ברוסיה איימו ב"הרס" היחסים, שר הביטחון מבהיר כי ישראל לא מוכרת נשק לאוקראינה – ובמקביל ראש האופוזיציה מביע תמיכה נדירה בהתנהלות הממשלה. שר הביטחון בני גנץ אמר הערב (יום ג') בריאיון לרדיו קול חי: "אני רוצה להבהיר שלא מכרנו נשק לאוקראינה, העברנו להם סיוע רפואי והומניטרי, זה צריך להיות ברור, לא מכרנו לה נשק".
דבריו של גנץ מגיעים על רקע האיום שהשמיע אתמול נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב ולפיו אם ישראל תשלח נשק לאוקראינה – היחסים בינה לבין ארצו "ייהרסו". מדבדב טען כי "נראה שישראל נערכת לשלוח נשק למשטר בקייב" והוסיף כי מהלך שכזה יהיה "צעד פזיז". אזהרתו הגיעה ככל הנראה על רקע קריאתו שלשום של שר התפוצות נחמן שי, שקרא לספק סיוע צבאי לאוקראינה בעקבות הדיווח על כך שאיראן נערכת להעביר לרוסיה טילי קרקע-קרקע בליסטיים – כשעד כה הסתפקה רק במשלוחי מל"טים.
2 צפייה בגלריה
שליש שלישים גנץ, זלנסקי ונתניהו
שליש שלישים גנץ, זלנסקי ונתניהו
גנץ, זלנסקי ונתניהו
(צילום: AP, AFP, שאול גולן)
במקביל, ושבועיים בלבד לפני הבחירות, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו השמיע הערב תמיכה נדירה למדי במדיניותה של ממשלתו של יאיר לפיד. בריאיון לרשת החדשות האמריקנית MSNBC, לצורך קידום ספרו החדש "ביבי", נשאל נתניהו על הטענות שישראל לא מסייעת מספיק לאוקראינה, והשיב: "אני ראש האופוזיציה ומקווה שבעוד שבועיים אחליף את הממשלה הזו – שום דבר לא בטוח – אבל בדבר הזה אני חושב שהם נוקטים במדיניות שקולה".
נתניהו הזכיר בתשובתו את קבלתם בישראל של פליטים רבים מאוקראינה, "יהודים ולא-יהודים" כלשונו, את בנייתו של בית חולים שדה בתחילת המלחמה וסיוע הומניטרי נוסף שסיפקה ישראל לקייב. בנוגע למערכות הנשק שאוקראינה מבקשת מישראל אמר נתניהו: "תמיד ישנה אפשרות, וזה קרה שוב ושוב (בעבר), שנשק שאנחנו סיפקנו בשדה קרב אחד, יגיע לידיים איראניות שהשתמשו בו נגדנו".
נתניהו, יש להדגיש, מתח בעבר ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בכל הנוגע למלחמת רוסיה-אוקראינה, כשברקע החשש מפגיעה ביחסים האסטרטגיים של ירושלים עם מוסקבה, ובניגוד לראש הממשלה יאיר לפיד הוא מקפיד שלא לגנות את רוסיה על הפלישה לאוקראינה.
2 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט איראני בשמי קייב, וההרס במתקפה הרוסית אתמול
(צילום: AP, AFP)
בפגישה בשבוע שעבר עם הרב הראשי של אוקראינה, משה ראובן אסמן, הסתפק נתניהו בהבעת הזדהות עם האוקראינים: "מה שמתחולל באוקראינה זו טרגדיה נוראית, וכאשר אחזור להנהגת המדינה אעשה כל מה שביכולתי להפעיל את כל כובד משקלי וניסיוני כדי להביא קץ לטרגדיה הזאת שממררת את חייהם של תושבי אוקראינה".
מוקדם יותר נחשף ב-ynet כי ראש הממשלה לפיד צפוי לקיים בקרוב, ככל הנראה ביום חמישי, שיחת טלפון עם שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, שבה יציג לו האחרון בקשה רשמית לישראל לקבלת מערכות הגנה אווירית. קולבה מסר מוקדם יותר כי בכוונתו לבקש מישראל "סיוע מיידי" בתחום, בעקבות המתקפות הרוסיות נגד ארצו באמצעות מל"טים מתאבדים שקיבלה מאיראן.
בישראל מסרבים בתוקף לדרישה הזו, שאותה משמיעה קייב כבר חודשים ארוכים, וגורם ביטחוני בישראל אמר שלמרות "הבנה למצוקתם" של האוקראינים, והרצון לסייע להם, הוא "לא רואה את זה קורה" – לבטח לא בתקופה הקרובה.