1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אורלי עדס
בנימין נתניהו אורלי עדס
בנימין נתניהו ואורלי עדס
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)
מתגברים הדיווחים על עומסים בקלפיות הנגישות ברחבי הארץ, כשבשעות הצהריים נרשמו עומסים בעיקר בתל אביב, ירושלים, חולון, ראשון לציון ובת ים, שם צעירים רבים שמתגוררים הרחק מכתובת המגורים הרשומה שלהם הגיעו להצביע בקלפי נגישה שקרובה לביתם, מה שיצר תורים ארוכים ועומסים יוצאי דופן.
העומס בקלפיות הנגישות הוביל לעימות חריף בין מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס לנציג הליכוד עורך הדין אילן בומבך במהלך ישיבה סגורה: עדס ביקשה להפוך קלפיות רגילות לנגישות, ואילו בומבך התנגד. הנושא בסופו של דבר לא הובא להצבעה בעקבות תיקו בוועדה, אך בסוף הדיון צעקה עדס לעברו של בומבך: "אתה מביא רוח רעה ומחבל בעבודת הוועדה". עדס ביקשה לאשר קלפיות נגישות לפי מידת הלחץ שיווצר במקום - ואילו בומבך דרש לאשר אישית כל קלפי וכל אזור. בשלב זה העומסים תחת שליטה ונכון לעכשיו לא הוחלט להוסיף עוד קלפיות נגישות.
למעשה, בימים האחרונים מספר מפלגות קראו באופן מרומז לתומכיהן הנמצאים רחוק מכתובת מגוריהם הרשמית (סטודנטים, תלמידי ישיבות וכדומה) להשתמש בקלפיות הנגישות - ואף שהוסיפו הסתייגויות, יובילו למעשה להצבעה לכאורה בניגוד לחוק.

העימות הזה קורה בהמשך ישיר לכך שכבר בשעות הבוקר גורמים בוועדה כעסו במיוחד על הליכוד, שבשבוע שעבר ביקשה להגביל את זכות ההצבעה בקלפיות לתושבי האזור בלבד, ככל הנראה כדי לחסום תומכי שמאל, ולאחר שעתירתה נדחתה בנימוק שהדבר אינו חוקי פרסמה בעצמה תשדיר המציע לאנשיה להצביע בכל קלפי נגישה - "בכפוף להנחיות ועדת הבחירות".
ההצבעה בקלפיות נגישות מיוחדות מיועדת לבעלי מוגבלויות או בעלי קשיי ניידות, שאין קלפי קרובה למקום המגורים שלהם ולכן יכולים להגיע לאחת מבין 2,939 הקלפיות הנגישות המיוחדות שפזורות במהלך היום. הקולות מהקלפיות הללו יחושבו כמעטפות כפולות, וכדי למנוע שיבושים ומצב שבו אדם הצביע פעמיים, כל המעטפות הכפולות ירוכזו במתחם ועדת הבחירות המרכזית בכנסת, שם תתבצע הצלבה עם כלל הקלפיות ברחבי הארץ. אם יהיו שני פתקים על שם אותו מצביע - הם ייפסלו.
עו"ד בומבך אמר בתגובה לעימות כי "הגברת עדס לא מסוגלת להבין שיש דעות אחרות שחולקות עליה בוועדה. היא מצפה שנגיד אמן על כל עמדה שהיא מביעה וסולדת מביקורת. צר לי בשבילה אך לא הגעתי לוועדה כדי לשיר לה שירי הלל. לא כך אני רואה את תפקידי".
בליכוד טענו בעתירתם כי אנשים שאינם סובלים ממוגבלות בניידות ניצלו לרעה את הפרצה. "מצביעים אלה התעצלו לנסוע במיוחד לקלפי שהם רשומים בה כדי להצביע שם והעדיפו להצביע בקלפי הסמוכה למקום שהייתם ביום הבחירות. ההחלטה נועדה לצמצם תופעה פסולה זו אשר פוגעת בטוהר הבחירות", כתב עו"ד בומבך.