באומרו כי היא נוקטת "מדיניות שקולה", כלשונו, הוסיף בריאיון לעיתון האמריקני כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "מוכוון בחזונו להקמתה מחדש של אימפריה רוסית גדולה". נתניהו אמר כי "אני מקווה שיש לו עוד מחשבות לגבי זה, אבל אני לא רוצה לשחק בפסיכולוגיה. אני רוצה להיות בעמדת ראש הממשלה, לקבל את כל המידע ואחר כך להחליט על מה ואם נעשה בסכסוך הזה מעבר למה שכבר נעשה".
נתניהו מקדם בימים אלה את ספרו האוטוביוגרפי שיצא גם באנגלית. ביום שלישי האחרון, בריאיון לרשת החדשות האמריקנית MSNBC, אמר נתניהו כשנשאל על מדיניות הממשלה לגבי אוקראינה כי "אני ראש האופוזיציה ומקווה שבעוד שבועיים אחליף את הממשלה הזו – שום דבר לא בטוח – אבל בדבר הזה אני חושב שהם נוקטים במדיניות שקולה".
נתניהו הזכיר בתשובתו את קבלתם בישראל של פליטים רבים מאוקראינה, "יהודים ולא-יהודים" כלשונו, את בנייתו של בית חולים שדה בתחילת המלחמה וסיוע הומניטרי נוסף שסיפקה ישראל לקייב. בנוגע למערכות הנשק שאוקראינה מבקשת מישראל אמר נתניהו: "תמיד ישנה אפשרות, וזה קרה שוב ושוב, שנשק שאנחנו סיפקנו בשדה קרב אחד, יגיע לידיים איראניות שהשתמשו בו נגדנו".
נתניהו מתח בעבר ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בכל הנוגע למלחמת רוסיה-אוקראינה, כשברקע החשש מפגיעה ביחסים האסטרטגיים של ירושלים עם מוסקבה, ובניגוד לראש הממשלה יאיר לפיד הוא מקפיד שלא לגנות את רוסיה על הפלישה לאוקראינה.
בפגישה בשבוע שעבר עם הרב הראשי של אוקראינה, משה ראובן אסמן, הסתפק נתניהו בהבעת הזדהות עם האוקראינים: "מה שמתחולל באוקראינה זו טרגדיה נוראית, וכאשר אחזור להנהגת המדינה אעשה כל מה שביכולתי להפעיל את כל כובד משקלי וניסיוני כדי להביא קץ לטרגדיה הזאת שממררת את חייהם של תושבי אוקראינה".